اگر رزمندگان نبودند، امروز ایرانی هم وجود نداشت /شما نظر دادید

در روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ اولین گروه آزادگان ایرانی پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق با ورود به کشور به جمع خانواده‌های خود بازگشتند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شنبه ۲۶ مرداد، بیست و نهمین سالروز آزادسازی اسرای ایرانی در جنگ ایران و عراق بود. انسان‌هایی که بدون هیچ چشم داشتی و برای دفاع از سرزمین و زادگاه خود وارد جنگی شدند که هیچ گاه نمی‌دانستند پایان آن چه خواهد بود. دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق آزادی برای اسرا در حالی که انتظارش را نداشتند اتفاق افتاد. روایت این آزادی از نگاه هر آزاده حال و هوای خودش را دارد. از نگاه خانواده‌های چشم‌انتظار اما بی‌تردید آزادی عزیزانشان از چنگال رژیم دژخیم بعث عراق اتفاقی فراموش‌نشدنی و ماندگار است.

پس از گذشت بیست و نه سال از آن ماجرا عکسی را در خبرآنلاین منتشر کردیم تا کاربران هم نظر خود را در رابطه با این موضوع بیان کنند. برآیند نظرات کاربران خبرآنلاین  حس خوبی بود که از رشادت‌های فراوان رزمندگان که برای دفاع از کشور از خودگذشتگی‌های بسیاری انجام دادند. حس غروری که هنوز هم حس می‌شود.

بسیاری از کاربران معتقد بودند که اگر این رزمندگان و شجاعت آن‌ها نبود امروز ایرانی هم وجود نداشت. آن‌ها جانشان را به خطر انداختند تا امروز ما به راحتی زندگی کنیم. 

یکی از کاربران بی‌نام نوشته بود که سالها استقامت آزادگان با غیرت در اردوگاه های دژخیمانه رژیم بعث و صبر و پایداری خانواده‌های این عزیزان همواره ستودنی و فراموش نشدنی است. تا ابد دست‌بوستان هستیم.

عده‌ای اما ضمن قدردانی از زحمات این رزمندگان مقداری از اوضاع به وجود آمده گله‌مند بودند و نوشتند: «این بزرگواران رنج اسارت را برای مردم و میهن تحمل کردند و شهدا خون خود را برای وطن دادند، اما امروز یه  عده که نمیدونن وطن چی هست، سو استفاده می‌کنند.»

در این میان فردی به نام عابدینی هم خاطره زیبایی از زمان آزادی اسرا نوشت: «آن موقع من درلنگرکاه آرژانتین بودم به خاطر تحریم‌هاکه مردم زیاد آگاه نبودند. کاپیتان ما انگلیسی بود مرا صداکردن و تمام خارجی‌ها به خاطر برادرم که آزاده بودبه من تبریک گفتند و گفتند باید همه را مهمان کنی. یک روزخوب و رویایی بود برای من و تمام خارجی‌ها و بچه‌های ایرانی.»

برخی از افراد هم بازخورد منفی نسبت به این موضوع داشتند و کاربری با نام وطن دوست در پی نظرات آن افراد نوشت: «فکر نمی‌کردم بازخورد منفی به موضوعی مثل آزادگان اینقدر زیاد باشه! با مطالعه نظرات همین صفحه میشه فهمید مردم از سوء استفاده‌هایی که بعضی به نام ایثارگر کرده‌اند ناراحتند و اون را دارند به همه تعمیم میدن. تو همه جای دنیا رزمندگان دوران جنگ و به اصطلاح کهنه‌سربازان احترام خاصی دارند و مردم برای اونها ارزش قائلند، حال چرا ما اینطور شدیم، سؤال خیلی مهمیه. من اگر جای حاکمیت بودم هرچه زودتر روش گذشته رو اصلاح میکردم تا بیش از این، سرمایه اجتماعی رو از دست ندم.»

۲۵۸۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1290759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    6 0
    اگه رزمنده ها نبودن یعنی چی؟ مگه رزمنده کی هستن مردم همین مملکت چرا اینجوری تیتر می زنین که احساس میشه یک گروه خاص بودن نه همه بچه های همین مملکت بودن
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    2 0
    جمله اگر رزمندگان وجود نداشتند، ایران هم نبود جمله درستی نیست. رزمندگان برخواسته از مردم ایران هستند. در واقع خواست و اراده مردم ایران، کشور را حفظ کرده است.
  • مهرزاد IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    3 0
    در دنیا همه از کشورشان دفاع میکنند. به افغانستان و عراق و یمن و هند و جنگ جهانی نگاه بیاندازیم ،می بینیم که همه جانانه دفاع کردنند و فقط ما نبودیم . این به معنی کم رنگ کردن و بی اهمیت دانستن موضوع نیست و افتخاری هست بر همه مردم ایران . فقط این قضیه الان در ایران یک سو استفاده از موضوع جهت منافع سیاسی و قدرت و پول شده است .بنیادها و سازمانهای عریض و طویل با بودجه های کثیر.دفاع مال مردم بود و در سینه و ذهن همه ما هست ولی شده کیسه ای بلند برای عده ای.
  • علی IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    1 0
    بعضی داخل اتوبوس واحد نشسته هستند حاضر نیستند جا شونو به یه آدم مسن بدهند حتی اگر در روی صندلی تعبیه شده ویژه معلولان و افراد مسن نشسته باشند.
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    بقای این مملکت تاریخی و کهن واقعا در درجه اول به سیاست گزاران مربوط است . اگر جنگ نباشد آن وقت بقا یک مملکت در دستان کیست ؟؟
  • SE ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    2 0
    تا ملت ایران هستند ایران هست و خواهد بود .... رزمندگان هم از دل همین مردمند .... هیچ آقازاده ای رزمنده نبوده الآن هم اگر جنگی بشود همه آقایون آقازاده ها جل و پلاسشون برمیدارن و فلنگ رو میبندن .... فقط مردم هستند که در تمام عرصه ها تمام قد جلو دشمن داخلی و خارجی می ایستد...
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    1 0
    مهم اينه که اونا جونشون به خطر افتاد ولي ماراحت زندگي نميکنيم
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    6 0
    کاملا" درسته ولی حیف رنج گل بلبل کشید و بوی گل را باد برد !!!! این عزیزان زحمت کشیدند و سودش عاید کسان دیگری شد !!!!
  • کورد ئیلامی IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    0 0
    ایران با قدمت چندین هزار ساله با یه جنگ از بین بره؟ اولین جنگ ایران که نبوده .در ضمن رزمندگان همین مردم ایرانن.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    1 0
    رزمندگان از شما به پیشگاه حق در روز قیامت شکایت میکنند . شما هذف انان رو نابود کردید آنها ایستادند ، مبارزه کردند، شهید شدن تا وطن تا اسلام نابود نشود، شما با ایشان با ملت ایران با خون شهدا چکار کردید؟؟