دور جدید مذاکرات آمریکا و طالبان برای دستیابی به توافق صلح آغاز شد

ایسنا نوشت: با آغاز دور جدید گفتگوهای صلح میان آمریکا و طالبان در دوحه، قطر از امروز (شنبه)، امیدواری‌ها برای دستیابی به توافق صلح در افغانستان بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند، دستیابی به توافق صلح در پایان هشتمین دور گفتگوها که احتمالا تا پیش از ۱۳ اوت است، امکان پذیر است و این مساله می‌تواند به خروج نیروهای خارجی از افغانستان بینجامد.

زلمای خلیلزاد، فرستاده آمریکا در امور افغانستان که از سال گذشته میلادی یکسری از گفتگوها با رهبران طالبان را برگزار کرده، جمعه شب وارد دوحه شد و در توئیتر نوشت: برای از سر گیری گفتگوها با طالبان وارد دوحه شده‌ام. ما به دنبال توافق صلح و نه توافق خروج نیروها هستیم. یک توافق صلح که بتواند به خروج هم بینجامد. حضور آمریکا در افغانستان بر اساس شروطی است و هرگونه خروج هم باید بر اساس شروطی باشد. ما آماده یک توافق خوب هستیم.

دو منبع آگاه هم گفتند، ‌یک توافق برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان در ازای تضمین‌های امنیتی از سوی طالبان تا پیش از ۱۳ اوت به دست می‌آید.

سهیل شاهین و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوهای طالبان گفته‌اند، گروهی ۱۹ نفره از طالبان قرار است مذاکرات صلح دوحه را پیش ببرند.

یکی از فرماندهان ارشد طالبان نیز گفت: مساله خروج نیروهای خارجی از افغانستان مذاکرات صلح را طولانی کرده و آن را به تاخیر انداخته است. پس از امضای توافق صلح با آمریکا، به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم تا نیروهای آمریکایی در افغانستان به صورت دائم بمانند. طالبان تضمین می‌دهد که هیچ گروه شبه‌نظامی خارجی از خاک افغانستان برای انجام حملات علیه آمریکا و متحدانش استفاده نمی‌کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =