شکوری راد:صداوسیما با طرح مسئله کارتخوان پزشکان می خواهد این قشر را از چشم مردم بیاندازد

علی شکوری راد فعال سیاسی اصلاح طلب که رادیولوژیست هم هست در روزنامه شرق نوشت:از سال گذشته که موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان تبدیل به یک بحث چالش‌برانگیز شد، صداوسیما همواره بر آتش آن دمیده و به انحای مختلف پزشکان را آماج برنامه‌های طنز؛ ولی درواقع تخریبی قرار داده است.

این جهت‌گیری به‌تازگی و به‌ویژه در شبکه سه صداوسیما مشخص‌تر دنبال شده است. به نظر می‌رسد این‌بار پزشکان وسیله‌ای شده‌اند برای اهدافی که درباره مردم دنبال می‌شود.

سناریونویسان پی برده‌اند که پزشکان در جامعه دارای چند ویژگی هستند: اولا پرتعداد بوده و در متن جامعه گسترده‌اند. ثانیا ارتباط وثیقی بین آنها و مردم وجود دارد. ثالثا از یک استقلال نسبی شغلی و درآمدی برخوردارند و به‌همین‌دلیل به‌راحتی تحت انقیاد درنمی‌آیند و نهایتا اینکه هنوز در زمره معتبرترین اقشار و صنوف اجتماعی قرار دارند؛ به‌طوری‌که در یک نظرسنجی معتبر که در سال گذشته انجام شد، همچنان در رتبه‌های بالای اعتبار اجتماعی قرار دارند و این در حالی است که اعتبار برخی اقشار دچار سقوط مفرط شده است.

فردای روز پزشک، یعنی دوم شهریور سال جاری، در برنامه بامدادی شبکه سوم سیما و درحالی‌که با تدبیر سازمان ‌نظام‌ پزشکی موضوع چالش بر سر کارتخوان در حال فروکش‌کردن بود، مجری برنامه با نمایش یک پاورپوینت با عنوان «راهنمای فرار از مالیات حتی با کارتخوان» اعلام می‌کند که حتی اگر پزشکان کارتخوان هم نصب کنند، چهار شیوه برای فرار مالیاتی برای آنها پابرجاست و به تمسخر، این چهار شیوه یا راه را برای بینندگان توضیح می‌دهد.

باید هدف این نوع برنامه‌ها را با دقت جست‌وجو و تحلیل کرد که آیا تقبیح فرار مالیاتی موضوع است یا هدف دیگری دنبال می‌شود؟! مهم‌ترین جرم‌های اقتصادی عبارت‌اند از:غارت، دزدی، خفت‌گیری، اختلاس، کلاهبرداری، خیانت در امانت، رشا و ارتشا، احتکار، رانت‌خواری، پول‌شویی، قاچاق کالا و ارز و اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، اخلال در نظام تولیدی و صادراتی کشور، پرداخت‌نکردن بدهی و فرار مالیاتی.فرار مالیاتی یعنی کسی درآمد خود را از اداره مالیات پنهان کند و به‌این‌صورت مالیاتی را که باید قانونا به خزانه بیت‌المال بپردازد، نپردازد.

بیشتر این موارد از سوی کسانی صورت گرفته و می‌گیرد که قدرت و اعتبار خود را از مناصب خود دریافت کرده‌اند، زدن انگ فرار مالیاتی به یک صنف که در زمره معتبرترین اقشار جامعه است، هدف دوگانه‌ای را دنبال می‌کند: یکی «ایزگم‌کردن» یعنی منحرف‌کردن ذهن جامعه از فاجعه اختلاس، رانت و... و دیگری، تخریب یک صنف معتبر و مستقل که پتانسیل آن را دارد که به‌عنوان یک گروه مرجع اجتماعی در شرایط بحرانی تأثیراتی تعیین‌کننده بر جامعه و حرکت مردم بگذارد.

اکنون به نظر می‌رسد که پرداختن به موضوع نصب کارتخوان در مطب پزشکان که قابلیت فراگیرشدن دارد، پوست خربزه‌ای است که زیر پای مردم انداخته شده تا ذهن آنها را از برخی موضوعات اصلی اقتصاد کشور منحرف کرده و با خلق یک چالش دامنه‌دار بین مردم از یک سو و پزشکان از سوی دیگر، مردم را پی نخودسیاه فرستاده و پزشکان را نیز از اعتبار بیندازد.

ازاین‌رو اولا همکاران شریف خود را دعوت می‌کنم که از این ورطه بیرون بیایند و با یک اقدام نمادین که می‌تواند اعلام رسمی اتصال کارتخوان‌های موجود در مطب‌ها به سامانه مالیاتی در صورت فقدان نصب آنها باشد، پیشگام شفافیت حرفه‌ای و درآمدی شده و ثانیا از مردم شریف می‌خواهم اجازه ندهند افکار عمومی آنها به انحراف رفته و از پیگیری موضوعات اصلی که سرنوشت جامعه و کشور را رقم می‌زند، باز بماند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    8 7
    البته شاید برای انحراف فکر و ذهن مردم باشه ولی یک واقعیتی را عوض نمیکنه که پزشکان فرار مالیاتی چشمگیری دارند و باید جلوی آن گرفته شود و اگر قرار باشه فروش نفت کاهش پیدا کنه و درآمد دیگری جایگزین آن بشه بخش عمده از از این درآمد جایگزین مربوط به درآمد نظام مالیاتی هست پس موضوع خیلی مهمیه و اگر قشر بسیار تحصیل کرده پزشکان دنبال فرار مالیاتی باشند حساب بقیه اقشار جامعه معلومه
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    16 4
    آقای شکوری حرف بیخود نزن! پزشکانی که هرچه میکنن راضی به نصب کارت خوان نیستند چه معنایی دارد! دوما تا یه قسمت مملکت را میخوان درست کنن، صداشون در میاد که چرا یه فلانی گیر نمیدین، به هرحال باید همه جا درست بشه یکیشم همین، به این قبیل رفتارها میگن فرافکنی!،
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    15 4
    جناب شکوری راد من نمیدانم منظور شما از این طرفداری ناحق از پزشکان چیست ولی این مشکل راه حل ساده ای دارد ،،پزشکان کارت خوان نصب کنند ،،من خودم برای آزمایش کولونوسکوپی و آندوسکوپی که از چند ماه قبل وقت گرفته بودم مراجعه کردم و منشی جناب دکتر فرمودند باید پول نقد بدهی ،حالا شما تصور بفرمایید بنده که اطلاعی از این ترفند جناب دکتر نداشتم ساعت ۳بعد از ظهر چگونه میتوانم بیش از یک میلیون تومان وجه نقد تهیه کنم،خلاصه این دوندگی برای تهیه پول مرا به چنان روزی انداخت که از اینهمه بی اعتنایی به بیمار فقط برای ندادن مالیات و بی توجهی دستگاههای نظارتی شدیداً احساس بی پناهی و تنهایی کردم که هیچگاه فراموش نمیکنم حالا شما بفرمایید من باید به چنین پزشکی احترام بگذارم؟!
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    3 5
    این که پزشکان زیاده خواه هستن شکی نیست و از طرفی هم رفتار رسانه میلی برای منحرف کردن افکار مردم از فسادهای اقتصادی اصلی کاملا مشخصه
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    16 3
    چیو به چی ربط میدین؟ صحبت مالیاته چه ربطی به چشم مردم داره؟ چرا اسمون ریسمون میبافین؟ من کارمند با چندرغاز حقوق باید مالیات بدم شما با خروار خروار درآمد باید از زیرش در بری؟ پس از ما هم نگیرن.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    12 0
    آغا از چشم مردم بیاندازد دیگه چه صیغه ای هس!!@ چطور صاحب یه کارگاه کوچک با درامد چند غاز مالیات میده ولی پزشکان با درامد نجومی استنکاف میکنند!!@@
  • ali IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    13 2
    پزشکان هم با استفاده نکردن از کارت خوان میخواهند مردم را بدوشند
  • امیر IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    12 2
    الهی همون ازچشم بیفتن بهتره ملتو سرکیسه میکنن ولی حاضرنیستن ریالی مالیات بدن
  • بابک IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
    5 2
    سلام اول یک سری به چشم مردم میزدین بعد این جمله رو میگفتین