۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

ایسنا نوشت: قانون‌گذاران آمریکایی از کنگره خواستند تا تصویب طرح فروش ۸ میلیارد دلاری جنگنده‌های اف ۱۶ به تایوان را سرعت ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری هیل، جیم ریش، رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اظهار داشته که استقرار جنگنده‌های اف۱۶، برای امور دفاعی تایوان "حیاتی" است. وی در بیانیه‌ خود گفته است: "این جنگنده‌ها، جهت ارتقای توانایی دفاع تایوان از حریم هوایی خود -که تحت فشار فزاینده جمهوری خلق چین است- حیاتی هستند؛ من دولت ترامپ را جهت اتخاذ چنین تصمیمی که قابلیت‌های دفاعی تایوان را تحکیم می‌کند، تحسین می‌کنم".

 

در مجلس نمایندگان نیز الیوت انگل، رئیس کمیته امور خارجه و مایکل مک‌کال، نماینده ارشد جمهوری‌خواه طی بیانیه‌ای مشترک، اظهار داشته‌اند که این طرح، ارسال کننده یک "پیام قدرتمند" خواهد بود.

در بیانیه آن‌ها آمده است: "فروش اف۱۶ به تایوان، درباره تعهد آمریکا به برقراری امنیت و دموکراسی در منطقه هند-آرام، پیامی قدرتمند ارسال می‌کند".

دولت آمریکا اواخر روز پنج‌شنبه، طی اطلاعیه‌ای غیر رسمی به کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان اعلام کرد که با این فروش موافقت شده است؛ تایوان درخواست خرید ۶۶ جنگنده اف۱۶ کرده است که طبق تخمین‌ها، حدود ۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

در همین حال، کنگره باید یک اطلاعیه رسمی مبنی بر تصویب این فروش ارائه کند که معمولا ۳۰ روز یا کمتر، بعد از اعلام اولیه به دست نمایندگان می‌رسد.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در همین باره گفته است که تا زمان ارائه اطلاعیه رسمی، این وزارتخانه اظهار نظری در این خصوص نخواهد کرد.

این تصمیم دولت آمریکا، به یقین خشم دولت چین را به دنبال خواهد داشت، آن هم در زمانی که دونالد ترامپ، امید به انعقاد توافق تجاری با این کشور دارد و تنش‌ها درخصوص تظاهرات ضد دولتی در هنگ‌کنگ نیز رو به افزایش گذاشته است.

ماه پیش، دولت ترامپ با فروش ۲ میلیارد دلاری ۱۰۸ تانک "ام۱ آبرامز" و ادوات دیگر به تایوان موافقت کرد؛ وزارت امور خارجه چین هشدار داد که آمریکا "با آتش بازی می‌کند".

آمریکا از زمان ریاست جمهوری جرج اچ دابلیو بوش، جنگنده‌ای به تایوان نفروخته است. دولت اوباما از تصویب فروش اف۱۶‌های جدید به تایوان اجتناب کرده بود اما با این حال، هواپیماهای تایوان را ارتقا داد.

در ادامه همین موضوع، قانون‌گذاران آمریکا خواستار تصویب فروش جنگنده‌های اف۱۶ توسط ترامپ هستند؛ آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که این موضوع عقب افتاده است و می‌تواند به عنوان عاملی در توافق تجاری با چین مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سناتور مارکو روبیو نیز مانند نمایندگان مذکور، اقدام دولت ترامپ را "قدمی مهم" جهت تحکیم قوای دفاعی تایوان برشمرده است. او می‌گوید: "من دولت را جهت پیشبرد طرح جت‌های جنگنده اف۱۶ به تایوان تحسین می‌کنم؛ در حالیکه دولت چین و حزب کمونیست در تلاش است تا اقتدار خود را در منطقه بیشتر کند، ارتقای روابط استراتژیک ما با تایوان -شریک دموکرات‌ ما- حیاتی است".

در همین خصوص، سناتور تد کروز به تحسین این اقدام تحت "قدمی حیاتی جهت ارتقای امنیت تایوان و آمریکا" پرداخته است: "در حالیکه چین با افزایش حضور نظامی به تهدید کردن ما و هم‌پیمانان ما می‌پردازد -و ارتش آزادی‌بخش خلق با هزاران موشک، تایوان را هدف گرفته و جنگنده‌هایش را به تنگه تایوان ارسال می‌کند- بیش از هر زمانی، این موضوعی حیاتی است که تایوان، حمایت مورد نیاز برای دفاع از خود را داشته باشد".

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =