پس‌لرزه های ادامه دار مشاجره آیات یزدی و آملی لاریجانی /تهدید یکدیگر به صلاح نیست /ساخت و ساز حوزه‌های علمیه نباید بحث برانگیز شود

اعتمادآنلاین نوشت: نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نباید حوزه‌های علمیه را به شکلی بنا کنیم که از نظر ساخت‌وساز بر سر آن بحث باشد. معماری حوزه‌های علمیه شکل و شمایل خاصی دارد که باید رعایت شود.

محمدجواد جمالی، نماینده فسا و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقاد تند آیت‌الله یزدی از آملی لاریجانی، گفت: قطعاً ممکن است که در درون‌ هر قشری اشکالاتی وجود داشته باشد. اما روحانیت شأن خاصی در مملکت ما دارد و رهبران دینی و مذهبی ما تلقی می‌شوند. بنابراین اگر در جلساتی برخی علما از هم ایرادی بگیرند و آن را بیان کنند، دیگران نباید نشر بدهند.

او ادامه داد: آن‌طور که نوشته بودند انتقاد آیت‌الله یزدی از آیت‌الله آملی لاریجانی در یک جلسه خصوصی مطرح شده است. در شرایطی که وحدت همه نیروها لازم است و شاهد فشار اقتصادی، تحریم‌ها و تهدیدها هستیم، به نظر نمی‌رسد تهدید یکدیگر به صلاح باشد. اگر هم کسی موضوعی را از سر دلسوزی یا ناراحتی بیان می‌کند، دیگرانی که دلسوز نظام هستند نباید آن را در سطح وسیع پخش کنند.

به عقیده این نماینده مجلس، نشر انتقاد آیت‌الله یزدی از آیت‌الله آملی لاریجانی در شرایط فعلی به سود و صلاح نظام نبود.

جمالی در پاسخ به این پرسش که «آیا آیت‌الله یزدی قصد داشته این انتقادات را به صورت علنی مطرح کند»، گفت: من صراحت لهجه آقای یزدی را می‌شناسم. اگر آیت‌الله یزدی می‌خواستند، می‌توانستند و تریبون هم داشتند که این موضوعات را در یک سخنرانی عمومی مطرح کنند، اما این موضوع را در یک جلسه خاص گفتند. به هر حال صلاح نبود که صحبت‌های ایشان را پخش کنند، مگر اینکه ایشان خودشان مجوز نشر این خبر را داده باشند.

او همچنین به بخشی از انتقادات آیت‌الله یزدی درباره ساخت کاخ به جای مدرسه علمیه اشاره کرد: وجه سنتی حوزه علمیه نباید از بین برود. حضرت امام(ره) زمانی که خیلی‌ها بحث‌هایی را مطرح می‌کردند، بر فقه جواهری تاکید بسیاری داشتند. به نظر می‌رسد درس‌ها، بحث‌ها و مکان‌ها بسیار تاثیرگذارند. نباید حوزه‌های علمیه را به شکلی بنا کنیم که از نظر ساخت و ساز بر سر آن بحث باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان گفت: معماری حوزه‌های علمیه شکل و شمایل خاصی دارد که باید رعایت شود. زمانی که به مدرسه فیضیه قم می‌روید و وارد حجره می‌شوید، فضای معنوی دیگری به دست می‌آید. باید کاری کنیم تا این فضاهای معنوی حفظ شود.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1292873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =