کاهش دمای آذربایجان‌شرقی تا جمعه ادامه دارد

ایرنا نوشت، معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: کاهش ۵ تا ۶ درجه‌ای دمای استان تا جمعه این هفته ادامه دارد.

محمد اشجعی، با بیان اینکه از روز شنبه هفته آینده دمای هوای استان به صورت نسبی افزایش می یابد، افزود: در ۲۴ ساعت گذشته سراب و هریس با ۹ درجه و ملکان با ۳۵ درجه سانتی گراد بالای صفر خنک ترین و گرمترین شهرهای استان بودند.

وی اظهار داشت: بیشترین کاهش دما بین شهرهای استان به میزان ۱۳ درجه سانتی گراد در سراب و بعد از آن ۱۱ درجه سانتی گراد در اهر و ورزقان روی داده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: دمای تبریز نیز با ۶ درجه کاهش نسبت به روز گذشته در گرمترین زمان به ۲۹ و در سردترین زمان به ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر رسید و دمای فعلی آن ۱۷ درجه بالای صفر است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت(حدود ساعت ۹:۳۰) ۴ درجه خنک تر شده است.

اشجعی، با اشاره به وقوع تندبادهای لحظه‌ای در استان تا جمعه این هفته ادامه داد: در برخی از ساعات سرعت باد به ۲۵ تا ۷۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و احتمال پرتاپ و سقوط اشیاء، شکستن درختان و آسیب به دکل‌های مخابراتی وجود دارد.

وی یادآوری کرد: در این روزها احتمال بارش پراکنده در نواحی شرقی بویژه منطقه ارسباران وجود دارد بنابراین توصیه می شود اقدام های پیشگیرانه لازم برای جلوگیری از بروز حوادث و خسارات احتمالی به عمل بیاید.

آذربایجان‌شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.  
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.  
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1287362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =