از اهدای جایزه به خشایار الوند تا درخواست نوید محمدزاده

هشتمین جشن کانون فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران با معرفی برگزیدگان سینمای ایران در سال ۹۷ و اهدای نشان سپنتا برگزار شد. از نکات بارز این جشن اهدای جایزه به خشایار الوند بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشتمین جشن شب کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، امشب (چهارشنبه ششم شهریور) در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، جواد طوسی، افشین هاشمی، محمدحسین قاسمی و... از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

فرزاد حسنی که اجرای مراسم را برعهده داشت، در ابتدای جشن گفت: امشب قرار است به دو تن نشان ویژه سپنتا اهدا شود، یکی از دردآورترین اتفاقات زندگی من اتفاق درگذشت خشایار الوند بود. امروز ضمن تقدیر از او، نشان سپنتا در نبودش اهدا خواهد شد.

تقدیر از خشایار الوند با اهدای یک جایزه

نخستین نشان سپنتا به خشایار الوند اهدا شد که اهدای این نشان با حضور مجید قاری‌زاده کارگردان قدیمی سینما، صورت گرفت.

سپس سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر این هنرمند، گفت: «سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و... البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند. خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.»

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در سخنانی با اشاره به آیین تجلیل از همسرش با نشان سپنتا گفت: «این اتفاق برای فرزندانم دلگرمی بود و اطمینان دارم روح خشایار هم اینجا حضور دارد و همان لبخند مشهورش را می‌زند. من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توانستم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر می‌شود ۶ ماه که از رفتنش گذشته است. او در کار هیچ رقابتی با کسی نداشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. خصوصیت حرفه‌ای او این بود که اگر امضا و قولی داشت، حتما به آن تعهد نشان می‌داد و عملی‌اش می‌کرد.»

تفاوت جوایز کانون فیلمنامه نویسان با جوایز سینمایی

مهدی سجاده‌چی، رئیس شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران سپس در جایگاه قرار گرفت و گفت: «اهمیت این جوایز و تقدیرها صرفا اهمیت تکنیکی است که ما برای ژانر قائل هستیم، اکثر جشنواره‌های ما موضوعی هستند ما تصمیم گرفتیم امسال بر اساس ۱۰ ژانر معمول در سینما، ۱۰ ژانر مادر جایزه بدهیم. ان شاالله سال‌های آینده این کار به شکل علمی‌ و جامع‌تر انجام می‌شود. چند ژانر اصلا در سینمای ما غایب هستند. زمینه بعضی وجود ندارد ولی لازم است که زمینه هایی ایجاد شود برای بعضی ژانرها مثل ژانر علمی تخیلی.»

او ادامه داد: شاید ما الان نتوانیم خیلی خودمان را صاحب تکنولوژی بدانیم اما به این ژانر نیاز داریم. از بنیاد سینمایی فارابی تشکر می‌کنم اسپانسر اصلی ما بودند، قرار است تفاهمنامه ای امضا شود که ظرفیت های کانون فیلمنامه نویسان در کمک به سینمای ایران به کار گرفته شود.»

اهدای جوایز، از کوپال تا سرو زیر آب

در نخستین بخش اهدای جوایز هشتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، با حضور کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی و پریسا شمس، تندیس و لوح بهترین فیلمنامه بخش هنر و تجربه به کاظم ملایی برای فیلمنامه فیلم «کوپال» اهدا شد.

ملایی پس از دریافت جایزه اش گفت: «دوست دارم از مرحوم لوون هفتوان تشکر کنم که تمام تلاشش را برای این فیلم انجام داد و از همه عوامل فیلم و همچنین از گروه هنروتجربه ممنونم.»

در ادامه رضا حیدرنژاد، غلامرضا موسوی و عباس یاری روی صحنه آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه موزیکال را به افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای فیلمنامه فیلم «خاله قورباغه» اهدا کردند.

فرشته طائرپور بعد از دریافت جایزه خود گفت: «این جلسه با یک اشک همدلانه شروع شد، امیدوارم با قدردانی همدلانه ما هم رنگ های متفاوتی بگیرد. در صنف ما جایزه گرفتن و جایزه دادن جذاب است، اگر این جایزه را هر کس دیگری داده بود احساس می‌کردم نوش داروی بعد از مرگ سهراب است به خاطر کم لطفی که به «خاله قورباغه» شد. از توجه کانون فیلمنامه نویسان به متن این فیلم که تمامش نشر مسجع است خوشحالم، امیدوارم روزی سینمای ما شاهد آثار خوبی در زمینه موزیکال باشد.»

در ادامه برای اهدای بهترین فیلمنامه دفاع مقدسی جواد طوسی و علی‌اکبر قاضی نظام روی صحنه رفتند.

جوایز این بخش به محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه ژانر فانتزی حبیب رضایی و جلال الدین دری روی صحنه رفتند. رضایی در سخنانی گفت: «خوشحالم که اینجا هستم، نوشتن کار هر کسی نیست و اینجا هم جای هر کسی نیست. به عزیزی قرار است جایزه بدهیم که فیلم‌هایش دو دوره ریاست جمهوری باید توقیف شود تا روی پرده برود. از یکی از خوش فکرترین های این ژانر محسن امیریوسفی با افتخار دعوت می‌کنم روی صحنه بیاید.»

امیر یوسفی هم بیان کرد: «من آمده بودم جایزه بدهم نه جایزه بگیرم برای همین خیلی هول شدم چون الان یادم آمد این اولین جایزه ای است که برای این فیلم در مملکت خودم می‌گیرم، خیلی از اتفاقات که برای این فیلم افتاد در همین ساختمان بود و در همین ساختمان دعوا کردیم و به بیمارستان هم رفتیم و در نهایت بعد از ۱۶ بار بازنویسی بالاخره مجوز گرفت. هیچوقت نشد در کنار همه عوامل یک مراسم داشته باشیم از همه عوامل و از کسانی که شش سال فیلم را توقیف کردند تشکر می‌کنم. مهم این است که بالاخره اتفاق های خوب افتاد و بالاخره جایزه گرفتم.»

جایزه این بخش به محسن امیریوسفی برای فیلمنامه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» رسید.

لاتاری، مغزهای کوچک زنگ زده و بمب یک عاشقانه جایزه گرفتند

در بخش بهترین فیلمنامه اکشن طهماسب صلح جو و خسرو نقیبی برای اهدای جوایز این بخش روی صحنه رفتند.

در ادامه ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان برای فیلم «لاتاری» روی صحنه آمدند و جایزه خود را در این بخش دریافت کردند.

صلح‌جو در ادامه گفت: «مهدویان قواعد ژانر را خوب می‌شناسد. اگر جای قهرمان و ضدقهرمان در فیلم او عوض شود باز هم جذاب است.»

مهدویان نیز بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: «خوشحالم که این اولین جایزه فیلمنامه را از یک نهاد حرفه‌ای مثل کانون دریافت می‌کنیم.»

در ادامه مراسم با حضور عنایت بخشی، محمودمهراور و فرزانه شبانی، نشان افتخاری سپنتا به سیامک تقی‌پور هیات موسس کانون فیلمنامه نویسان تعلق گرفت.

در ادامه نوبت به بخش فیلمنامه فیلم‌های جنایی رسید که جایزه این بخش با حضور حجت قاسم‌زاده اصل، مصطفی رستگاری و مهرداد فرید به هومن سیدی نویسنده فیلمنامه «مغزهای کوچک زنگ‌زده» رسید.

نوید محمدزاده به نیابت از سیدی این جایزه را گرفت و گفت: «چقدر خوشحالم هومن سر فیلمبرداری بود و من به جای او به این جمع آمدم. هومن گفت که بگویم خیلی خوشحال است که این جایزه فیلمنامه را دریافت می‌کند. این تندیس خیلی هم خوشگل است از این‌ها به بازیگران هم بدهید.»

در بخش بهترین فیلمنامه کمدی جایزه این بخش با حضور حسین فرحبخش، مجید صالحی و مهدی سجاده‌چی به علی فرقانی نویسنده فیلمنامه «مصادره» رسید.

فرقانی عنوان کرد: خوشحالم برای کمدی منزلتی قائل شده‌اند چون فیلمنامه کمدی اسمش کمدی است اما فرآیند تراژیکی دارد و با خون و دل آن را ‌می‌نویسید.

فرحبخش هم در این بخش در سخنانی گفت: «نزدیک ۴۰سال در سینما بودم و اولین چیزی که یاد گرفتم این است که فیلمنامه باید درست باشد. سخت ترین کار دنیا درس خواندن و بعد نوشتن است فیلم نامه نویس ها این دو کار را با هم‌ انجام دهند.»

در بخش درام، از مجیدرضا مصطفوی و پیام کرمی برای فیلم «آستیگمات» با اهدای جایزه ویژه هیأت داوران تقدیر شد.

مصطفوی در حین دریافت این جایزه گفت: آستیگمات مسیر سختی را از زمان ساخت تا اکران و توزیع در شبکه نمایش خانگی طی کرد و شرایط بسیار سختی داشت. از بیضایی و ناصر تقوایی یادی می‌کنم برای مجموع کوشش‌هایی که برای همه ما انجام دادند.

در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه درام به پیمان معادی برای نگارش فیلمنامه «بمب؛ یک عاشقانه» اهدا شد.

در نبود معادی، حبیب رضایی این جایزه را دریافت کرد و گفت: «پیمان معادی بیش از ۲۰ سال است که فیلمنامه می‌نویسد. این فیلمنامه هشت سالی در ذهنش بود. در دو سال اخر که منتهی به ساخت  فیلم شد بارها و بارها آن را بازنویسی کرد و مسلما او هم خیلی خوشحال است که از دست همکارانش این جایزه را می‌گیرد.»

همچنین در بخش پایانی این جشن، نتیجه نظرسنجی مردمی آرت تاکس با ۱۰ هزار شرکت کننده برای انتخاب بهترین فیلمنامه اعلام شد و فیلمنامه «مغزهای کوچک‌ زنگ زده» در این بخش از سوی مردم به عنوان بهترین فیلمنامه اکران شده در سال ۹۷ انتخاب شد.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =