خودرویی که با ۱.۸ میلیون تومان آمد با ۵۰ میلیون تومان می‌رود

پراید اسما ۲۶ ساله و رسما ۳۳ ساله است. حالا از پس دوره ای طولانی برای حیات یک خودرو، می رود تا با خط تولید ایران خداحافظی کند.

زهرا علی اکبری-  به گزارش خبرآنلاین، پراید پس از پیکان، قدیمی‌ترین خودروی در حال تولید ایران تلقی می‌شود. ماجرا با اعلام این نکته که پراید در سال آینده شماره‌گذاری نخواهد شد، آغاز شد و کم کم مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر تاکید کردند پراید به پایان راه رسیده است.

 خودرویی که در سال ۱۳۷۲، تولیدش در ایران آغاز شد تا جای پیکان را از آن خود کند، حالا آماده خداحافظی از صنعت خودروی ایران می شود، در شرایطی که بحران‌های جدی خودروسازی در کشور همچنان پابرجاست و صنعت دردانه دولتی نتوانسته است اهداف از قبل پیش بینی شده را جامه عمل بپوشاند.

 هر چند پراید هشت میلیونی برای مدتهای طولانی جای پای خود را در بازار خودروی ایران سفت کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد اولین نمونه‌های این خودرو در بازار، در اوایل دهه هفتاد قیمتی بین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشتند. پرایدهای فول صندوقدار البته به قیمتی برابر با ۲ میلیون و سیصد هزار تومان فروخته شدند.

 از نماد ثروت تا...

 پراید خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، در دهه هفتاد به نماد ثروت و تجمل تبدیل شده بود، طبقه‌ای برای تفاخر به دارایی اش پراید را بر می‌گزید، درست در شرایطی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود.

 در وضعیتی که پیکان نماد عقب ماندگی صنعت شده بود و عبارت "مدیریت پیکانی" عبارتی برای تشریح ناکارامدی‌ها، پراید با روی خوش بازار مواجه بود. سال ۱۳۷۳ این خودرو روی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دید و با افزایش گام به گام مدتی طولانی در محدوده ۵ میلیون تومان در بازار فرمانروایی کرد. خیلی زود با خداحافظی پیکان از خط تولید در ایران درسال ۱۳۸۳، پراید سلطان بی بدیل جاده‌ها شد اما تفاوت پیکان و پراید تفاوتی غیر قابل چشم‌پوشی بود.

 پیکان هر چند در سالیان پایانی عمرش از نفس افتاده بود اما دوره‌ای به نماد تولید ملی بدل شد و نوستالژیای نسلی از ایرانیان پیکان بود، در مدل های گوناگونی که به بازار عرضه می شد. پراید اما هیچ گاه در حافظه تاریخی ایرانیان جای باز نکرده است، اتفاقا در دوره‌ای، اواخر دهه هشتاد تا میانه دهه نود، با انتقادات تند و تیزی روبرو شد، ارابه مرگ و ... صفت‌هایی بود که پس از اعلام سهم بالای خودروی پراید در تصادف‌های جاده ای به این خودرو داده شد.

 این اما همه ماجرای پراید نیست، اتفاقا این خودرو از مرزهای ایران عبور کرد و در سوریه و عراق طرفداران ویژه‌ای داشت هر چند همواره تفاوت قیمت‌های صادراتی با قیمت فروش داخل به دغدغه‌ای جدی برای افکار عمومی بدل می‌شد.

خط تولید پراید

 پراید از نفس افتاد

 اولین قهر تاریخی افکار عمومی با پراید اوایل دهه نود، در بحران ارزی رخ داد؛ وقتی پراید ناگهانی مرز قیمتی ۸ تا ۱۸میلیون را در نوردید و در طنزهای کلامی ایرانیان جایگاه ویژه ای را از آن خود کرد. پراید ۱۸ میلیونی نماد لاکچری تقلبی ناشی از تورم نامیده می شد، پراید و پسته در روزهای سخت سال ۱۳۹۱ دستمایه بسیاری از طنزهای کلامی بودند؛ "جایتان خالی در پراید نشسته بودیم و پسته می خوردیم"؛ عبارتی بود که ابتدای بسیاری از جوک‌ها قرار داشت.

 هنوز بازار ایران و افکار عمومی با پراید بیست و چند میلیونی کنار نیامده بود که بحران ارزی سال ۱۳۹۷، تیر خلاص را به بازار ارزان‌ترین خودروی داخلی زد؛ پراید ۵۰ میلیونی و پراید شصت میلیونی این بار دیگر دستمایه شوخی‌های اینستاگرامی و تلگرامی نبود، نشانه‌ای بود از عصبیت مصرف‌کنندگانی که این قیمت را برای خودرویی ۲۶ ساله بر نمی تافتند.

 در حالی که اعتراضات نسبت به قیمت بالای این خودرو ادامه داشت، قیمت‌های متفاوتی به عنوان قیمت تمام شده پراید اعلام می‌شد، از ۳۶ میلیون تومان تا ۴۳ میلیون اما رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ را حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان اعلام کرد.

صورت‌های مالی سایپا در سال گذشته نشان می داد تولید تمام محصولات این شرکت در سال ۹۷ توام با زیان بوده که بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد و در این بین، تولید پراید، ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است.

 خودرویی که با یک میلیون و هشتصد هزار تومان به بازار ایران سلام کرد، در آستانه ۵۰ یملیون تومان قرار است از بازار خداحافظی کند، این بار اما کسی از رفتن پراید هیجان زده نیست، تجربه خداحافظی پیکان این را می‌گوید؛ پیش بینی درست از آب در نیامده را هنوز می توان در مزوه خودرو یافت، بر پیکانی که جهانگیری بر آن نوشت؛ "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می رود تا نظاره گر اعتلای این صنعت باشد. " اما تقدیر چنین نبود. خودروها می‌آیند و می‌روند، مشکلات در صنعت دولتی خودروسازی اما پابرجاست.

۲۲۳۲۲۳

کد خبر 1291893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    36 1
    بله البته به نظر برخی خیلی ارزونه و داره میره
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      5 1
      درسته
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      35 0
      این خودرو نیست که می رود. جوانی ما عمر ما هم رفت
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    65 2
    این را هم بفرمائید که تا بحال چند نفر را با خودش برده !!!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      8 21
      منظورتان ازكجا برده يعني تا مقصد برده يا به آخرت برده است؟
  • محمد هزارخوانی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    35 8
    فکر کنم روزی که پراید جمع بشه مردم مثل روزی که برجام امضا شد یا تیم ملی رفت جام جهانی بریزن تو خیابون . راستی تو این بحران خودرو جیگزینش تیبا هست که 60 تومنه ؟ یا به فکر مثلا خودروی برقی هستند ؟
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    29 8
    يعني قيمت آن طي 26 سال حدودا 26 برابر شده و اين يعني بطور متوسط هر ساله صد درصد رشد داشته است
    • رامین US ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
      7 2
      تورم هر سال صددرصد میشود هر سال دو برابر پنج سال ۳۲ برابر
  • فرید IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    31 1
    فعلا که پیش فروشهای بهمن 97 رو هنوز ندادند خیلی ...
  • AE ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    36 1
    من چشمم آب نمی خوره . این که من می بینم رفتنی نیست
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    55 3
    پراید اگه همین الان بشه 300 میلیون بازم ملت میخرن و غر میزنن و جوک میسازن
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    26 0
    واقعا که . این حجم گرونی
  • پراید IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    33 6
    اول اینکه بنده جای شما را تنگ نکردم که برم . دوم اینکه همین الان هم همه می دوید تا یک پراید سفر بخرید
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 3
    همه ماشین ها بعد از اینکه ساقاط و نابود بشن باید از خط تولید ایران برن؟
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    37 2
    من یادمه که می گفتند آقای داماد پراید دارن . همه می گفتند خوب وضعشون خوبه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    14 0
    واقعا جای تاسفه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    18 0
    تا وقتی مردم میخرند و خود را لایق پراید میدانند این خودرو تولید خواهد شد
  • پراید IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    14 1
    نه بابا من نمی روم حالا حالاها
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    14 1
    تا روزی که هست این ملت قربونش هم میرن
  • همایون IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    22 0
    هیچ میدونید کشور کره سالهاست که به ما میخنده؟ خودرویی که سه دهه قبل اونا از رده خارج کردند ما ایرانیها باید ثبت نام کنیم و مدتها تو نوبت بمانیم و تازه با کیفیت خیلی پایینتر از اونا به دستمان برسه و از همه مهمتر اینکه حقوق سه سال یک ایرانی باید باشه؟؟
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    19 0
    پیکان هنوز هم داره تولید میشه ها . از ما گفتن
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    12 0
    وایعا باید به جمله جمله این گزارش فکر کرد . چرا از نماد ثروت شد نماد فقر؟چون در حالت عادی باید سه نسل بعد از این خودرو تا حالا اومده بود
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    11 0
    خیلی خوبه امیدوارم فرهنگ پرایدی و پیکانی هم بره
  • حسین DE ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    21 0
    یه جوری میگن میره انگار فرداش قراره بنز تولید کنن
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    16 0
    همون موقع که 2میلیون بود درآمد من ماهی 10000تومن بود