ایران نوشت: سال ۹۶ بود که امارات رویه خود را با تجار ایرانی تغییر داد. جلوی فعالیت بازرگانان ایرانی را گرفت، صرافی‌هایی که با ایران همکاری می‌کردند را تعطیل کرد و بانک‌های خود را برای همکاری با ایران منع کرد. این رفتار تا چند ماه پیش هم ادامه داشت. اما الآن این کشور شیخ نشین تصمیم گرفته روابط خود را با ایران ترمیم کند.

آمار تجارت ایران و امارات در سال‌جاری هم سیگنال‌های مثبت را نشان می‌دهد. طی یک ماهه سال ۹۸، ارزش صادرات ایران به امارات ۲۳۱ میلیون دلار بوده که نسبت به سه سال قبل‌اش ۵۸ درصد کاهش داشته است. اما در حوزه واردات رقم ۳۳۸ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به سال گذشته مثبت ۷ درصد شده است. از آنجا که همواره تراز تجاری ما با امارات منفی بوده چرا که امارات و به خصوص دوبی محلی برای واردات کالا به ایران بوده است، تراز تجاری ما با این کشور به منفی ۱۰۷ درصد رسیده است.
برخی‌ها به چراغ سبز امارات خوش بین نیستند و می‌گویند اگر منافع این کشور به خطر بیفتد دوباره رفتاری خصمانه خواهند داشت. ولی گروهی دیگر عینک خوش بینی زدند و می‌گویند امارات با اجازه به سمت ایران آمده است و می‌خواهد همکاری‌های مشترک را گسترش دهد. آیا فضای روابط تجاری دو کشور به روزهای شیرین بازمی‌گردد؟

تغییر رفتار امارات از سال‌جاری
فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات درباره احیای روابط تجاری و سیاسی ایران و امارات به ایران گفت: نسبت به ماه‌های بهمن و اسفند رفتار امارات با تجار و بازرگانان ایرانی تغییر کرده و حرکت به سمت احیای روابط آغاز شده است.
وی افزود: یکی از دلایلی که باعث شده امارات نسبت به ایران تغییر رفتار دهد، اهمیت ایران در اقتصاد این کشور است. از آنجا که اقتصاد امارات وارد رکود شده مسئولان این کشور تصمیم گرفتند با ایران همکاری کنند.

امارات راه درستی را انتخاب کرد
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با بیان اینکه امارات راه درستی را برای احیای اقتصاد خود انتخاب کرده است، اذعان داشت: تا چندی پیش امارات حاضر نبود با ایران همکاری داشته باشد ولی اکنون فضای همکاری آرام شده و تجار کم کم به سمت امارات رفته‌اند. وی با بیان اینکه هنوز گشایش ال سی با امارات آغاز نشده است، تصریح کرد: با آغاز فعالیت تجار در امارات شاهد گشایش ال سی و سایر همکاری‌ها خواهیم بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات در ادامه گفت‌وگوی خود به اعداد و ارقام تجارت با این کشور همسایه و فعالیت تجار در امارات اشاره کرده که به‌عنوان عدد خوان در صفحه آمده است.

نظر مثبت FATF
مسعود دانشمند، رئیس خانه اقتصاد ایران هم درباره برگشت امارات به‌سمت ایران و درخواست برای همکاری به اطلاعاتی اشاره کرد که هنوز رسانه‌ای نشده است. وی گفت: اماراتی‌ها بعد از کمرنگ کردن روابط خود با ایران به این نتیجه رسیدند که روابط‌ شان را ترمیم کنند.
وی که پیش از این رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات بود، اذعان داشت: روابط سیاسی و تجاری امارات و ایران در حال تغییر است. چندی پیش امارات از بازرسان FATF خواست که عملیات بانکی این کشور را بررسی کنند تا مشخص شود این کشور در زمینه پولشویی و سایر موارد مربوط به FATF تخلفی نداشته است و بانک‌های این کشور همسو با قوانین بین‌المللی حرکت کرده‌اند. دانشمند ادامه داد: این هفته بازرسی‌های FATF در امارات به پایان می‌رسد و بعد از آنکه مشخص شد بانک‌های این کشور شفاف عمل کردند، امارات فرصتی برای همکاری بانکی با ایران پیدا می‌کند. بعد از این مرحله به طور قطع اماراتی‌ها سراغ تجار ایرانی می‌روند که کار آنها شناسنامه دار و قانونی است.

واردات کالاهای اساسی از بندر دوبی
رئیس خانه اقتصاد ایران اظهارداشت: با قطعیت می‌گویم که اگر در روابط سیاسی ایران و امارات اتفاق مثبتی رخ ندهد در بخش اقتصاد همکاری‌ها آغاز خواهد شد و تجار ایرانی با شرایط بهتری در امارات تجارت خواهند کرد.
وی درباره نحوه همکاری‌ها با امارات اذعان داشت: بزودی در کالاهای غیر تحریمی همکاری ایران و امارات شروع خواهد شد، به گونه‌ای که می‌توان برنج، شکر، روغن و نهاده های دامی را با گشایش ال سی از طریق دوبی وارد بنادر کشورمان کنیم. دراین میان محصولات پتروشیمی را می‌توان به امارات صادر کرد.

فعالیت صرافی ها
دانشمند گفت: با گشایش ال سی از سوی بانک‌های امارات دیگر شاهد خلل در تأمین کالاهای اساسی و سایر کالاها نخواهیم بود. البته این امر مربوط به کالاهای تحریمی و مصرف‌های دو گانه نخواهد شد.
وی از برگشت صرافی‌ها در امارات هم توضیحاتی داد و افزود: با گشایش ال سی و فعالیت تجار در امارات، صرافی‌ها هم بر می‌گردند و تبادل پولی برای ایران فراهم خواهد شد. ایران یکی از کشورهای تأثیرگذار در اقتصاد امارات است. اگر ما در حال حاضر بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار با امارات تجارت داریم برای این کشور حجم تجارت دو برابر می‌شود.

تجارت ۲۵ میلیارد دلار می‌شود
وی با بیان اینکه تا قبل از تحریم‌ها حجم مبادلات تجاری ایران با امارات ۳۰ میلیارد دلار بود و اکنون به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنم که با فراهم شدن بسترهای لازم حجم تجارت ایران و امارات به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
رئیس خانه اقتصاد ایران به فعالان تجاری توصیه کرد که با هر ساز و کاری که با امارات جلو می‌روند شفافیت را مدنظر قرار دهند. امارات تا زمانی در کنار تجار ایرانی خواهد بود که فعالان اقتصادی به روشنی کار کنند و هیچ فعالیتی خارج از آنچه تعهد می‌دهند، انجام ندهند.

اجازه از بالاسری‌ها دارند
وی با بیان اینکه ایران مشترکات زیادی با امارات دارد، اظهارداشت: تجارت خانه‌های دوبی با تجار ایرانی همراه خواهند بود و فارسی صحبت کردن آنها به نفع فعالان اقتصادی است. از سویی همزمانی ساعت کاری ایران و امارات هم از دیگر ویژگی‌های همکاری مشترک است. دانشمند در پاسخ به این سؤال که چه ضمانتی به حضور و همکاری مستمر اماراتی‌ها با ایران وجود دارد، تصریح کرد: آنها از دوستان، همسایگان و بالاسری‌های خود مشورت گرفتند و با مجوز آنها بازگشتند. اگر هماهنگی‌های لازم نبود به‌طور قطع شاهد برگشت آنها نبودیم.
رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره همکاری با امارات به «ایران» گفت: اواخر سال ۹۶ اماراتی‌ها رفتار خود را با ایران تغییردادند و تمام همکاری‌ها را متوقف کردند. وی افزود: درست است که آنها خواهان توسعه همکاری‌ها هستند ولی من نسبت به آنها و رفتاری که در آینده خواهند داشت دید مثبتی ندارم.

نگاه مثبت بلومبرگ
در این میان ایلنا، به نقل از بلومبرگ طی گزارشی عنوان کرده است که بر اساس آمار تقریباً ۸۰ درصد ایرانی‌هایی که تاکنون فعالیت تجاری با امارات داشته‌اند، به‌دلیل محدودیت‌ها و بلوکه شدن حساب‌ها و کاهش ارزش ریال مجبور شده‌اند که روابط خود با امارات را متوقف کنند و تعداد زیادی از این افراد، عمان، قطر، ترکیه و گرجستان را به جای امارات انتخاب کرده‌اند.از سوی دیگر از سرگیری مذاکرات میان ایران و امارات نشان از این دارد که احتمال بهبود روابط میان این دو کشور هست.

۲۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1286978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
    0 2
    من میگم باید حال اینارو گرفت.مگه ما باید به ساز امارات برقصیم؟یعنی ما انقدر بدبخت شدیم که امارات باید رابطشو با ما قطع و وصل کنه؟حالا که خودشون ضعف نشون دادن باید ازشون امتیاز بگیریم تا باهاشون ارتباط برقرار کنیم.همینجوری ولشون نکنین