ترانه علیدوستی و شهاب حسینی باید دستمزد خود از «شهرزاد» را پس بدهند؟/دادستان باید تشخیص بدهد

مهدی دواتگری به بررسی یکی از سوال‌های حاشیه‌ای این روزها پرداخت. با محکومیت هادی رضوی تکلیف دستمزدی که بازیگران «شهرزاد» گرفته‌اند چه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی دواتگری که در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که رد مال کدام بخش از سرمایه‌های رضوی را شامل می‌شود، توضیح داد: ماده دو قانون می‌گوید اگر مالی یا وجهی به طریق نامشروع به دست آمده باشد، علاوه بر رد اصل مال، قانونگذار تصریح کرده که فرد، مرتکب به چند ماه تا چند سال حبس یا پرداخت دو برابر وجوه دریافتی محکوم می‌شود و این حکم قانونی است.

وی افزود: ما در بحث‌های قضایی ارکانی داریم و همانطور که یک ساختمان حداقل چهار ستون می‌خواهد، در زمان صدور حکم قضایی، حداقل سه ستون وجود دارد. یکی عنصر قانونی و فعل مجرمانه است که از نظر قانون انجام شده و برای آن مجازاتی پیش‌بینی شده است. دوم بحث فعل فیزیکی بوده که انجام شده و بر طبق آن وجوهی برداشت می‌شود. سوم حکم روانی و سوءنیت در این موضوع بوده که آیا افراد از برداشت وجوه سوءنیت داشتند یا خیر؟ در واقع قاضی زمانی حکم می‌دهد که این سه رکن کنار هم باشند. اگر یکی از این ارکان مخدوش باشد، قطعا اصل بر برائت است.

این حقوقدان تاکید کرد: آنچه از سوی دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی صادر شده، محکومیت قطعی سرمایه‌گذاران سریال «شهرزاد» و تامین منابع سریال از طریق نامشروع است. به نوعی قاضی سرمایه‌گذاری را نامشروع دانسته است. البته درباره رد مال در رای دادگاه صراحتا ذکر نشده و این ابهام وجود دارد و قاضی محترم باید تعیین تکلیف می‌کرد تا این رای، ابهام جدی نداشته باشد.

دواتگری ادامه داد: وقتی قاضی تشخیص دهد که تحصیل مال به طریق نامشروع بوده، باید برای رد مال هم تعیین تکلیف کند. اما آن چه در رای دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی آمده نامشروع بودن سرمایه گذاری در این سریال محرز شده اما درباره رد مال تعیین تکلیف نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد بازیگران سریال و عوامل اصلی آن ناگزیر به عودت دستمزد شوند، توضیح داد: به عنوان مثال فکر کنید کسی سرقتی انجام داده و از طریق آن پولی به دست آورده که به صورت نامشروع به دست آمده است. در چنین موقعیتی وقتی قاضی می‌خواهد رای صادر کند، می‌گوید عین مال که اگر عین موجود نباشد مثل، قیمت، معادل و ... باید فراهم شود. این مواردی است که قانون آنها را مشخص کرده است. اگر فعل مجرمانه سرقت احراز شد، حتما رد مال را هم داریم.

این حقوقدان در پاسخ به اینکه با این وضعیت می‌توان گفت که به دلیل مال نامشروع بودن، اصلا معامله باطل بوده است، تاکید کرد: دقیقا معامله باطل بوده است. بنابراین وقتی وجوهی تحصیل شده، اگر منشا آن را نامشروع می‌دانیم، این پول باید برگردد. قانون در این باره صراحتا می‌گوید علاوه بر رد اصل مال، افراد مرتکب به سه ماه حبس یا پرداخت دو برابر وجه محکوم می‌شوند.

دواتگری در این‌باره که ترانه علیدوستی و شهاب حسینی برای کاری که کرده‌اند دستمزد گرفته‌ و به نوعی این اثر سود هم داشته، توضیح داد: تکلیف این است که اول با توجه به کیفر خواست دادستان نسبت به رد مال، درخواستی وجود نداشت و این اشکال در کیفرخواست وجود دارد. دوم اینکه در حکم دادگاه علی‌رغم اینکه این سرمایه‌گذاری به صورت نامشروع مشخص شده، درباره رد اصل مال تعیین تکلیف نشده است، بالطبع وقتی به مرحله اجرای حکم رسیده‌ایم و هادی رضوی دوران محکومیت خود را شروع کرده، رد مال هم باید انجام شود. اکنون که پرونده برای اجرای احکام می‌رود، دادستان باید درباره رد مال از دادگاه رفع ابهام کند و دادگاه نیز در مقام رد ابهام حکم بدهد که مالی که به صورت نامشروع تحصیل شده برگردد.

وی درباره تکلیف بازیگران سریال تصریح کرد: این بازیگران این پول را تحصیل کرده‌اند. آنچه که به نظر می‌آید، بحث سوءنیت است. سوءنیت آقایان امامی و رضوی برای دادگاه محرز شده و پول باید برگردد. در مقام برگشت، دادگاه باید این را احراز کند که آیا اگر بازیگران هم در این قضیه سوءنیت داشتند و تشخیص این با مقام قضایی است. اگر قاضی به این نتیجه برسد که عوامل سریال هم در این قضیه سوءنیت داشته‌اند و علم و اطلاع و عمد داشته‌اند و می‌دانستند پول از منشا نامشروع تزریق می‌شود، می‌توانند تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند و اصل مال را برگردانند.

این حقوقدان یادآور شد: من نمی خواهم صراحتا حکم صادر کنم و به نوعی در مقام صدور حکم هم نیستم. اشکالی که در فضای رسانه‌ای وجود دارد، این است که بحث قضایی کاملا تخصصی است، مثل کار پزشک که ملزوم معاینه بیمار است، من و شما دسترسی به پرونده نداریم و بر اساس اطلاعات کارشناسی حقوقی صحبت می‌کنیم. اگر قاضی سوءنیت را احراز کند که عوامل با علم و اطلاع نسبت به نامشروع بودن منشا پول کار کرده‌اند باید رد مال کنند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1291674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    22 10
    بلی عوامل خبر داشتند می گویید نه ؟ به خبرهای آقای رضا کیانیان رجوع کنید که ار تهیه کننده دفاع می کرد در زمان تولید سریال که فلانی اختلاس کننده نیست . پس خبر داشتند
    • IN ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      31 6
      اکثر کسانی که به دستمزد اینها گیر داده اند و در همین کامنتها هم اعتراض میکنن، کسانی هستند که وقتی سی دی جدید شهرزاد می آمد، با سر میرفتند دنبالش، و البته حتی حاضر نبودند پنج هزار تومن پول سی دی را بدهند که تماشایش حلال باشه، و از طریق دانلود کردن و کپی کردن از روی دوستان و همسایه تماشا میکردند
  • GB ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    66 9
    دوستان جشنواره فیلم مقاومت هم باید پولایی ک گرفتن رو پس بدن. این خاله زنک بازیه جدیده برا علاف کردن مردم.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    60 23
    اینها که بازیگر بوده اند و اسمش هم هست دستمزد یعنی بابت انجام کاری مزد گرفته اند و مکلف نبودند که ببینند تهیه کننده از کجا پول تهیه کرده
    • بی نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      11 7
      حالا پس بدن به کجا؟یکی دیگه بخوره؟مگه معلمان پولی بهشون اضافه میشه؟ به نظرم خرج خانواده ها و دوستان محرومشون کنن بهتر از پس دادنه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    9 1
    دادستان خیر، قاضی باید تشخیص دهد
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    32 1
    اینطوری باشه باید مثلا بازیکنهای پرسپولیس هم پولها و هدیه هایی که از آقای ح ه گرفتن پس بدن!؟
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    18 2
    زاستی از اختلاس بقیه آقازاده ها چه خبر؟
  • AO ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    15 5
    تهیه کننده باید پول رو از طریق سود سریال شهرزاد برگردونه. پول رو که دور نریخته، سرمایه گذاری کرده و پول خوبی هم به جیب زده.
  • دیدهبان IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    6 6
    این چه ربطی به شهرزاد بانو داره ؟
  • شهرام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    11 47
    شهاب خان حسینی ماهی یک میلیارد تومان در زمان ارز ۳۰۰۰ تومنی گرفت بمدت یکسال که میشه ۱۲ میلیارد تومان یعنی ۴ میلیون دلار یک پاپاسی هم مالیات نداد پولا رو هم برد اونور آب پولی که حق معلمان بود،من پزشک با ماهی ۱۰ میلیون درآمد که ۱۰ سال هم هست مالیات میدم و ۲ تا شغل مستقیم هم با حقوق بیمه و مزایا درست کردم چند قرن باید کار کنم تا ۴ میلیون دلار در بیارم هجمه های غیرمنصفانه هموطنان عزیزم هم بماند!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      3 1
      واقعا ماهی یک میلیارد !!!! من اینطور فکر نمیکنم شاید شایعه هست!!! اگرم واقعی باشه دیگه هیچی نمیگم.
    • خ AE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      8 1
      شما بلدی از کارتخوان استفاده کنی؟آموزش استفاده از کارتخوان رو گذروندین؟مالیاتتون رو هم لابد با کارتخوان پرداخت کردین جناب پزشک
  • CA ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    4 43
    اختلاس اين اقا يك ميليونيم از بين رفتن سرمايه هاي مملكت در زمان اقاي احمدي نژاد هم نمي شود چرا كسي به روي خود نمي اورد
    • IR ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      9 0
      8000 میلیارد پول نیست برات؟ ...
    • سید حسام US ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      10 1
      با حذف کارت سوخت احمدی نژاد، در این دولت بی تدبیر روزانه 20 ملیون لیتر سوخت قاچاق شد. یک حساب سر انگشتی در 6 سال بکن تا ببینی که بی تدبیری این دولت چه هزینه ای برای کشور داشته. همه فهمیدند که اتفاقاً سیاست های احمدی نژاد برای کشور درست بود. تنها مشکلش ایجاد نقدینگی بود که البته در این دولت هم بدتر از اون تکرار شد
    • ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      5 0
      برگردون پول بیت المال رو این برای وجدان خودت هم بهتره
  • علیمرد AE ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    10 1
    تو این کشور اگه روزی اختلاس نشه آن روز عید است.
  • بهناز US ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    2 8
    باید شهاب حسینی دستمزد سریال شهرزاد را پس بدهد!