اظهارات تخت روانچی در شورای امنیت درباره تنگه هرمز

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد حفظ امنیت خلیج فارس را وظیفه کشورهای ساحلی آن دانست و گفت: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، بی‌ثبات کننده و ناپذیرفتنی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مجید تخت روانچی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت بین المللی با تمرکز بر چالش های خاورمیانه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: اصلی‌ترین و طولانی‌ترین منازعه خاورمیانه مسأله فلسطین است. تا زمانی که این بحران حل نشود، صلح و امنیت در خاورمیانه برقرار نخواهد شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: اشغال غیرقانونی فلسطین عامل اصلی این مشکل بوده و بنابراین حل آن نیز فقط از طریق پایانِ اشغال میسر است و هیچ راه حل جادویی هم برای آن وجود ندارد.

تخت روانچی اضافه کرد: تاکنون همه ابتکارات این اصل مهم را نادیده گرفته و شکست خورده اند. طرح به اصطلاح «معامله قرن» نیز به همین دلیل قطعاً محکوم به شکست است. سرزمین فلسطین فروشی نیست و آرمان، عزت و کرامت، و حقوق مسلم یک ملت را نمی‌توان خرید.

وی با بیان اینکه آمریکا از طریق حمایت از اشغالگری، مسئول طولانی شدن این درگیری بوده است، تصریح کرد: دخالت این کشور تقریباً در همه منازعات دیگر منطقه نیز آشکار است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: نشانه‌های دخالت آمریکا را به راحتی می‌توان در افغانستان، عراق، سوریه و یمن، حمایت از برخی گروه های تروریستی و خیلی اقدامات غیرقانونی از جمله حملات سایبری در خاورمیانه، ردیابی کرد.

تخت روانچی با یادآوری کودتای 28 مرداد افزود: روز گذشته شصت و ششمین سالگرد کودتای آمریکایی ـ انگلیسی علیه دولت مردمی ایران بود.

وی ادامه داد: دخالت‌های آمریکا در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از جمله شامل این موارد است: حمایت از صدام در تجاوز  علیه ایران، سرنگونی یک هواپیمای مسافربری ایران و به شهادت رساندن کلیه 290 سرنشین آن، شامل 66 کودک، حمایت از چندین تلاش برای کودتا، و تروریسم اقتصادی برای هدف قرار دادن مردم عادی و آسیب‌پذیر ایران مانند بیماران، از طریق استفاده از غذا و دارو به عنوان سلاح.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: یکی از ریشه‌های اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حساس ما حضور نظامی آمریکا از طریق استقرار بیش از 70 هزار نیرو در سراسر خاورمیانه، شامل حضور نظامی فعال در همه کشورهای حاشیه خلیج فارس، جز ایران است.

تخت روانچی تاکید کرد: تعداد تأسیسات نظامی خارجی در خاورمیانه نیز از چهار مورد در سال 1990 به 41 مورد در سال 2018 افزایش یافته که تقریباً همه آنها متعلق به آمریکا است. این بالاترین تمرکز تأسیسات نظامی خارجی در جهان است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی دیگر از دلایل بی ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی رویه سلاح های آمریکایی به این منطقه است که آن را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: تنها ذینفع انباشت این تسلیحات در منطقه، صنایع دفاعی کشورهای صادرکننده آنها هستند.

تخت روانچی ادامه داد: همچنین ما نباید ماهیت و آثار بی‌ثبات کننده راهبرد «تفرقه بینداز و حکومت کن» آمریکا از طریق اختلاف افکنی دائمی بین کشورهای منطقه را نادیده بگیریم. اظهارات ایران هراسانه توسط مقامات آمریکائی نیز با همین هدف انجام می شود.

وی یادآور شد: آنها برای توجیه سیاست‌های خود در منطقه، اتهامات ساختگی علیه ایران منتشر می‌کنند تا ایران را از ایفای نقش خود در منطقه باز دارند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ایران هزاران سال در این منطقه بوده و هزارن سال دیگر نیز در آن باقی خواهد ماند. بنابراین، هر تلاشی برای محروم کردن یا نادیده گرفتن ایران در منطقه، توهمی بیش نیست و محکوم به شکست است.

تخت روانچی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال رویارویی نیست، افزود: اما نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم و بی تفاوت نخواهیم بود. بنابراین، برای حفظ امنیت مرزها و تأمین منافع خویش، با قوت تمام از حق ذاتی دفاع از خود استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل در خلیج فارس و دریای عمان، ایران مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه، به ویژه در تنگه هرمز را تضمین کند. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده و در نتیجه غیرقابل قبول است. هر تلاشی برای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در این منطقه با شکست روبرو خواهد شد.

تخت روانچی اظهار کرد: ما معتقدیم کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند. این پایه ابتکار ما برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای است که در راستای بند 8 قطعنامه 598 می باشد. برای تحقق چنین هدف بزرگی، ما به رایزنی با برادران‌مان در منطقه ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به برخی ادعاهای نماینده سعودی در سازمان ملل متحدهم گفت: برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان دریافت کننده سلاح های مرگبار از آمریکا هستند و فکر می کنند با آنها می توانند برای خود امنیت بخرند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    همه برای صلح تلاش کنیم جهان به یاری خداوند متعال به طرف خیر و خوبی پیش میرود خداوندا به ما کمک کن تا خوبی های جهان را بیشتر کنیم خداوندا به دولت مردان جهان کمک کن تا به طرف صلح قدم بردارند