ترکیه اولین گام را برای ایجاد مناطق امن در سوریه برداشت

ایرنا نوشت: وزیر دفاع ترکیه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که آنکارا از عصر روز چهارشنبه، گام اول خود برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه با «مارک اسپر» همتای آمریکایی برای اجرای گام اول منطقه امن در شمال سوریه توافق کردند.

آکار در این تماس بر ضرورت ادامه برقراری منطقه امن در شرق فرات، در چارچوب جدول زمانی مشخص و بدون هیچ گونه اتلاف وقتی تاکید کرد.

قرار است هیئت های نظامی دو طرف در آینده نزدیک برای بحث و تبادل نظر در خصوص گام های بعدی منطقه امن در شرق فرات در آنکارا نشست مشترک داشته باشند.

در خصوص منطقه ادلب در شمال غرب سوریه نیز «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز گذشته از ناخشنودی آنکارا مبنی بر ادامه عملیات آزادسازی این منطقه از سوی ارتش سوریه با حمایت روسیه خبر داد.

کالین با تاکید بر اینکه ترکیه ایستگاه های دیدبانی خود در ادلب را تعطیل نخواهد کرد از تماس قریب الوقوع «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با «ولادیمیر پوتین» همتای روسی خود برای بحث و تبادل نظر درخصوص منطقه ادلب خبر داد.

ارتش ترکیه در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.  

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.  

ترکیه چند روز گذشته نیز اعلام کرده بود که به مناطق تحت سیطره کردها در شرق فرات سوریه حمله خواهد کرد.

در همین راستا، آنکارا طی روزهای اخیر شمار زیادی از نیروهایش را در مرز سوریه مستقر و تهدید کرد که به نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه حمله خواهد کرد.

پس از تهدید ترکیه به حمله، مذاکرات میان آمریکا و آنکارا از روز دوشنبه شروع شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی اعلام کرد که نتیجه مذاکرات با آمریکا درباره ایجاد منطقه امن هرچه باشد،  آنکارا در تخریب گذرگاه های متعلق به کردها در شرق سوریه مصمم است.

وی چهارشنبه شب و بعد از گفت وگو با طرف آمریکایی، گفت: بر سر ایجاد مناطق امن در شمال سوریه به همراه تاسیس یک مرکز عملیات مشترک با آمریکایی ها به توافق رسیدیم.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُردهای موسوم به «ی. پ.گ» شده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =