باوجود این‌که آمریکا، اولین شریک تجاری مکزیک است، این کشور هیچ‌گونه محدودیت سیاسی و اقتصادی برای تجارت با ایران قائل نشده است و مکزیک تنها خود را پایبند به رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت می‌داند.

در مراسم روز اقتصاد مکزیک که در اتاق ایران برگزار شد، سرعت بخشیدن به روند صدور روادید، آسان بودن شرایط سرمایه‌گذاری، دستمزدهای پایین، کم بودن بروکراسی اداری و نیز دسترسی مکزیک به بازار بزرگ آمریکا و عضویت در سازمان‌های بین‌المللی از جمله مزیت‌های ویژه مکزیک عنوان شد که می‌تواند سرمایه‌گذاران و بازرگانان ایرانی را علاقه‌مند به تجارت با مکزیک کند.


 مهدی فاخری معاون اموربین‌الملل اتاق ایران کشورهای برزیل، آرژانتین و مکزیک را سه اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین خواند و افزود: «اولین ویژگی بزرگ مکزیک، چسبیده بودن آن به آمریکاست؛ 80درصد تجارت خارجی آن با آمریکا صورت می‌گیرد و هم‌گرایی اقتصاد این دو کشور در حد اعلا قرار دارد که هم فرصت و هم تهدید محسوب می‌شود.»


وی توضیح داد: «هرگونه نوسان بازار آمریکا با نزدیکی این دو کشور به یکدیگر، مستقیم به مکزیک منتقل می‌شود.»
به گفته وی مکزیک بیشترین موافقت‌نامه‌های تجاری را با سایر کشورها دارد که باعث شده زیرساخت‌های تجارت خارجی در این کشور فراهم باشد.
فاخری یادآور شد: «مکزیک اگرچه اقتصاد پویایی دارد، اما تأثیرپذیری آن از اقتصادهای توسعه یافته، موجب شکوفایی اقتصاد آن می‌شود.»
وی خاطرنشان کرد: «باوجود این‌که دو کشور ایران و مکزیک صادرکننده انرژی هستند، همکاری در بعد انرژی بین دوطرف جای کار زیادی دارد.»


معاون اموربین‌الملل اتاق ایران، صنایع شیمیایی، نساجی و لوازم یدکی ماشین را زمینه خوبی برای همکاری دوطرف عنوان کرد و گفت: «شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی-مهندسی ایران فعالیت‌های خوبی در مکزیک آغاز کرده‌اند و همکاری‌های بلندمدت، نوعی سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید و در عین‌حال زمینه سرمایه‌گذاری در سایر زمینه‌ها را توسعه می‌بخشد.»


وی حجم مبادلات تجاری را باتوجه به سطح روابط سیاسی دو کشور، کافی ندانست و تشکیل شورای بازرگانی مشترک بین ایران و مکزیک را راهی برای به رسمیت بخشیدن فعالیت بخش‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد.


فاخری در ادامه اعلام کرد: «پس از بحران جهانی، مکانیزم‌هایی مثل شوراهای بازرگانی می‌تواند مؤثر باشد و اتاق ایران هم آمادگی دارد تا توافق‌نامه تجاری بین ایران و مکزیک منعقد شود.»

  •  عدم محدودیت سیاسی و اقتصادی مکزیک برای تجارت با ایران

«کارلوس تیرادوساوالا» سفیر مکزیک در ایران هم برگزاری این نشست را موجب هموار کردن راه تجارت فعالان خصوصی دوکشور دانست و گفت: «سفارت مکزیک تلاشی می‌کند تسهیلات لازم و برنامه‌ریزی مناسب برای هیأت‌های تجاری ایرانی علاقه‌مند به مسافرت به مکزیک را فراهم کند.»


وی با بیان این‌که مکزیک سیزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا محسوب می‌شود، یادآور شد: «میانگین سالانه تورم در مکزیک 5 / 3درصد و بیکاری 5/5درصد است و شرکای تجاری اصلی آن آمریکا، چین، ژاپن و اتحادیه اروپا محسوب می‌شوند.»
به گفته وی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در مکزیک 21میلیارددلار است که باتوجه به پتانسیل‌های ایران و مکزیک باید روابط تجاری آن‌ها حجم بیشتری یابد.


سفیر مکزیک تصریح کرد: «دور بودن، بعد مسافت و عدم شناخت کافی از جمله دلایل اصلی کم‌بودن میزان روابط تجاری ایران و مکزیک است که سفارت‌خانه‌ها و اعزام هیأت‌های تجاری می‌توانند در شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هانقش اساسی داشته باشد.»
وی صادرات محصولات غیرنفتی مکزیک را بیشتر از از صادرات نفتی آن ارزیابی کرد و گفت: «صادرات مکزیک در سال گذشته بیشتر از کل میزان صادرات آمریکای لاتین بوده است.»


وی با تأکید بر این‌که مکزیک هیچ‌گونه محدودیت سیاسی و اقتصادی برای تجارت با ایران ندارد، گفت: «مکزیک تنها بیانیه‌های شورای امنیت را مورد توجه قرار می‌دهد و موادی که ایران وارد می‌کند، هیچ‌کدام شامل موارد ممنوع نمی‌شود.»


وی ادامه داد: «ایران و مکزیک می‌توانند تجارت خوبی با یکدیگر داشته باشند، مکزیک در جایگاه خوبی قرار دارد و بدون بروکراسی‌های طولانی اداری می‌تواند به‌سرعت روابط تجاری با سایر کشورها را آغاز کند.»
به اعتقاد وی، مکزیک نوسان پولی که برای بخش‌خصوصی مضر است را ندارد و امضای 27تفاهم‌نامه اقتصادی با کشورهای دیگر، مبادلات تجاری آن‌ها را به‌طور قابل توجهی بالا برده است.
وی دستمزد متعادل و هزینه‌های معقول در مکزیک را موجب این دانست که این کشور مرکز توجه تجارت خارجی بسیار از کشورها باشد.
ساوالا پایین بودن سطح دستمزد را هم دلیلی برای روی آوردن شرکت‌های خارجی به تولید محصولاتشان در مکزیک دانست و افزود: «مکزیک دهمین کشور صادرکننده لوازم‌یدکی اتومبیل است و در حال‌حاضر 60درصد از قطعات اتومبیل‌های آمریکا در مکزیک تولید می‌شود.»


بنابرگفته وی صنایع پزشکی و شیمیایی سال گذشته در مکزیک بسیار فعال بوده‌اند؛ هم‌چنین سازمان پرومکزیکو، کلیه کارهای هماهنگی و آشنایی تجار خارجی با بخش‌های تجارت مکزیک را فراهم می‌کند.
وی گذراندن تنها 5مرحله را برای صادرات و واردات به مکزیک ضروری برشمرد که در مقایسه با سایر کشورها بسیار کوتاه است.
وی از برداشتن مشکلات صدور روادید برای بازرگانان ایرانی خبر داد و گفت: «شرکت‌های زیرمجموعه اتاق مزیت خاص‌تری خواهند داشت، الان 10روز برای صدور ویزای مکزیک وقت لازم است که در نظر داریم پس از نوروز ایرانی، این زمان را کمتر هم کنیم.»
سفیر مکزیک خاطرنشان کرد: «چین، مکزیک و ژاپن سه شریک تجاری برتر آمریکا هستند، اما حجم بالای روابط تجاری مکزیک با آمریکا مانع از تمایل مکزیک به برقراری روابط تجاری با سایر کشورها نشده است.»
وی یادآور شد: «بازار ایران بسیار خوب است و می‌توانیم در بسیاری از بخش‌ها همکاری‌های خود را آغاز کنیم و یا توسعه بخشیم.»
بنا بر گفته وی صادرات مجدد و ورود بخشی از کالاهای مکزیکی به ایران از طریق دوبی، دارای رقم قابل توجهی است که تشکیل شورای مشترک ایران و مکزیک باعث ارتباط مستقیم‌تر و سرعت بخشیدن به مبادلات دوطرف می‌شود.

  • استقلال سیاسی دو کشور هم‌جوار مکزیک و آمریکا

«احمد سبحانی» سفیر ایران در مکزیک نیز در این مراسم یادآور شد: «ظرف چند دهه گذشته اقتصاد مکزیک اصلاح شد تا بتواند بازار آمریکا را تغذیه کند و به‌نوعی کارخانه‌ای برای آمریکاست و تولیدات زیادی به این کشور وارد می‌کند.»
وی تصریح کرد: «کم شدن قدرت آمریکا باعث شده است تا مکزیک به تجارت با سایر کشورها علاقه بیشتری پیدا کنند.»
سبحانی تأکید کرد: «اگر هدف اقتصادی سودآوری است، به‌طور قطع در مکزیک محقق خواهد شد، تلاش می‌کنیم تا واسطه‌های تجارت و روابط بین ایران و مکزیک را برداریم.»
وی نزدیکی مکزیک به بازار آمریکا را مزیت قابل توجهی برشمرد و درباره روابط سیاسی آمریکا و مکزیک تصریح کرد: «با وجود نزدیکی، این دو کشور سیاست‌های کاملاً مستقلی دارند و مکزیک تنها قطعنامه‌های شورای امنیت را مورد توجه قرار می‌دهد.»
سبحانی در پایان سخنانش تبادل هیأت‌های تجاری و برگزاری نشست‌های آشناسازی بازرگانان با شرایط کشور مقابل را نیز راه‌کار مؤثری ارزیابی کرد.

/36

کد خبر 129230

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین