​​​​​​​سرنوشت ارزهای دریافتی یک شرکت دارویی

در این دوره  از سال که صحبت بسیاری در مورد ارزهای دولتی می شود و شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی زیر ذره بین مردم و مسئولین قرار دارند باید عملکرد دریافت کنندگان ارز دولتی را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد تا بتوان آن ها را مقایسه کرد که کدام یک در نهایت به نسبت ارزی که به خود تخصیص دادند توانسته اند برای کشور ارزش بیشتری ایجاد بکنند.

به همین منظور شرکت هایی در سال های اخیر وارد حوزه بیوتکنولوژی دارویی شده اند که سابقه حضور داروهای بعضی از آن ها نزدیک به 13 سال می رسد. این شرکت ها تلاش کرده اند با ارائه دارویی ها با کیفیت جهانی نه تنها نیاز بازار داخلی را رفع کنند بلکه در خارج از مرز ها بتوانند مشتری های خوبی برای داروی ایرانی پیدا کنند. به طوری که سالهاست سینووکس ایران 100 درصد بازار اینترفرون روسیه را از رقیب امریکایی خود گرفته است.علاوه بر صادرات داروهای بیوتکنولوژی به بیش از 10 کشور دنیا و از طرفی داشتن سهم بیش از 50 درصد ارزش صادراتی دارویی کشور باعث شده است بتوانند بیش از 40 میلیون دلار در سال گذشته ارز وارد کشور کنند.

شرکت هایی مانند سیناژن و آریوژن در زمینه صادرات به روسیه و کشور های امریکای جنوبی، اسیایی مرکزی و شرق اروپا قانع نشدند و به سراغ این رفته اند که بتوانند برای اولین بار داروهای ساخت ایران را به اتحادیه اروپا صادرکنند به همین منظور این دو شرکت تنها شرکت های بیوتکنولوژی دارویی هستند که در منطقه خارومیانه و شمال افریقا توانستند مدرک EU GMP که گواهی معتبر کیفیت تولید اروپا است را اخذ کنند.

بلکه سیناژن نه تنها با تولید محصولات های تک (تکنولوژی بالا) تنواسته نیاز بسیاری از بیماران داخلی را رفع کند توانسته است برای اولین بار در صنایع های تک از ایران به کشوری دیگر انتقال تکنولوژی بدهد و در همین سال 98 بتواند کارخانه سیناژن ایلاچ را در ترکیه افتتاح کند که در اینده ای نزدیک بازار داروهای بیوتکنولوژی ترکیه در دست دانشمندان و داروسازان ایرانی قرار بگیرد.

گروه دارویی سیناژن با میانگین سنی 33 سال در سال 1397 توانسته است بسیاری از جوانان نخبه کشور را که قصد مهاجرت از ایران را داشتند در کشور نگه دارد تا بتوانند درمجموعه ای ایرانی داروهایی را تولید کنند که بتوانند با خیال راحت در اختیار بیماران قرار بدهند و با افتخار بگویند که در این شرکت مشغول به فعالیت هستند.

سیناژن در سال گذشته به تنهایی توانست برای سیستم دارویی کشور بیش از یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته باشد و از طرفی بیش از یک هزار و چهارصد میلیارد تومان نیز، بیمه از وجود این مجموعه دارویی سود ببرد که در صورت عدم وجود داروهای سیناژن باید برای پرداخت داروهای برند صرف می کرد.

این در صورتی است که کل این مجموعه در سال گذشته فقط 56.7 میلیون دلار ارز دولتی 4200 تومانی دریافت کرده است.

داروهایی با تکنولوژی بالا برای افراد مبتلا به ام اس، سرطان، پوکی استخوان، ارترتیت روماتوئید، پسوریازیس، مشکلات رشد کودکان و بسیاری از بیماری های بیماری های صعب العلاج  دیگر در این مجموعه تولید شده است که بالغ بر 629 هزار نفر از بیماران  صعب العلاج تا به حال از داروهای سیناژن استفاده کرده اند.

باید بدانیم که مردم ایران باید بهترین داروها را با بالاترین کیفیت دریافت کنند همانطور که باید به داروهای خارجی دسترسی داشته باشند باید داروی تولید داخل کشور خود را با خیال راحت از کیفیت آن مصرف کنند.

باید امیدوار بود که مسئولین با مدیریت صحیح از شرکتهای دانش بنیان و ارزش آفرین حمایت کنند تا سلامت مردم در انواع تلاطم های اقتصادی یا سیاسی با خطر رو به رو نشود.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290391