امیرحسین علم‌الهدی

جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است و بهتر این است که بعد ملی آن پررنگتر شود. برگزاری جشنواره بین‌المللی ادبیات خاص خودش را دارد و نمایش یک تعداد فیلم زیر مجموعه آثار داخلی نمی‌تواند جشنواره‌ای بین‌المللی به مفهوم درست آن پیش رو قرار دهد.

البته افرادی که زمینه تامین و نمایش فیلم‌های خارجی جشنواره را فراهم می‌کنند و از مهمانان دعوت به عمل نمی‌آورند، زحمت زیادی می‌کشند، اما باید بپذیریم رویکرد جشنواره در مورد بخش بین‌الملل همانند بچه سرراهی است.

استراتژی ما در مورد نمایش فیلم‌های خارجی در کشور و همچنین نمایش آن‌ها در جشنواره،‌ چندان روشن ومشخص نیست درصورتیکه می‌توانیم رویکردی مشخص و همسو با برنامه‌هایمان در این زمینه داشته باشیم.

سینمای ایران باید به سمت سینمای متفاوت در سطح بین‌الملل برود؛ استفاده از فیلم‌های کشورهای اسلامی و یا آزادی‌خواه می‌تواند راه تازه‌ای پیش روی برگزارکنندگان جشنواره فجر قرار دهد؛‌ روشی که در چند سال گذشته با تمام زحماتی که برگزارکنندگان این بخش از جشنواره کشیدند هیچ وقت نتوانست حوزه بین‌الملل جشنواره را چندان جدی کند و هویت مجزا به آن ببخشد. در مورد انتخاب فیلم‌های بخش بین‌الملل جشنواره باید سراغ فیلم‌هایی با ساختار جدید و هویت متناسب با جامعه ایرانی رفت.

با توجه به نوعی از ایدئولوژی که در سینمای ایران به دنبال آن هستیم، باید در مورد بخش بین‌الملل جشنواره دو راهکار را دنبال کرد. ما می‌توانیم اهمیت جشنواره فیلم فجر را در کشورهای اسلامی نشان دهیم و آثار این کشورها را به جشنواره بین‌المللی فجر بیاوریم و یا سهمی برای کشورهای دگراندیش و سینمایی که نگاهی آزادی‌خواه‌ دارد قائل شویم. قطعاً آثار چنین سینمایی با اهداف و ایدئولوژی و برنامه‌های ما در سینمای ایران متناسب‌تر است.

استراتژی بخش بین‌الملل جشنواره فجر در بیست و هفت هشت دوره گذشته مشخص نبوده است. باید قطعاً به این مسئله توجه شود که مشکل از اجرا نیست، مشکل اصلی به سیاست‌گذاری‌ها بازمی‌گردد. هویت نامشخص بخش بین‌الملل مسئله‌ای جدی و ناراحت‌کننده است.

نمایش تعدادی فیلم خارجی در سه چهار سالن جشنواره هیچ‌گاه آن را به مفهوم واقعی بین‌المللی نمی‌‌کند. در یک جشنواره بین‌المللی باید عوامل فیلم همزمان با نمایش اثر حضور داشته باشند، در نشست خبری اثرشان حضور پیدا کنند و به پرسش‌ها پاسخ دهند.

برای رسیدن به شرایطی مناسب‌تر در مورد بخش بین‌الملل جشنواره باید تلاش شود تا این قسمت از بخش ملی کاملاً منفک شود و علاوه بر نمایش فیلم در جشنواره در طول سال نیز فیلم‌های خارجی در سینماها به نمایش درآید.

برگ برنده جشنواره‌های بین‌المللی نمایش فیلم‌های سینمای برای نخستین بار است؛‌ اما در مورد جشنواره فیلم فجر تقریباً نمایش هیچ فیلمی برای اولین بار در این جشنواره نبوده است و این ضعف بزرگی است.

در این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که تعدادی از فیلم‌ها برای اولین بار در جشنواره دبی و یا سئول و یا توکیو به نمایش درآمده‌اند و همین مسئله اهمیت جشنواره‌ها را زیاد می‌کند. فیلم‌های خارجی در ایران در بخش بین‌الملل جشنواره فجر و در اکران عمومی مغفول مانده‌اند.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 128726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =