۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲
کابوس پنهان آزار جنسی پشت دهه‌ها سکوت

شوق دنبال کردن رویاها و رسیدن به آرزوهای بزرگ از کودکی با انسان است. تجربه موفقیت، کشف دنیای ناشناخته، تمرین با دیگران، استرس مسابقات و بر سکو ایستادن چنان وسوسه‌برانگیز است که همه سختی‌ها حتی دوری از خانواده را هم کمرنگ می‌کند. در این مسیر روشن و جذاب با تمام پستی و بلندی ناگهان دستی بزرگ می‌تواند از میان رویای رسیدن به جهنم وحشت و تردید و ناتوانی پرتت کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از دیده بان آزار، ناتوانی در مقابله با این دست باعث شده تا رسوا کردن آزار جنسی برای دهه‌ها در ورزش ریشه بدواند و پنهان بماند. در طول دهه‌های گذشته با وجود هزاران پرونده آزار جنسی که مسکوت مانده‌اند رسانه‌ای شدن برخی پرونده‌ها و عمومی شدن جریان دادگاه‌ها، آژیر قرمز هشدار مقابله با آزار جنسی در ورزش را به صدا در آورده است. یکی از مطرح‌ترین پرونده‌های آزار جنسی در ورزش پرونده لاری ناسار پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا بود. لاری ناسار پزشک تیم ملی ژیمناستیک آمریکا و دانشگاه ایالتی میشیگان که برخی از بهترین ورزشکاران آمریکا را معاینه کرده است، در سال ۲۰۱۸ به ۴٠ تا ١٧۵ سال زندان به جرم آزار جنسی محکوم شد. حادثه‌ای که جامعه ورزشی آمریکا را شوکه کرد.

«من حکم مرگ تو را امضا کرده‌ام.» این جمله را قاضی اکوئیلینا پس از اعلام حکم گفت. قاضی سخنرانی طولانی در ارتباط با عذرخواهی ناسار و چگونگی محاسبه حکم او ایراد کرد. او رو به ناسار گفت: «آنچه تو انجام دادی درمان نبود، پزشکی نبود، تو لیاقت این را نداری که هرگز بار دیگر خارج از زندان راه بروی.» او همچنین از مسئولان ایالتی درخواست کرد در ارتباط با سال‌ها ادامه داشتن آزارهای ناسار تحقیق کنند. او گفت: «برای برقراری عدالت به قدرتی بیش از آنچه من توانایی انجامش را روی این صندلی دارم نیاز است»

او قبل از این به جرم پورنوگرافی کودکان به ۶٠ سال زندان محکوم شود، سه پرونده دیگر در ارتباط با آزار جنسی در میشیگان داشت. قاضی به قربانیان ناسار اجازه داد به مدت ٧ روز اظهارات خود را در محضر دادگاه بخوانند و ناسار موظف بود به حرف‌های آنها گوش دهد. «دختران کوچک برای همیشه کوچک باقی نمی‌مانند، آنها تبدیل به زنان قدرتمندی می‌شوند که برمی‌گردند تا دنیای تو را روی سرت خراب کنند». این سخنان کایلی استفان یکی از دوستان خانوادگی متهم بود. به گفته او ناسار در زمانی که او تنها شش سال سن داشته شروع به آزار کرده است. کایلی اولین کسی بود که اظهاراتش را در دادگاه خواند. حدود ١۴٠ زن این دکتر را متهم به آزار جنسی کرده‌اند. در بین آنها اسامی الی ریزمن، گبی داگلاس، مک کایلی مارونی و سیمون بیلز ژیمناست‌های المپیک به چشم می‌خورد.

اولین ادعای رسمی علیه ناسار در سپتامبر ٢٠١۶ مطرح شد؛ یعنی یک سال قبل از آغاز به کار کمپین  .Metoo او در سال ٢٠١۵ از تیم ژیمناستیک آمریکا کنار گذاشته و پس از آن از دانشگاه میشیگان اخراج شد. در دسامبر ٢٠١۶ ناسار بازداشت و به دلیل داشتن ٣٧ هزار تصویر پورنوگرافی از کودکان مجرم شناخته و در ماه دسامبر به ۶٠ سال زندان محکوم شد. بسیاری از قربانیان ناسار می‌گویند که به خانواده‌ها و مربیان از آزارهای جنسی او گفته‌ بودند اما این قضیه ادامه پیدا کرده است. روزنامه دیتروید اعلام کرد که به ١۴ نفر از اعضا و کارکنان دانشگاه میشیگان در مورد رفتار ناسار در طول دو دهه اخطار داده شده بود اما کسی او را متوقف نکرد.

جری سانداسکی، کمک مربی تیم فوتبال دانشگاه پنسیلوانیا

دنیای فوتبال آمریکایی در سال ۲۰۱۱ دچار زلزله‌ای بزرگ شد. جری سانداسکی کمک مربی تیم فوتبال دانشگاه پنسیلوانیا به ده‌ها مورد آزار جنسی کودکان متهم شد. سانداسکی قربانیان آزارش را از طریق خیریه‌ای که برای کمک به نوجوانان تاسیس شده بود پیدا می‌کرد. پرونده سانداسکی به میراث دانشگاه پنسیلوانیا و وجهه آن ضربه هولناکی وارد کرد. این موضوع حتی باعث اخراج جو پاترنو مربی اسطوره‌ای و قهرمان ملی آمریکا شد. پاترنو چند هفته بعد از این اتفاق به دلیل سرطان ریه به صورت ناگهانی فوت کرد. پس‌لرزه‌های پرونده آزار جنسی سانداسکی تا اخراج گراهام اسپانیر رئیس دانشگاه پنسیلوانیا هم پیش رفت.

سانداسکی در سال ۲۰۱۲ به دلیل آزار جنسی کودکان به ۳۰-۶۰ سال زندان محکوم شد. دانشگاه پنسیلوانیا ۸۱ میلیون دلار غرامت به ۲۶ قربانی سانداسکی پرداخت کرد. آزار جنسی در ورزش تنها محدود که آمریکا نیست. پرونده آزار جنسی در فوتبال انگلیس در سال ۲۰۱۶ جامعه را بهت‌زده کرد. در سال ۲۰۱۶ پرونده آزار جنسی نزدیک به ۸۰ مربی فوتبال در انگلستان باز شد. موسسهOffside Trust  از دل این حوادث با شعار (از سوی نجات یافتگان برای نجات‌یافتگان) در همان سال آغاز به کار کرد تا به قربانیان آزار جنسی در ورزش کمک کند و صدای کسانی باشد که آزار دیده‌اند.

۲۳۵۲۳۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =