خط و نشان روسیه و ترکیه برای یکدیگر/ الشرق الاوسط سند رو کرد/اسد پیام داد

تحولات مهم منطقه استراتژیک خان شیخون واکنش تهدید آمیز وزرای خارجه ترکیه و روسیه را در پی داشت.

زهره نوروزپور: ارتش سوریه بار دیگر فتح الفتوح کرد. منطقه ای کلیدی که کریدوری به قلب اقتصاد سوریه محسوب می شود. خان شیخون که در طول این سالها دو مرتبه مورد حمله شیمیایی وسیع از سوی تررویست ها قرار گرفته است امروز از سوی ارتش مشروع این کشور از لوث تروریست های النصره پاکسازی شد.

روز گذشته در پی آزادی این منطقه که کریدور اصلی به ادلب و حلب محسوب می شود، تروریست های تحت حمایت ترکیه به نظامیان روسیه حمله کرده اند و در مقابل نیز ارتش سوریه به کاروان کمک رسانی به ترورست های خان شیخون و مورد حمایت ترکیه حمله کردند که در نهایت ورق به نفع ارتش بشار اسد برگشت و این منطقه آزاد شد.

کانال تلگرامی اخبار سوریه که لحظه به لحظه از وضعیت این منطقه گزارش می دهد در تازه ترین خبرها اعلام کرد: منابع تروریست ها در حماه تایید کرده اند که دقایقی پیش تمام نیروهای باقی مانده شان در اللطامنة ،کفرزیتا، مورک، روستای لطمین، لحایا و معرکبة مجبور به عقب نشینی شده اند و تمامی این نقاط به تصرف نیروهای خط شکن تایگر فورس در آمده است.
همچنین منطقه تل ترعی هم توسط ارتش به صورت کامل پاکسازی شد. نیروهای ارتش که خان شیخون را پاکسازی کرده بودند، حالا با نیروهای عمل کننده در السکیک دست داده و مناطق شمال حماه به صورت کامل محاصره شد. هنوز از سرنوشت تروریست های حاضر در این منطقه خبری در دست نیست.

منطقه خان شیخون در حالی آزاد می شود که کلاه سفیدها نمایش جنابت بار شیمیایی را در سال های اخیر اجرا کردند، شهری که حالا پس از یک رشته نبرد سخت به دامان مردم سوریه بازگشته است.  ۷۰ درصد از اهالی این شهر پس از آن که به اشغال تروریست‌های تکفیری درآمد به مناطق تحت کنترل دولت فرار کردند و در اردوگاه های اطراف حماه و برخی از منازل دیگر پناه داده شدند.

این تحولات واکنش بازیگران دخیل در این رویداد تاریخی را به همراه داشت، ترکیه روسیه و سوریه را تهدید کرد و در مقابل روسیه نیز به ترکیه رسما هشدار داد. در همین حال که اخبار آزادی خان شیخون نیز منتشر شده است روزنامه سعودی الشرق الاوسط سند توافق منطقه امن میان ترکیه و آمریکا را منتشر کرده است که در راستای سیاست این روزنامه ظاهرا سعودی ها موافق این توافق نیستند.همچنین این همزمانی از افشای این توافق بی ارتباط با حمله روز گذشته ترکیه به مواضع ارتش سوریه و روسیه نیست. کارشناسان بر این باور هستند که این حمله با توافقی که آمریکا و ترکیه بر سر منطقه شرق فرات در شمال سوریه بسته اند مرتبط است.

ترکیه در حالی امروز برای روسیه و سوریه خط و نشان کشیده است که در دو روز گذشته با آمریکا بر سر منطقه امن پشت پرده مذاکراتی داشته است و حملات خود را شمال عراق نیز ساعاتی پیش آغاز کرد و در عین حال به سوریه هشدار داد که با آتش بازی نکنید!

ترکیه در حالی این هشدار را می دهد که حماه به طور کامل به محاصره ارتش سوریه در آمده است که در نقشه مشاهده می کنید.


مناطق سبز رنگ مناطقیست که خالی از تروریست های مورد حمایت ترکیه شده است.

روسیه

وزیر خارجه روسیه در اینباه اظهار کرد: ما به هرگونه هدف قرار دادن نظامیان روسیه در سویه پاسخ خواهیم داد.

به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز، سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه امروز (سه شنبه) اظهار کرد: نظامیان روس در حال حاضر در ادلب هستند.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو به آنکارا اطلاع داده به شدت هر گونه حمله تروریستی در منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه را سرکوب خواهد کرد.

لاوروف افزود: ما اوضاع را تنها زیر نظر نداریم بلکه نظامیان ما در میدان در منطقه کاهش تنش در ادلب حضور دارند و همکاران ترکیه‌ای ما باید  جداسازی گروه‌های مسلح از غیرنظامیان را تضمین کنند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: ما تصریح کردیم اگر تروریست‌ها دست به حملات به این منطقه بزنند سرکوب خواهند شد. این اقدامات تحریک‌آمیز طی سال کنونی میلادی انجام گرفته و متوقف نشده است.

ترکیه

وزیر خارجه ترکیه در همین باره تاکید کرد: آنکارا هرگز از نقطه ایست بازرسی نهم در شمال غرب سوریه نخواهد رفت.

به گزارش  سایت شبکه روسیا الیوم، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد: مذاکرات ترکیه با آمریکا درباره منطقه امن در سوریه ادامه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: آنکارا طرحی جایگزین در صورت عدم تحقق توافقنامه در دست دارد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: ما هرگز از ایست بازرسی نهم در شمال غرب سوریه که کاروان نظامی ترکیه‌ای در حرکت بود تا آنجا را تقویت کند اما مورد حمله هوایی سوریه قرار گرفت عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

چاووش‌اوغلو اظهار کرد، نظام سوریه نباید با آتش بازی کند ما هر آنچه لازم باشد برای حفظ جان نظامیان خود انجام می‌دهیم.

سوریه

همچنین بشار اسد در دیدار با دیمیتری سابلین از تغییرات مثبت در فضای سیاسی و نظامی کشورش خبر داد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری روسیا الیوم،  در بیانیه اطلاع‌رسانی سازمان کهنه سربازان "برادران جنگجو" که دیمیتری سابلین نماینده پارلمان روسیه نیز در آن فعال است، آمده، بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه گفته تغییرات مثبتی در دو وضعیت نظامی و سیاسی در سوریه رخ داده است، ارتش سوریه به سمت شهر استراتژیک خان شیخون پیشروی می‌کند و نیروهای روسیه در نزدیکی آن هستند و افراد مسلح به سمت ترکیه پا به فرار گذاشته‌اند.

بشار اسد تاکید کرد: پیروزی‌هایی که محقق شده عزم ملت و ارتش را به ادامه نابودی تروریست‌ها تا آزادسازی آخرین وجب از خاک سوریه به رغم حمایت‌های مداوم از تروریست‌ها ثابت می‌کند.

وی افزود: درگیری‌های اخیر در ادلب شک تمام کسانی را که به حمایت آنکارا از تروریست‌ها تردید داشتند تبدیل به یقین کرد.

دیمیتری سابلین در سفری چند روزه به سوریه سفر کرده است.

این سازمان اعلام کرد، سابلین به بازدید از یکی از کشتی‌های جنگی روسیه در سواحل سوریه خواهد رفت.

الشرق الاوسط سند رو کرد؛ جزئیات مقدمه‌چینی‌های آمریکا و ترکیه درباره "منطقه امن" شمال سوریه

در همین حال منابع غربی می‌گویند، توافق‌های میان ترکیه و آمریکا درباره شرق فرات سوریه هنوز یک توافق واضح و کامل نیست و دو طرف اختلافاتی در این باره دارند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، منابع دیپلماتیک غربی می‌گویند که توافق‌های میان آمریکا و ترکیه درباره شرق فرات به مثابه "مقدمات نظامی" است که به حد توافق درباره یک منطقه امن با ویژگی‌های واضح نمی‌رسد اما این مکانیزم نامحدود بوده و می‌تواند به حد یک توافق کامل همسو با گسترش سطح آن بعد از رفع موانع و ابهامات مربوط به مقدمات و سطح روابط دو جانبه ارتقا یابد.

موضع آمریکا و ترکیه درباره منطقه امن در شمال سوریه دارای اختلافاتی است. آنکارا خواهان منطقه امنی به طول ۴۶۰ کیلومتر از جرابلس تا رود فرات و فش خابور بر روی رود دجله و با عمق ۳۲ کیلومتر است طوری که از یگان‌های مدافع خلق کرد و سلاح‌های سنگینشان خالی است و تحت حمایت نظامی ترکیه با تشکیل شوراهای محلی است که اجازه بازگشت آوارگان سوری را می‌دهد اما واشنگتن آمادگی خود را برای ایجاد منطقه‌ای با عمق پنج تا ۱۴ کیلومتر اعلام کرده و خواهان بررسی موضوع شوراهای محلی است و می‌خواهد این منطقه تحت نظارت آمریکا باشد.

به گفته منابع دیپلماتیک، مذاکرات هفته گذشته که سه روز به طول انجامید در آستانه فروپاشی بود اما وزرای دفاع ترکیه و آمریکا برای نجات آن وارد عمل شده و به تفاهم‌هایی برای تشکیل مرکز عملیات مشترک در جنوب ترکیه دست یافتند.

به گفته منابع، این تفاهم‌ها به این صورت است: اول ایجاد مقدمات نظامی (نامگذاری جدید آمریکا برای منطقه امن) به طول ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر بین شهرهای رأس العین و تل ابیض در مجاورت مرزهای سوریه و ترکیه و با عمق بین پنج تا ۱۴ کیلومتر، دوم راه‌اندازی گشت‌های آمریکا و ترکیه، سوم مقدمات نظامی که چارچوب مشخصی برای ارتباط با حکومت محلی و ائتلاف ضد داعش ندارد، چهارم دور کردن نیروهای کرد و سلاح‌های سنگینشان از این منطقه، پنجم دور کردن سلاح‌های سنگین به مسافت ۲۰ کیلومتری مرزهای ترکیه، ششم راه‌اندازی پهپادها برای تبادل اطلاعات.

ترکیه نتوانست به تمام چیزی که می‌خواهد برسد. هنوز مسائل نامشخصی وجود دارند که بعد از اجرای مرحله اول درباره آن مذاکره صورت خواهد گرفت اما طرف آمریکایی خط قرمز واضحی را مشخص کرده و آن حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک است. واشنگتن متعهد شده که موافقت کردها را به دست آورد هرچند که مظلوم عبدی، رهبر نیروهای سوریه دموکراتیک خواهان منطقه‌ای به عمق تنها پنج کیلومتر است و آن را به خروج ترکیه از عفرین ربط داده است.

به گفته منابع، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با ربط دادن دو پرونده شرق فرات و عفرین مخالفت کرده است.

مسؤولان آمریکایی معتقدند که با این توافق‌ها هدف خود را درباره به تأخیر انداختن طرح اردوغان درباره آغاز عملیات نظامی در شرق فرات به دلیل تأثیر آن بر سرنوشت نیروهای سوریه دموکراتیک و جنگ علیه باندهای زیرزمینی داعش و اوضاع انسانی و برنامه ثبات در شرق فرات محقق کرده‌اند.

توافق‌های میان وزرای دفاع آمریکا و ترکیه با مواضع محافظه‌کارانه‌ای از سوی مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه مواجه شده است. چاووش‌اوغلو گفت: باید آمریکایی‌ها صادق باشند و بفهمند که ترکیه هیچ‌گونه تأخیری را نمی‌پذیرد.

این منابع می‌گویند که چاووش‌اوغلو نگران تکرار سناریوی واشنگتن درباره منبج و کندی در اجرای آن با وقت‌کشی است.

این مساله با اتخاذ اقدامات چشمگیر از جمله ایجاد مرکز مشترک بعد از رسیدن هیئت نظامی آمریکایی به جنوب شرق ترکیه و راه‌اندازی پهپادهای ترکیه صورت گرفت. یک کارشناس ترکیه‌ای می‌گوید: یک تفاوت در دو رویکرد وجود دارد. ترکیه خواهان حمایت خودش در برابر یگان‌های مدافع خلق کرد است درحالی که آمریکا خواهان حمایت کردها در برابر ترکیه است. برای همین در اجرای توافق‌ها مشکلاتی وجود دارد.

اما به نظر شکاف‌هایی در توافق ترکیه و روسیه بر سر منطقه کاهش تنش در شمال شرق سوریه مشاهده می‌شود. روسیه تلاش کرد از توافق‌های میان آمریکا و ترکیه از طریق حمایت از ایجاد کانال‌هایی بین کردها و دمشق و افزودن بر نگرانی‌های کردها نسبت به آمریکایی‌ها استفاده کند. ارتش روسیه تلاش کرد از نیروهای دولتی سوریه در عملیات نظامی‌شان برای از بین بردن منطقه کاهش تنش در شمال غرب سوریه استفاده کند و همین مساله توافق سوچی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و اردوغان را تهدید کرد.

مسکو به آنکارا و واشنگتن اطلاع داد که قصد حمایت از عملیات محدود در مناطق شمال حماة از جمله محرده و پایگاه حمیمیم در حومه لاذقیه را دارد اما آن توافق‌های آمریکا و ترکیه در شمال شرق سوریه را نادیده گرفت و دمشق را تشویق کرد که توافق پوتین- اردوغان را به چالش بکشد. همین مساله موجب تنش روسیه و ترکیه شد. یک کارشناس ترکیه‌ای می‌گوید: آنکارا خطوطی را برای مسکو ترسیم کرد و گفت که به نظام اجازه عبور از این خطوط را نمی‌دهد و خطوط توافق سوچی آخرین چیزی است که اردوغان می‌تواند آن را قبول کند.

ارتش ترکیه روز گذشته کاروان نظامی شامل ۵۰ خودروی زرهی و نفربر و تانک را به مرز سوریه فرستاد اما به محض رسیدن به شهر معره النعمان در ۱۵ کیلومتری شمال خان شیخون در حومه جنوبی ادلب در معرض بمباران از سوی سوریه قرار گرفت.

از سوی دیگر منابع سوری اعلام کردند که خودروهای ترکیه‌ای برای نجات تروریست‌ها به خان شیخون رسیده‌اند.

دمشق معتقد است که این اقدام متجاوزانه بر عزم و اراده ارتش برای بیرون راندن تروریست‌ها از خان شیخون تأثیری نخواهد گذاشت.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد: به رغم هشدارهای مکرری که به مقامات روسیه دادیم عملیات نظامی نیروهای نظام در ادلب ادامه دارد.

اما مسکو آنکارا را به نقض توافق سوچی متهم کرده است.

یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که آنکارا می‌خواهد این پیام را برساند که توافقی میان روسیه و ترکیه برای تحویل ادلب به نظام وجود ندارد.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    12 5
    همه می خواستن اون یکی را دور بزنند اما به گمانم روسیه دست برتر را دارد.امریکا داشت ترکیه رو دور می زد و ترکیه هم روسیه و سوریه را. حالا در هم گره می خورند.
  • دادکان IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    14 49
    ترکیه برنده
  • شاهین IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
    42 25
    در سوریه گره کور وجود دارد. 5 جریان با منافع متضاد در یک جغرافیا. از قدیم گفته اند که دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند. حالا در سوریه 5 پادشاه داریم و یک اقلیم. 1)دولت سوریه که علیرغم اینکه مخالفان زیادی دارد اما خود را دولت قانونی میداند. 2) کردها. که اهل هملن کشورند اما حقوقشان پایمال شده و هویتشان انکار. آنها با متحد شدن با آمریکا و جنگیدن با داعش و دادن کشته های زیاد به دنبال حقوق اولیه خودشان هستند که دولت مرکزی تا کنون زیر بار تامین حقوق آنها نرفته. 3) ترکیه. اردوغان در فکر احیای امپراطوری خیالی عثمانی است. او با اجاره کردن آدم کشهای فراوان در فکر تحقق این رویای شوم است. 4) روسیه . به عنوان هم پیمان و یکی از حامیان دولت اسد که منافع استراتژیک خود را دنبال میکند. 5)آمریکا. متحد کردها و کشوری که با حمایت متحدین کرد خود توانست ضربات مهلکی بر پیکره داعش وارد آورد. آنها سعی در برقراری توازن میان کردها و ترکیه هستند. اگر چه تا کنون با وقت کشی اندکی موفق بوده اند اما نتیجه ملموسی نداشته. بهترین و کم هزینه ترین راه برای کشور سوریه به رسمیت شناختن خود مدیریتی شمال سوریه با اکثریت جمعیت کردی
    • DE ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      7 10
      شما هم برو همون جا ساکن شو دولت خودمختار کردها
  • IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    34 42
    سه ميليون پناهنده سوري تو تركيه هست بعد شما اسديان انتظار داريد دخالتي هم تو اوضاع سوريه نداشته باشه!منطقتون عجيبه
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      27 16
      اگه ترکیه از داعش و النصره و... حمایت نمیکرد، آواره هم الان توی کشورش نبود. ضمن اینکه به خاطر همین آواره ها کلی پول از سازمان ملل و اتحادیه اروپا میگیره. در راه خدا که کار نمیکنه.
    • NO ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      2 3
      تمام بدبختي ملت سوريه زير سر أردوغان نژادپرست هست! شما اردوغانيان استاد سفسطه و دروغ هستيد!
  • علیمرد کورده IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    1 6
    ترکیه فقط زورش به کردها میرسه
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      1 2
      نه جناب عليمردخان ترکيه همون کشوريه که جنگنده روسي رو زد وسفيرش رو هم فرستاد اون دنيا زورش به هرکي که شما فکرش رو نميکني ميرسه ..توان ارتش ترکيه رو هرگزبه شوخي نگيريد.
  • ارش IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    1 0
    تركيه كشوري كه فقط ادعاي قدرت دارد اما در عمل مقابل ايران ورو.سيه وامريكا هيچ حرفي براي گفتن ندارد. اگر تعصبات را كنار بگذاريم و با به واقعيتها و تاريخ نگاه كنيم مي بينيم تركيه مرد جنگ نيست.
  • Akhenaten IN ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    0 0
    Very good blog. Thanks for sharing such great information for me. I hope you will share some more information about Please keep sharing! كيفية التخطيط لملعب لكرة القدم