کمبود کاغذ در کشور نداریم/ پوشش بیمه تکمیلی ۳.۰۰۰ خبرنگار در سال

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با تأکید بر اینکه کمبود کاغذ برای نشریات در کشور نداریم، گفت: تاکنون هزار و ۳۰۰ تن کاغذ توزیع شده و هزار و ۵۰۰ تن دیگر نیز به مرور در حال توزیع است.

سید محمدرضا دربندی مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گیلان به مناسبت ۱۷ مرداد روز خبرنگار که در سالن اجتماعات مرکز آموزش دولتی رشت برگزار شد، گفت: با گذشت چهل سال از انقلاب ۱۱ هزار و ۴۰۰ مجوز توسط هیأت نظارت در کشور صادر شده است.

او با اشاره به اینکه از این تعداد ۵ هزار و ۷۰۰ رسانه فعال هستند و مابقی شروع نکرده یا رها کردند، افزود: ۴ هزار و ۱۰۰ نشریه مکتوب فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳۰۰ روزنامه، ۱۸۰۰ هفته نامه و دو هفته نامه و ۲ هزار ماهنامه و فصلنامه هستند.

دربندی با بیان اینکه کل کشورهای اتحادیه اروپا در مجموع ۳۰ خبرگزاری دارند و ما از استاندارد جهانی خارج شده‌ایم، افزود: هزار و ۷۵۰ پایگاه خبری و در مجموع ۳۰ خبرگزاری در سراسر کشور در حال فعالیت هستند.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در ادامه با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ نفر از مدیران مسئول را بانوان تشکیل می‌دهند و ۱۵۰ مدیر مسئول نیز از برادران اهل سنت هستند، تصریح کرد: در کل کشور ۳۵۰ نشریه تخصصی ورزشی، ۲۸۰ نشریه تخصصی دین و معارف اسلامی، ۱۰ نشریه در حوزه هنر و ادبیات، ۷۲ نشریه کودک و نوجوان، ۹۰ نشریه در حوزه خانواده و سرگرمی، ۱۰ نشریه در حوزه معلولان و ۱۲ نشریه نیز درباره اقلیت‌های دینی اعم از مسیحیت، زرتشتی و سایر ادیان فعالیت می‌کنند.

سالانه ۳هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار می‌گیرند

مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی وزارت ارشاد با اشاره به وضعیت بیمه خبرنگاران، گفت: تفاهم‌نامه‌ای با صندوق هنرمندان منعقد شده است که بر اساس آن هر ساله سه هزار نفر تحت پوشش بیمه و سه هزار نفر نیز بیمه تکمیلی می‌شوند.

سید محمدرضا دربندی در ادامه به اقدامات پیش بینی شده برای رفاه خبرنگاران به عنوان بدنه اصلی رسانه نیز اشاره کرد و افزود: ارائه اینترنت بدون فیلتر یکی از این موارد است که در گیلان خانه مطبوعات ماهیانه ۲۰ تا ۲۵ نفر را تحت پوشش اینترنت بدون فیلتر قرار می‌دهد.

او مشاوره رایگان بیمه‌ای و حقوقی مدیران مسئول و خبرنگاران، ساده سازی صدور کارت خبرنگاری، صدور کارت خبرنگار بین المللی را از دیگر اقدامات این سازمان برای خبرنگاران اعلام کرد.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با اشاره به پرداخت یارانه به مطبوعات مجازی، گفت: تغییر در ساماندهی پرداخت یارانه سبب شده تا به خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری یارانه پرداخت شود که این موضوع شامل پایگاه‌هایی است که در استان‌های کم برخوردار از امکانات و یا پایگاه‌های تخصصی اعم از اقتصاد، ورزشی و ... و پایگاه‌هایی که در رتبه بندی شرکت کرده اند، می‌شود.

 وی تصریح کرد: به پایگاه‌های خبری زیر نظر سپاه، دادگستری و ... یارانه تعلق جز این موارد محسوب نمی‌شود و تنها به پایگاه‌های خصوصی تعلق می‌گیرد.

در طول دو سال اخیر هیچ روزنامه‌ای تعطیل نشده است

دربندی گفت: با بیان اینکه در طول دو سال اخیر هیچ پایگاه خبری و نشریات مکتوب تعطیل نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ هزار تن کاغذ ارز دولتی در سامانه مربوط به ارائه کاغذ به نشریات است، تصریح کرد: از آذر ماه سال گذشته بانک مرکزی ارز دولتی برای کاغذ را قطع کرد و این ارز را به سایر اقلام همانند نخ بخیه، داروی بیهوشی و دیگر موارد اینچنین اختصاص داده است.

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد با بیان اینکه کمبود کاغذ برای نشریات وجود ندارد، افزود: با ورود ارز نیمایی و فروش کاغذ با ارز دولتی از ۲۰ اردیبهشت، هزار و ۳۰۰ تن کاغذ توزیع شده است و هزار و ۵۰۰ تن نیز در حال توزیع است.

۲۳۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =