۰ نفر
۲۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۳

مجید نصیرپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار می‌کند که می‌توان وزارتخانه رفاه را مهم‌ترین بخش اجرایی نظام قلمداد کرد.

سپیده سعیدی: وزارت رفاه همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه‌اش ارتقا و بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه است. مسئولیتی که همواره دغدغه و هدف حاکمیت به شمار می‌رود. مجید نصیرپور عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با ارائه این نظر اظهار می‌کند که می‌توان این وزارتخانه را مهم‌ترین بخش اجرایی نظام قلمداد کرد. حال باید دید طی 4 سال اخیر با مدیریت دولت نهم این وزارتخانه چگونه عمل‌کرده است و آ‌یا خود، دغدغه حاکمیت را داشته است.

آقای نصیرپور قبل از آنکه به عملکرد وزارت رفاه طی 4 سال اخیر بپردازیم، بگویید وزارتخانه‌ای که همه امورش حاکمیتی است، یعنی چه؟
این وزارتخانه جزو وزارتخانه‌‌هایی است که به وضعیت معیشتی خدمات اجتماعی و به طور کلی به زندگی افراد جامعه می‌پردازد. مجموعه‌ای که نظام حاکمیت بر آن نظارت ویژه دارد و از جمله دغدغه‌هایش است.

به نظر شما دولت نهم در خصوص این وزارتخانه چگونه عمل کرد؟
اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم باید بگوییم که دولت نهم نسبتاً خوب عمل کرده است. مجموعه فعالیت‌های این وزارتخانه به طور کلی برای مستضعفان و محرومان قابل توجه و مثبت بوده است.

آیا شعارهای دولت نهم با فعالیت‌های این وزارتخانه هماهنگی داشت؟
بله، همین طور بود. دولت نهم همواره با شعار حمایت از محرومان و مستضعفان جامعه در این وزارتخانه فعالیت‌ها را تشدید کرد و توجه به این مبحث فعالیت سازمان‌های ذی‌ربط را نیز گسترده‌تر کرد. سازمان‌هایی مثل تأمین‌اجتماعی، بهزیستی، دستگاه‌هایی چون کمیته امداد امام خمینی(ره) به هر حال مستقیم یا غیرمستقیم این وزارتخانه شعارهای دولت را تحقق بخشید و عملکرد مناسبی داشت.

پس شما به طور کلی عملکرد این وزارتخانه را خوب ارزیابی می‌کنید.
این وزارتخانه در 4 سال اخیر توسط آقای مصری اداره می‌شد. ایشان پیش از این رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس بودند و قطعاً از بسیاری از بایدها و نبایدهای این وزارتخانه با خبر بودند. بنابراین لوایحی که به مجلس ارائه می شد کاملاً حساب شده و دقیق بود اما اگر می‌گویم که نسبتاً خوب است به خاطر مسائل دیگر است که به هر حال نکات منفی هم در عملکرد این وزارتخانه بوده است.

به طور مثال؟
راستش را بخواهید چون در حال حاضر دولت در حال تغییر و تحول است دوست ندارم خیلی در این‌باره صحبت کنم و اگر بخواهم جزء به جزء مسائل وزارتخانه را بررسی کنم قطعاً نکات منفی هم بارز می‌شود.

چرا نمی‌خواهید کمی درباره نکات منفی توضیح دهید؟
نکات منفی خیلی به وزارتخانه مربوط نیست. در این سال‌ها مسائلی پیش آمد که وزارتخانه را به چالش کشید مثل موضوع تأمین اجتماعی و رئیس‌جمهور.

موضوع تأمین اجتماعی و رئیس‌جمهور ؟ منظورتان چیست؟
رئیس‌جمهور اصرار دارند که این سازمان زیر نظر خودشان اداره شود. سازمان تأمین اجتماعی هم طبق قانون وزارت رفاه براساس اصول و قاعده تقسیم‌بندی شده است. حال فرض کنید سازمانی با این حجم کار را زیر نظر وزارتخانه می‌توان خارج کرد.

پس اگر این سازمان از زیر نظر وزارتخانه خارج شود آن وقت بحث نظارتی آن چگونه خواهد شد؟
بحث ما همین است، به هر حال در صورتی که اشتباهی رخ دهد می‌توان وزیر را برای پاسخگویی فرا خواند اما اینکه رئیس‌جمهور بخواهد این سازمان عظیم را زیر نظر بگیرد دیگر نمی‌توان بر آن نظارت داشت.

سازمان تأمین اجتماعی را می‌توان از وزارت رفاه جدا کرد؟
راستش را بخواهید، خیر.

پس چگونه رئیس‌جمهور چنین اصراری دارند؟
حتماً ایشان هم اهدافی در این راستا دارند اما طبق قانون و اجرای نظارت نمی‌توان به این تقاضا پاسخ مثبت داد.

سؤال دیگری که مطرح است کاستی‌های بسیار درباره وظایف سازمان بهزیستی است یا مسائل بیمه. به طور کلی بگویید که اگر این سازمان نتوانسته به مسائل مربوط بجا و مناسب عمل کند چگونه می‌توان عملکرد را مثبت ارزیابی کرد؟
اگر من هم بخواهم دقیق بگویم نظرات شما را تصدیق می‌کنم اما حالا نه، در مجال مناسب و یا حداقل زمانی که رئیس‌جمهور به تغییرات در کابینه‌اش پایان دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =