وزارت کشور خط قرمز فعالیت سمن‌ها را اعلام کرد

مهر نوشت: معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت که فعالیت سیاسی سمن ها یکی از خط قرمزهای ما است و این تشکل‌ها نباید به ویژه در ایام انتخابات برای گروه و جناح خاصی فعالیت کنند.

 کمال اکبری که امروز به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی به استان یزد سفر کرده است، در جمع خبرنگاران استان در سالن موحدین استانداری یزد اظهار داشت: مشارکت اجتماعی یکی از محوری ترین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، متوازن و منطقی است و بهترین نوع مشارکت اجتماعی که بسیاری دولت‌ها تجربه کرده اند، مشارکت سازمان های مردم نهاد است.

وی بیان کرد: ویژگی سازمان‌های مردم نهاد، فعالیت آنها به شکل داوطلبانه، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است و اصلا یکی از خط قرمزهای ما این است که سازمان های مردم نهاد وارد فضای سیاسی شوند.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود، نظارت کیفی بر سازمان های مردم نهاد را یکی از رویکردهای اصلی سازمان امور اجتماعی کشور دانست و افزود: گام نخست در این اقدام، آشنا کردن مردم با سازمان های مردم نهاد است و اینکه آنها بدانند آیا تشکل‌ها مجوز فعال و به‌روز دارند یا خیر.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: توسعه شبکه های موضوعی سازمانهای مردم نهاد در کشور از دیگر رویکردهایی است که در مورد این تشکل ها دنبال می شود و در حال حاضر ۱۸ شبکه ملی در کشور وجود دارد که برخی از آنها مجوز ملی دریافت کرده اند اما در استانها مستقر هستند.

وی، فعال سازی خانه سازمان های مردم نهاد را نیز از دیگر رویکردها در مورد تشکل های مردم نهاد دانست و تصریح کرد: این خانه می تواند محلی برای هم افزایی سازمان های مردم نهاد باشد.

اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئولیت های اجتماعی که تشکل های مردم نهاد در مواقع بحران بر عهده می گیرند، افزود: سازمان های مردم نهاد نقش گسترده ای در بحران سیل ابتدای سال جاری داشتند و جزو اولین گروه هایی بودند که خود را به مناطق سیل زده رساندند به نحوی که ۳۳۸ سازمان مردم نهاد به طور مستقیم و هزار و ۲۰۰ سازمان مردم نهاد نیز به طور غیرمستقیم در این رفع مشکلات مردم نقش آفرینی کرده و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک های نقدی و غیرنقدی از سوی آنها به سیل زدگان اهدا شد.

معاون مشارکت‌های اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار سازمان مردم نهاد در حوزه های مختلف در سطح کشور فعالیت می کنند و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو رسمی این سازمان ها هستند، افزود: ۶۷ درصد از این تشکل‌های مردم نهاد کاملا فعال و ۱۷ درصد نیز نیمه فعال و غیرفعال هستند.

اکبری تصریح کرد: در تلاشیم تشکل‌های غیرفعال را به فعالیت واداریم یا از لیست سمن‌ها خارج کنیم که این اقدام در راستای طبقه بندی سمن‌ها بر اساس نحوه فعالیت آنها انجام می شود.

وی در پاسخ به سئوال مهر در مورد مرجع شدن یکی از نهادها برای صدور پروانه فعالیت تشکل‌های مردم نهاد، افزود: این امر اکنون به یک ضرورت در کشور تبدیل شده و با توجه به اینکه اکنون وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و بهزیستی اقدام به صدور این مجوزها می کنند، تلاش ما این است که این اقدام توسط یک دستگاه انجام شود که خوشبختانه دولت در این زمینه به اجماعی نیز رسیده و در دست بررسی است.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1289338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =