۱ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
قیمت برنج شکسته خواهد شد

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کشاورز گفت: هم اکنون ۱۸۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور مانده است که از بانک مرکزی انتظار داریم هرچه سریع‌تر ارز مورد نیاز را به ترخیص آن اختصاص دهد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت اظهار کرد: لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت طی یک فرآیند مطمئن و رسمی با حوزه‌های تخصصی تنظیم بازار آسیب شناسی شد و چنانچه رئیس سازمان برنامه و بودجه انتقاداتی دارد، آن را به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید مطرح کند.

وی افزود: در روزهای اخیر سودجویان با سو استفاده از این فضا که برنج خارجی در فصل برداشت وارد کشور نمی‌شود و در بازار دچار کمبود خواهیم شد، قیمت برنج ایرانی را مجدد در بازار افزایش دادند.

کشاورز ادامه داد: مسئولان ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی هر ۲ در تصمیم لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت دخیل بودند و انجمن واردکنندگان به تنهایی این کار را نکرده که هم اکنون انتقاداتی به این موضوع وارد می‌شود.

این فعال بخش خصوصی درباره آخرین وضعیت واردات برنج گفت: بنابر آمار ۵ ماهه گمرگ ۸۶۸ هزارتن برنج وارد شد که ۱۰۰ هزارتن از این میزان مربوط به سهم دولت است.

وی با اشاره به اینکه واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها ۵ درصد رشد داشته است، بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا در محرم رشد ۵ درصدی واردات چندان‌چشمگیر نیست که برخی مسئولان و کارشناسان نسبت به حجم واردات معترضند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با توجه به آنکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کند، از این رو تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی بر لغو ممنوعیت کاملا کارشناسی بوده است، ضمن آنکه به سبب نگرانی از شرایط تحریم همواره در تلاشیم تا میزان واردات را افزایش دهیم.

کشاورز با اشاره به اینکه ۱۸۰ هزارتن برنج در گمرکات کشور مانده است، بیان کرد: براین اساس از بانک مرکزی انتظار داریم هرچه سریع‌تر ارز مورد نیاز به ترخیص این برنج را اختصاص دهدچرا که میزان فعلی برنج مانده در گمرکات تنها جوابگوی مصرف یک ماه نیاز کشور است.

این مقام مسئول در پایان قیمت کنونی هر کیلو برنج هندی برای مصرف کننده را ۸ هزار و پاکستانی را ۸ هزار و۹۰۰ توماک اعلام کرد و گفت: این در حالی است که اگر ارز مورد نیاز به واردات تخصیص داده نشود و در عرضه دچار کمبود شویم، بدیهی است که قیمت این محصول با نوساناتی در بازار روبرو شود.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =