ظریف را با خدماتش به ایران و انسانیت شناختم

ایرنا نوشت: معاون سیاسی دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد در واکنش تصمیم یکجانبه و برخلاف دیپلماسی آمریکا علیه وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: "محمد جواد ظریف" را بیش از هر چیز از خدماتش به انسانیت و مردم ایران شناخته است و به دوستی با وی می بالد.

"گیاندومینیکو پیکو" که در سال های دهه 60 خورشیدی در مراحل مختلفی از جمله جنگ تحمیلی به ایران، جنگ افغانستان و همچنین جنگ داخلی لبنان با محمد جواد ظریف دیدار و گفت وگو داشته است، در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، افزود: خاطرات  آن دوره از ظریف را که به حفظ جان انسان های بسیاری کمک کرد، فراموش نمی کند و برای همین همیشه نقش او را برای پیشبرد دیپلماسی ستوده است.

 

این دیپلمات ایتالیایی که معاونت سیاسی "خاوریر پرز دکوئیار" دبیرکل اسبق سازمان ملل را بر عهده داشت، در سال های پایانی جنگ ایران و عراق نقش میانجیگری سازمان ملل برای پایان جنگ تحمیلی علیه ایران را بر عهده گرفته بود.

پیکو تصریح کرد: آن دوره ای از زندگی حرفه ای من بود که توانست جان انسان ها را بدون اینکه به اسلحه دست ببریم، حفظ کند. دوره ای که من از همراهی دوستان بزرگی چون "جواد ظریف" برخوردار شدم. او به من در آزاد ساختن افراد بیگناه از اسارت کمک کرد.

وی با بیان اینکه "ظریف خدمات شایانی به کشورش و همین طور انسان های با شرافتی کرده است که انسانیت را ارج می نهند"، تاکید کرد: من افتخار می کنم که جزئی از این تلاش ها برای انسانیت بوده ام.

گیاندومینیکو پیکو به عنوان یک میانجیگر و مذاکره کنند برجسته در محافل سیاسی  و بین المللی شناخته می شود.

وی به مدت 20 سال از 1351 تا 1371 خورشیدی در حل و فصل منازعات بزرگی همچون پایان دادن به بحران گروگان ها در لبنان، مذاکرات آتش بس میان ایران و عراق، مذاکرات توافق ژنو برای عقب نشینی اتحاد جماهیر شوروی از افغانستان حضور داشت.

این دیپلمات ایتالیایی در سال های اخیر از منتقدان عملکرد ضعیف سازمان ملل در حل و فصل منازعات بین المللی و پیروی این نهاد بین المللی از سیاست های ابرقدرت ها بوده است.

پیکو در سال 2013 و در اوج جنگ سوریه به ایرنا گفته بود: بگذارید این واقعیت را بدون رودربایستی به شما بگویم که سازمان ملل از بعد از 1992 به این سو در حل حتی یک بحران جهانی توفیق نداشته است.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 عملا ساختاری بین المللی که سازمان ملل متحد بر بستر آن بنا شده است را از بین برد. سازمان ملل پس از جنگ دوم جهانی در ساختار دو قطبی اردوگاه غرب و شرق بنا شد ولی این زیربنا از سال 1992 از بین رفته است و به این ترتیب سازمان ملل کارکرد خود را برای حل بحران و جنگ در سطح جهانی از دست داد.

این مقام پیشین سازمان ملل متحد همچنین در جریان گفت وگوهای مربوط به برجام، از توافق میان ایران و گروه 1+5 پشتیبانی کرده و در نشست های مختلف در نیویورک از آن دفاع کرده بود.

پیکو با اشاره به جایگاه منطقه ای ایران گفته بود آمریکا باید با ایران برای  حل و فصل بحران های منطقه گفت وگو کند.

در این خصوص پیکو به ایرنا گفته بود: ایران و آمریکا در 30 سال گذشته چندین بار بر سر موضوعات خاص با هم گفت وگو کرده اند که بسیاری از آن ها موفقیت آمیز و برای هر دو طرف پرثمر بوده است.

وی افزوده بود: من خود به شخصه در برخی از این گفت وگوها، میانجی بوده و حضور داشته ام که از جمله آن ها می توانم به کنفرانس "بن" درباره افغانستان اشاره کنم که دستاوردهای بزرگی برای ایران، جامعه بین الملل و آمریکا در پی داشت.

این مقام پیشین سازمان ملل متحد در حالی از موفقیت مذاکرات سخن می گوید که دولت دونالد ترامپ عصر چهارشنبه به وقت محلی "رئیس دستگاه دیپلماسی" جمهوری اسلامی ایران را که عنصر اصلی مذاکرات برای حل اختلافات و کاهش تنش های اخیر است، در فهرست تحریم های خود قرار داد و اینگونه راه دیپلماسی را سخت تر از پیش کرد.

این اقدام یکجانبه آمریکا همچون سایر اقدامات غیرقانونی و یکجانبه وی، مورد اعتراض شخصیت ها و کشورهای مختلف قرار گرفته است.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =