نرخ بیکاری کاهش یافت؛ تعداد شاغلان بالا رفت

مقایسه نرخ بیکاری مربوط به بهار ۳ سال گذشته نشان می دهد نرخ بیکاری بهار ۱۳۹۶ حدود ۱۲,۶ درصد بود که این نرخ در بهار ۱۳۹۷ به ۱۲.۱ درصد و در بهار ۱۳۹۸ به ۱۰.۸ درصد تغییر کرد. این نشان از کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری در این مدت دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خبرآنلاین از سازمان برنامه و بودجه کشور، موضوع بیکاری که طی چند سال گذشته به یک بحران در اقتصاد ایران تبدل شده، همواره یکی از ماموریت‌های مقام معظم رهبری به روسای جمهور بوده است؛ آن طور که علاوه بر تاکیدات مکرر  برای کاهش بیکاری، غالب شعارهای سالانه با رویکرد افزایش تولید و اشتغال بوده است.

اکنون که دوره ریاست‌جمهوری دولت تدبیر و امید به ۶ سال رسیده است، بررسی شاخص‌های بازار کار به ویژه سه شاخص وضعیت مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری و تعداد شاغلان تقریبا یک وضعیت خاص را در این بازار روایت می‌کنند.

البته اگرچه اقداماتی در حوزه بازار کار و بهبود وضعیت شاغلان طی این مدت صورت گرفته، اما تشدید تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام، تا حتی وضعیت بازار کار را با چالش روبه‌رو کرد.

نرخ مشارکت به مجموع جمعیت شاغل و بیکار «در سن کار» گفته می‌شود و یکی از شاخص‌هایی است که در بررسی‌های وضعیت بازار کار باید مورد توجه قرار گیرد. بر همین اساس، نرخ مشارکت در کل کشور از ۳۷,۶ درصد در سال ۱۳۹۲، به ۴۰.۵ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش یافت که به معنای افزایش جمعیت فعال اقتصادی است.

همچنین نرخ مشارکت زنان از ۱۲,۴ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۶.۱ درصد در سال ۱۳۹۷ افزایش پیدا کرده است.

در این میان، مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به بهار ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حاکی از آن است که در بهار ۱۳۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۰,۶ درصد بود که این نرخ در بهار ۱۳۹۷ به ۴۱.۱ درصد و در بهار ۱۳۹۸ به ۴۰.۶ درصد تغییر کرد.

آمارها نشان می‌دهد که ۳ میلیون و ۲۳۹ هزار نفر به جمعیت فعال کشور طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ افزوده شده است.

بنا به این گزارش، در سال ۱۳۹۲ جمعیت فعال کشور ۲۳ میلیون و ۸۳۵ هزار نفر گزارش شده بود که این تعداد در سال ۱۳۹۷ به ۲۷ میلیون و ۷۴ هزار نفر افزایش یافت.
 

 

اما بررسی اعداد و ارقام مربوط به بازار کار نشان می‌دهد که جمعیت فعال کشور طی سه بهار ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ از ۲۶ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۸۵۶ نفر به ۲۷ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۳۱ نفر افزایش یافته است. جمعیت فعال کشور در بهار ۱۳۹۷ حدود ۲۷ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۹۲۸ نفر گزارش شده بود.  

این در شرایطی است که به جمعیت شاغل کشور نیز در این بازه زمانی ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار نفر افزوده شده است.

در سال ۱۳۹۲ جمعیت شاغل کشور ۲۱ میلیون و ۳۴۶ هزار نفر برآورد شده بود که این تعداد در سال ۱۳۹۷ به ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر رسید.

جمعیت شاغل کشور نیز از ۲۳ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۳۵ نفر در بهار ۱۳۹۶ به ۲۴ میلیون و ۶۱ هزار و ۴۵۱ نفر در بهار ۱۳۹۷ و ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۴۴ نفر در بهار ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

در این میان، جمعیت بیکار کشور در بازه زمانی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ حدود ۷۷۳ هزار نفر افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۲ تعداد بیکاران کشور ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار نفر گزارش شده بود که این تعداد در سال ۱۳۹۷ به ۳ میلیون و ۲۶۱ هزار نفر افزایش یافت.

نرخ بیکاری کل کشور در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰,۴ درصد بود که این شاخص در سال ۱۳۹۷ به ۱۲ درصد افزایش یافت.

نرخ بیکاری جوانان ۲۹ – ۱۵ ساله در سال ۱۳۹۲ حدود ۲۱,۲ درصد گزارش شده بود که این نرخ در سال ۱۳۹۷ به ۲۵.۱ درصد تغییر کرد.

مقایسه نرخ بیکاری مربوط به بهار ۳ سال گذشته نیز نشان میدهد نرخ بیکاری بهار ۱۳۹۶ حدود ۱۲,۶ درصد بود که این نرخ در بهار ۱۳۹۷ به ۱۲.۱ درصد و در بهار ۱۳۹۸ به ۱۰.۸ درصد تغییر کرد. این نشان از کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری در این مدت دارد.

همچنین جمعیت بیکار در بهار ۱۳۹۶ حدود ۳ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۲۱ نفر و بهار ۱۳۹۷ حدود ۳ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۴۷۶ نفر و بهار ۱۳۹۸ حدود ۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۶۸۷ نفر تغییر کرد.

نرخ بیکاری جوانان ۲۴ – ۱۵ ساله در بهار ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز به ترتیب ۲۸,۸ درصد، ۲۸.۳ درصد و ۲۶.۵ درصد اعلام شده است. این نشان از کاهش ۳.۳ درصدی نرخ بیکاری در این گروه سنی است.

نرخ بیکاری جوانان ۲۹ – ۱۵ ساله نیز مربوط به سه بهار ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حدود ۲,۷ درصد کاهش پیدا کرده است. نرخ بیکاری جوانان ۲۹ – ۱۵ ساله از ۲۶.۴ درصد در بهار ۱۳۹۶ به ۲۵.۵ درصد در بهار ۱۳۹۷ و ۲۳.۷ درصد در بهار ۱۳۹۸ کاهش یافت.

در میان آمارها درباره وضعیت بازار کار، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از اهمیت بسیاری برخوردار است. اعداد و ارقام مربوط به بازار کار نشان میدهد که نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در سه بهار ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ با کاهش ۳,۸ درصدی روبه‌رو بوده است.

به عبارتی، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در بهار ۱۳۹۶ حدود ۲۰,۴ درصد، بهار ۱۳۹۷ حدود ۱۷.۸ درصد و بهار ۱۳۹۸ حدود ۱۶.۶ درصد برآورد شده است.  

آمارها مربوط به سهم اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی مربوط به سه بهار ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ حاکی از آن است که بخش خدمات بیشترین سهم را در حوزه اشتغال داشته است.

سهم اشتغال در بخش کشاورزی از ۱۸,۶ درصد در بهار ۱۳۹۶ به ۱۸.۷ درصد در بهار ۱۳۹۷ و ۱۸.۹ درصد در بهار ۱۳۹۸ افزایش یافت. همچنین سهم اشتغال در بخش صنعت از ۳۱.۸ درصد در بهار ۱۳۹۶ به ۳۱.۲ درصد در بهار ۱۳۹۷ و ۳۱.۵ درصد در بهار ۱۳۹۸ تغییر کرد.

سهم اشتغال در بخش خدمات نیز در بهار ۱۳۹۶ حدود ۴۹,۶ درصد، بهار ۱۳۹۷ حدود ۵۰.۱ درصد و بهار ۱۳۹۸ حدود ۴۹.۶ درصد گزارش شده بود.

 

۲۲۶۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
    0 1
    آره همه مشغول رفتنن!