سیندرلاهای رویای تمام دختران آنها را به جای تمرکز روی تحصیل و آینده به قصرهای رویایی می‌برد که در نقش پرنسس‌های خیالی دائماً زندگی می‌کنند... والدین و به خصوص مادران از اوایل دوران کودکی دخترانشان باید آنها را از حملات ارتش پرنسس‌ها نجات دهند.

در روش‌های تعلیم و تربیت، مهمترین و کلیدی‌ترین عامل، بحث الگو سازی است که در هر سن و هر جنس، الگوی خاص خود را جلب می‌کند که در این میان کودکان و به خصوص دختران از حساس‌ترین قشرها محسوب می‌شوند. دختر بچه‌ها زنان آینده هر ملت هستند و برای انحطاط هر ملت بایستی دختران و زنان آن ملت را پرورش داد که به عقیده یک نویسنده آمریکایی شرکت‌های فیلم سازی و صنعت کارتون‌سازی والت دیزنی به خوبی توانسته فرهنگ خاص خود را در تمام جهان درون ذهن کودکان و حتی خانواده‌ها رسوخ دهد. شاید طرح این مسئله کمی دیر یا عجیب به نظر برسد که چرا والدین در فرهنگ ها و کشورهای مختلف برای کودکان و نوزادان خود در تهیه لباس رنگ صورتی را انتخاب می‌کنند. یعنی این رنگ آنقدر دخترانه است که تمام کودکان دختر باید از آن استفاده کنند.

به گزارش خبرآنلاین، «پگی اورنشتاین» در کتاب قبلی خود «انتظار برای دیسی» که یکی از 10 کتاب پرفروش سال 2007 تبدیل شد نام دختر خود را در عنوان کتاب خود آورده است که در اصل ماجرای زندگی خود و ازدواجش با یک مرد آسیایی را روایت می‌کند. در این کتاب او اختلاف فرهنگ‌ها در رشد و پرورش کودکان را مورد بررسی قرار داد ولی در کتاب جدیدش دخترش بزرگ شده است و حالا به پیش دبستانی می‌رود ولی نویسنده در کتابش از تغییر حالات و شخصیت کودکش خبر می‌دهد که شاید برای تمام خانواده ها آشنا باشد.

در عرض چند هفته دیسی در اتاقش عکس‌های دختران عروسکی نصب می‌کند که همگی لباس های بلند صورتی پوشیده اند و عصایی جادویی در دست دارند و ناگهان اطرافش پر از اسامی تخیلی و مجازی می شود که سیندرلا در راس آنها قرار دارد.

همه دختران امروز فرهنگ‌های مختلف جهان با فرهنگ خاص خود بزرگ می‌شوند ولی در ذهن آنها لباس‌هایی بلند و صورتی رنگ حک می‌شود که تقریباً هر دختری در رویاهای خود داشتن و پوشیدن آن را آرزو می‌کند. اورنشتاین در گفتگو با خبرنگار رادیو ملی آمریکا، از تغییرات روحی و روانی دخترش در چند هفته بعد از گذشت دوران پیش دبستانی در رابطه با دختران دیگر و آشنایی با فرهنگ عمومی جامعه می‌گوید که در حقیقت برگرفته از الگوهایی است که یک بخش آن و بخش مربوط به کودکان و نوجوانان را فیلم‌های والت دیزنی مثل سیندرلا و بقیه شخصیت‌های خلق شده در این شرکت است.

در این کتاب با عنوان «سیندرلا دخترم را خورد» نویسنده یکی از نویسندگان و روانشناسان زن آمریکا است که آن جنبه از فرهنگ سازی شرکت‌های تبلیغاتی و فیلم سازی آمریکایی را مورد بررسی قرار داده است که روی دختران نوجوان از سال‌ها پیش برنامه ریزی شده است که رنگ صورتی محور تمام این برنامه‌ها است.

به اعتقاد اورنشتاین سیندرلاهای رویای تمام دختران آنها را به جای اینکه روی آینده و برنامه‌های تحصیلی‌شان متمرکز کند بیشتر به قصرهای رویایی می‌برد که در نقش پرنسس‌های خیالی دائماً در دنیاهایی زندگی می‌کنند که این دنیاها در کشورهای فقیر و در حال توسعه بیشتر ظهور می‌یابد که در بسیاری از موارد بیشتر از منفعت، آسیب‌ها و عقده‌های روانی برای دختران این فرهنگ‌ها به همراه دارد که به سختی قابل جبران هستند و در بسیاری از موارد غیر قابل برگشت هستند. به نوشته اورنشتاین والدین و به خصوص مادران از اوایل دوران کودکی دخترانشان باید آنها را از حملات ارتش پرنسس‌ها نجات دهند.

ان‌پی‌آر/ پنجم ژانویه/ ترجمه: محمد حسنلو

60

کد خبر 128843

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین