گیاه‌خواری تهدیدی برای بهره هوشی نسل آینده

یک کارشناس تغذیه برجسته هشدار داد که پیروی از رژیم‌های گیاه‌خواری بدن انسان را به کمبود یک ماده مغذی حیاتی برای رشد مغز دچار کرده و از این طریق بهره هوشی نسل آینده را تهدید می‌کند.

ایرنا: به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، کولین که در گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود از مواد مغذی مهم در دوران بارداری است که به رشد سالم مغز جنین کمک می‌کند.

اما دربی شایر از متخصصان برجسته در حوزه تغذیه نسبت به «پیامدهای ناخواسته» فاصله گرفتن از رژیم‌های غذایی مبتنی بر گوشت و لبنیات هشدار داده و می‌گوید: «ما در معرض خطر پایین آوردن توان ذهنی نسل آینده قرار داریم. رژیم‌های پایه گیاهی برای محیط زیست فوق العاده و هوشمندانه هستند اما کسی به کاهش میزان دریافت کولین که لازمه تکامل مغز جنین بوده، فکر نکرده است. تغییرات با سرعت اتفاق می افتند و روز به روز به تعداد افرادی که از مصرف گوشت و تخم مرغ امتناع می‌کنند افزوده می‌شود اما این امر می‌تواند بسیاری از زنان را که در سنین بارداری قرار دارند، به کمبود این ماده مغذی کلیدی دچار کند.»  

به گفته دربی شایر اگرچه کبد نیز مقادیری کولین تولید می‌کند اما این مقدار برای تامین نیازهای بدن کافی نبوده و در نتیجه باید از طریق مواد غذایی و مکمل‌ها فراهم شود.

جزئیات بیشتر در این باره در مجله BMJ Nutrition, Prevention & Health منتشر شده است.

2121
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1294986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 71
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    بعضیام هستن گیاه خواری رو جز افتخارات و دستاوردهای زندگیشون میدونن. یک کلمه هم انتقاد کنی بهشون بر میخوره!!
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
      60 25
      تقصیر ندارن چون بهره هوشی اونا پایین اومده
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
      48 76
      هر وقت شما تونستید یک ساعت تو کشتارگاه باشید و نظاره گر کشته شدن حیوانات برای اینکه شکم شما سیر شود باشید اون موقع در موردش صحبت می‌کنیم. کسایی که ادعای حمایت از حیوانات دارن کسایی که ادعای مهربانی با حیوانات رو دارند، اون گوشت سفید و قرمزی که می‌خورید، گوشت حیواناتی هست که ادعای حمایت ازشون و مهربانی باهاشون دارید! تا وقتی که گوش می‌خورید حرف از انسانیت در مورد حیوانات نزنید که هیچ راه فراری ندارید که خودتون رو تبرئه کنید!
    • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      38 29
      نیازی به تبرئه نیست شما لازم نیست یقه جر بدید برای حمایت از حیوانات. انسان موجودی با تنوع غذای هست و گوشت در زنجیره ی غذاییش بوده هست و خواهد بود که چه بسا لازمه ی بقای اون هست. شما با اون تفکر غلطت اگر می خوای موجودیت خودت رو انکار کنی به خودت مربوطه. همین که انسان از چرخه ی تولیدی خودش استفاده کنه و به حیوانات طبیعت دست درازی نکنه سهم خودش و چه بسا بیشتر رو هم گذاشته.
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      42 4
      گياهخوارها عموما آدمهاي آرام و افتاده اي هستند. خصوص آنهايي كه از روي عاطفه انساني، گياهخواري را انتخاب كردند و برخي واكنشها را ميشه به عنوان پاسخ به فشاري كه بر آنان هست؛ توجيه كرد.
    • US ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      10 12
      خیلی ساده‌لوحانه دارید به قضیه نگاه می‌کنید. فکر می‌کنید گوشت‌خواری انتخاب شخصی هست و از اول بوده و هست و ... . اولا انسان‌ها گوشت‌خوار نبودند از اول! رو به گوشت‌خواری روی آوردند. دوما فیزیک بدنی انسان‌ها به عنوان یک جاندار مثل بقیه حیوانات به گیاه‌خوارها شباهت داره نه گوشت‌خوارها! در این مورد مفصل توضیح داده شده تو نت خودتون لطف کنید بخونید! سوما لازمه‌ی بقای انسان بود ولی دیگه لزومی نداره باشه! همون طور که خیلی از انسان‌ها سالیان ساله که گیاه‌خوار هستند. چهارما اینکه انسان از چرخه تولیدی خودش داره استفاده می‌کنه!؟ یادتون رفته که انسان‌ها حیوانات رو اهلی کردند و وارد چرخه زندگی حیوانات شدند! پنجما، در مورد پیامد‌های وحشتناک گوشت‌خواری ( منظورم پرورش دام و طیور هست) که داره روی زمین ( هوا به واسطه تولید‌گازهای گلخانه‌ای از معده گاوها، به خاک بابت از بین رفتن مراتع و مصرف بیش از حد منابع آب شیرین نسبت به کشت )تاثیرات مخربی حتما مطالعه کنید! و در نهایت اینکه، این گوشت نیست که به مزاجتون خوشمزه میاد! گوشت به واسطه ادویه جات و پخته شدن براتون خوشمزه هست وگرنه به خودی خود اصلا خوشمزه نیست!
  • ح ر IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    19 29
    اینکه مشکلی نیست در دوره بارداری خیلی از خانمها خیلی چیزها می خورند که در طول عمرشون دیگه لب هم نمیزنند. ضمنا خبر آنلاین بد نبود حداقل یک پی نوشت میگذاشتی، که کولین چیه.
    • تقی آشفته IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      20 13
      یعنی شما نمی دونین کولین چیه؟
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    70 64
    من کسی رو میشناسم چهل سال تمام خام گیاهخوار هستن دو فرزندشون هر دو در سطح بالای تحصیلی با نمرات عالی فارغ التحصيل شدن خودشون هرگز دکتر نرفتن دارو مصرف نکردن به نظر من قدرت و ثروت و نفوذ شرکتهای دارویی بعلاوه بیمارستانها حتی دانشگاههای پزشکی با گرایش مردم به گیاهخواری یا مصرف کمتر گوشت و سلامتی بیشتر تهدید خواهد شد تغذیه غلط ریشه تمام بیماریها ...شما ببینید چه ثروتی در بازار دارو و دکترها و مسائل مربوطه هست که حتما دلیل محکم مبارزه با گیاهخواری خواهد بود
    • دهه 60 IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      45 27
      اگر قرار بود انسان گیاهخوار باشه خب به جای ادم بز افریده میشد
    • US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      34 31
      کاش می‌تونستم به شما بابت این صحبتتون هزاران هزار مثبت بدم. دقیقا جایی رو که هدف قرار دادید که درست هست. مافیایی دارویی فقط مختص ایران نیست. همه جای دنیا مافیا و بازارهای مالی گسترده‌ای حاکم هست. حتی تو پیشرفته‌ترین کشورها جبه‌هایی مخالفی وجود داره که در حال مبارزه هستن اما چون حکومت حامی این سیستم مافیایی هست بابت مثلا اشتغال زایی و درامد‌زایی و ...، اجازه از بین رفتن همچین سیستم‌های رو نمیده! ولی خوشبختانه آگاهی مردم هر روز رو به افزایش هست و همین افرادی که منفی به شما دادند متوجه اشتباه‌شون میشن! در راستای صحبتتون بگم که جمعیت بسیار زیادی از هندی‌ها هم گیاه‌خوار هستند که البته باور مذهبی پشتوانه‌شون هست ولی واسه اینکه این حجم انسان زنده هستند و در جاهای مختلف دنیا در حال رشد کردن هستن گواه این هست که گیاه‌خواری به معنی ضعف نیست! به معنی اگاهی هست!
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      8 3
      داش ببین اگه تغدیه این ادما که میگی کامل بود چی میشدن. این حرفا چیه میزنین? هر مواد مغزی به اندازه و با کیفیت خوب برای بدن لازمه. چه گیاهش چه گوشتش. بعضیا هم واقعا دیگه نمیدونن با چی کلاس بذارن جهل مدرنِ چیه
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      6 9
      متاسفم برات کاربر به اسم دهه ۶۰! نوع اسم انتخاب اسم برای خودتون با توجه به چیزی که گفتید کاملا مشخصه که درک و فهم شما چقدر از این مسائل بالا هست! به خودت احترام نمی‌ذاری حداقل به انتخاب اسم مناسب برای خودت دقت کن و نسل یه دهه رو با این افکار بسته بد نشون نده!
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    69 66
    ما گیاهخوارها به درستی راه خود ایمان داریم
    • US ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      35 18
      دقیقا درست فکر می‌کنید! کسایی که منفی دادند حاظر نیستن سر همون گوسفندی که کشته میشه رو ببرند چون حس خوبی ندارند ترجیح میدن کسایی دیگه این‌کارو کنند و فقط لذت خوردنشو ببرن چون این طوری راحتتر می‌تونن خودشون رو گول بزنند. تمام دلایلی که گوشتخوارها برای دفاع از خودشون دارند، علاوه بر اینکه به همه شون پاسخ داده شده، بلکه راه حل‌های جایگزین هم پیشنهاد کردند که این گذار راحتتر صورت بگیره!فقط به گوشت‌خوارها پیشنهاد می‌کنم که مطالعه بیشتری انجام بدن و با خودشون رو راست باشند. همه جنبه‌های گوشت‌خواری رو در نظر بگیرند متوجه میشن که بهترین انتخاب هست. گیاه‌خوارها تمامی منابع مورد نیازشون رو می‌تونن از گیاهان بدست بیارن به جز چند مورد. ویتامین دی، ب ۱۲! این دوتا توسط مکمل‌ها مصرف میشه! مکمل‌های دیگه‌ای هم لازم باشه تولید میشه تا زمانی که جایگزین مناسب پیدا بشه! اما وقتی مقایسه کنید گوشت‌خواری و گیاه‌خواری، با اختلاف گیاه‌خواری اول میشه! انتظار ندارم حرفم رو باور کنید، خودتون جستجو کنید و در مورد فواید و مضرات گیاه خواری و گوشت خواری اطلاعات کامل بدست بیارید.
    • US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      26 26
      جریان گیاه‌خواری تو دنیا بسیار سریع داره فراگیر میشه! بسیار دلایل قانع‌کننده‌ای وجود داره که گوشت‌خوارها قادر به مبارزه باهاش نیستند با اینکه بسیار بسیار سعی میشه که جلوشون گرفته بشه چون بساط کار و پول و همه چیز خیلی ها در ابعاد بسیار بالا نابود میشه! برای تولید یک کیلو گوشت گاو، ۱۵۴۰۰ لیتر اب مصرف میشه! نزدیک ۵۰ کیلوگرم علوفه خورده میشه توسط گاو تا یک کیلو گوشت گاو تولید بشه! همین مصرف اب رو برای کشت محصولات گیاهی تولید بشه بسیار بسیار بیشتر از یک کیلو گوشت محصول میده! روزانه یک میلیون گاو کشته میشه تو دنیا! حجم بسیار زیادی هست! تنها یکی از صدها مشکل گوشت خواری رو گفتم! حتما خودتون جستجو کنید و روراست باشید با خودتون! البته با بحران غذای پیش رو، راهی جز گیاه‌خواری نمیمونه! پس اگه زودتر به این سمت حرکت کنید، به نفع خودتون هست!
  • سعید IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
    47 7
    چرا عنوان اصلی مقاله یا لینک مقاله رو نگذاشتید تا به راحتی بشه این مقاله رو پیدا کرد؟ منابع غذایی که کولین دارند، فقط منابع حیوانی نیستند و به راحتی از مواد غذای گیاهی مثل بادام زمینی، غلات، جوانه ها و .. البته این مقاله و تحقیق ساده نیاز نداره و با یک سرچ کوچک قابل فهمیدنه
    • US ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      32 14
      دقیقا نکته مهمی رو اشاره کردید! کولین در منابع گیاهی قابل دسترس هست ولی میزان لازم روزانه نیاز به مصرف زیاد این منابعی که گفتید داره که با تولید مکمل‌های گیاهی کولین قابل برطرف شدن هست. انسان به لحاظ جسمانی گیاه‌خوار هست. به دلیل فقدان منابع گیاهی در دسترس و آگاهی ناکافی رو به گوشت خواری روی آوردن! ولی وقتی که الان منابع گیاهی تامین هست، نیازی به گوشت خواری نیست. میلیون‌ها انسان در دنیا هستن که سالیان ساله که گیاه‌خوار هستن و مشکلات جسمی و بیماری بسیار کمتری دارند نسبت به گوشت‌خوارها. واقعیت‌هارو نمیشه سرپوش گذاشت روشون! یه روز برای همه نمایان میشه که گیاه‌خواری مسیر درست هست که انسان ها باید در پیش بگیرن!
  • بی نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    60 18
    نمیخوام فرزندی داشته باشم برام بهره هوشی نسل بعد هم مهم نیست الان که نسل بشر مثلا باهوشه گند زده به تمام جهان. همه جا رو کرده زباله دونی زندگی نکبت بار خودش. بهره مرگبار از خاک و منابع طبیعی برده هر جنبده ای روی خاک و آب بوده رو برای شکم سیری ناپذیرش نابود کرده انواع و اقسام گونه های جانوری رو منقرض کرده و خودش رو تنها موجودی میدونه که حق داره از مولکول مولکول جهان استفاده کنه. امیدوارم این موضوع درست باشه و نسل های بعد خنگ تر باشن شاید جهان جای بهتری باشه
    • US ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      29 10
      واقعا این طوری که تحقیق شده نیست! همین که به لحاظ جسمی و ذهنی افراد گیاه‌خوار به مراتب سالم‌تر هستند همین خودش نکته مثبت محسوب میشه! در آینده گیاه‌خواری یه چیز رایج میشه و راه دیگه‌ای نمی مونه با این افزایش جمعیت و از بین مردن منابع زمین! کسایی که چشم‌هاشون رو بستن یه روز همه گی تقاصش رو پس خواهیم داد و به چه قیمتی تموم بشه خدا میدونه! فقط می‌تونیم امیدوارم باشیم که نظم جهانی بهتر بشه! با یه سیل، سیب زمینی و پیاز قیمتش سر به فلک کشید! در این حد کشورمون اسیب پذیر هست! صد در صد در مواقع بحرانی بسیار بسیار عذاب خواهیم کشید. خیلی از کشورها در معرض خطرات جدی هستن اما متاسفانه کسایی که در راس قدرت هستند، تا نوک دماغشون رو می‌بینن و تا وقتی پول و قدرت در اختیار دارند، واقعیت‌ها رو نمی تونن ببینند! مطمئنم که با این وضعیت اگه پیش بریم و ناآگاهی کم باشه اینده بسیار وحشتناکی زمین به خودش میبینه! متوجه این نیستیم که داریم تعادل زمین رو بهم میریزم و زمین می دونه چطوری خودشو به تعادل برسونه وقتی به نقطه بحرانی برسه!
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    65 9
    میشه حداقل در مورد غذا خوردن کاری به کارمون نداشته باشید در انتخاب غذا هم آزاد نیستیم؟ ملت بدبخت ایران که اگرم بخوان نمیتونن گوشت بخورن اجبارا دارن گیاهخوار میشن. به بهره هوشی نیاز نداریم کم هوش باشیم چیزی نفهمیم بهتره
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      1 13
      نه واقعا نیستیم بخوام راستشو بگم! تویه سیستم غلطی امروزه قرار گرفتیم! الان همه‌گی داریم به این تفکر که هر کسی آزاده تو انتخاب منابع غذایی این سیستم رو پیش می‌بریم. چرا اشتباهه؟ چون باید خروجی این سیستم رو ببینید که چه تاثیری داره رو زندگی مردم به عنوان کل و زمین میذاره! اگه واقعا زندگی آیندگان‌تون مهمه که شامل بچه ها و نوه‌هاتون میشه، لازمه که از الان به فکرش باشیم! فقط بحث گوشت‌خواری یا گیاه‌خواری نیست! به شکل‌های مختلف داریم زمین رو نابود می‌کنیم! این زمینی که بدون هواش قادر به حیات نیستم! بدون خاکش قادر به تغذیه نیستیم! داریم با زیاده‌خواهی در شکل‌های مختلف زمین رو از حالت عادی و متعادل خارج می‌کنیم! اگه دقیق‌تر به حرف کسایی که متخصص این زمینه هستند گوش بدید، اگه از فضای پول و قدرت و سیاست و ... که اکثر رسانه‌ها رو پر کردند فاصله بگیرید و وقت بذارید برای پیامدهای پیش‌روی زمین با این الگوی مصرف و نگاه، متوجه می‌شید که قضیه بسیار جدی تر از اون چیزی است که ممکنه شنیده باشید! خودتون مطالعه کنید، وقت بذارید و اگه متوجه عمق فاجعه شدید به افرادی که می‌شناسید اطلاع بدید! همه‌مون مسئول هستیم
  • تقی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    42 35
    من موندم اینایی که علف خوارن چطوری کباب و کله پاچه نمی خورن اصلا چطوری با علف و سبزی سیر میشن ؟
    • سعید IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      25 18
      منم موندم چطوری شما موجودی که بهت نگاه میکند را برای خوردن میکشی.
    • سلام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      19 17
      مگه لزوما برای سیر شدن باید لاشخوری کرد.
  • فرانک IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    48 40
    من بیست ساله که گیاهخوارم.نه گوشت میخورم نه لبنیات.واقعا تا کسی خودش تجربه نکنه باور نمیکنه که چقدر خوبه
    • US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      19 19
      خیلی خیلی خوبه! واقعا کار درستی کردید و مسیر خوبی رفتید! مطمئنم عذاب وجدان به مراتب کمتری دارید. همین طور همیشه ادامه بدید و ادم های بیشتری رو ترغیب کنید به این کار!
    • US ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
      19 15
      خیلی خیلی خوبه! واقعا کار درستی کردید و مسیر خوبی رفتید! مطمئنم عذاب وجدان به مراتب کمتری دارید. همین طور همیشه ادامه بدید و ادم های بیشتری رو ترغیب کنید به این کار!
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      7 1
      دیگه افراطی بودن درست نیست حالا واسه گوشت حیوانی باید کشته بشه ولی لبنیات و تخم مرغ که دیگه مشکلی نداره همین افراطی گری ها باعث همچین تحقیقاتی میشه و کل گیاه خواری زیر سوال میره
    • US ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 6
      متاسفم ولی اطلاعات کافی ندارید که میگید خوردن تخم مرغ و لبنیات مشکلی نداره و نباید دیگه افراطی بود! مشکل اینه که حتی کل انسان گوشت حیوانات هم نخورن و حیوانی کشته نشه، از محصولات لبنی و تخم‌شون بخوان مصرف کنند، اون موقع این تقاضا برای پرورش دام و طیور همچنان باقی می‌مونه و و اتفاقا تعداد این حیوانات باید خیلی بیشتر از گذشته باشه که نیاز مصرف انسان به شیر و تخم‌شون برطرف بشه! اگه باور ندارید حتما خودتون مطالعه کنید! اگه متوجه اشتباه‌تون شدید، اون موقع متوجه می‌شید که به خاطر عدم آگاهی، این کار رو افراطی قلمداد کردید! در واقع این خودتون بودید که در نداشتن آگاهی افراط داشتید!
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    مغز فندقي ميشن يكي از فاميل هاي ما شده
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    29 8
    گفته نسل آینده بشر رو تهدید میکنه قرار نیست فوری هرکی گیاهخواره هوشش کم بشه
  • مازنی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
    6 5
    گیاه‌خوارها در همین نسل هم موجودات کمهوشی هستند در نسل بعد با کم رسیدن مواد غذایی به بدن که جای خود داره، وقتی بخوای با طبیعت مبارزه کنی همیشه تویی که شکست می خوری اگر نه فعلاً ولی حتماً این موضوع همونقدر که در مورد محیط زیست صادقه در مورد بدن انسان و رسوندن زائدات به اون صدق می‌کنه در مورد نرسوندن ملزومات هم به اون صادقه
    • US ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      3 5
      لطفا قبل اینکه این صحبت‌هارو کنید در مورد هوش حتما قبلش یه مطالعه‌ای در مورد میزان مصرف گوشت تو کشورها و ای کیو شون کنید. پنج کشور اول سرانه گوشت به ازای هر نفر به این ترتیب هست : آمریکا! استرالیا! آرژانتین! اروگوئه! اسرائیل! پنج کشور برتر بر حسب آی کیو برابر سنگاپور! هنگ کنگ! کره جنوبی! ژاپن! چین! فکر کنم واضحه که صحبتتون چقدر صادقه در مورد هوش گیاه‌خواری و گوشت‌خواری! و بازم برای اطلاعاتون عرض کنم که خیلی از ورزشکار‌ها، موسیقی دان‌ها، دانشمندان، شاعرها، ... گیاه‌خوار هستند. در مورد طبیعت هم خوشحالم که جواب خودتون رو دادید! انسان ها با مصرف‌گرایی تو زمینه‌های مختلف منجمله با گوشت‌خواری به سمت از بین بردن طبیعت کردن و دقیقا طبیعت میدونه که چطوری خودش رو به تعادل برسونه! امیدوارم که زنده بمونید و با چشم خودتون نحوه به تعادل رسوندن خودشو رو ببینید!
  • محمد امین RO ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    13 1
    اونایی که میگن بدن انسان برای گیاه خواری درست شده ی سوال دارم ۱۰۰۰ پیش مکمل غذایی چی مصرف میکردن برای کم بود هایی مثل کولین و... من نمی گم گوشت خیلی زیاد مصرف کنیم چون خودمم خیلی علاقه ای به مصرفش ندارم ولی در متعادل که گفته شده بنظرم باید مصرف بشه
    • US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      2 7
      بدن انسان‌ها در محیطی که هست و با تغذیه‌ای که داره سازگار میشه! این کمبودهایی که میگید امروزه وجود داره چون بدن انسان طی سالیان سال با گوشت‌خواری رشد کرده و خودشو تطبیق داده! اما با تغییر مسیر، بدن خودشو با شرایط جدید تطبیق میده و کم کم سازگار میکنه! و اینم تو ذهنتون داشته باشید که گیاه‌خواری به معنی ضعف نیست! این تفکر اشتباهی هست که جا افتاده! کسایی که به سمت گیاه‌خواری رفتن تجربه‌هاشون رو تو نت و یوتیوب گذاشتن! خودتون برید ببینید که چند درصد افراد از این گذار رضایت دارن! صددرصد به خاطر عادت کردن بدن به گوشت‌خواری این گذار به گیاه‌خواری ممکنه مشکلاتی داشته باشه ولی وقتی که در مورد نتیجه این کار بیشتر بدونید می‌دونید که واقعا نتیجه به نفع‌مون هست. سلامتی یکی از دلایلی هست که به سمتش روی میارن! جدی ترین دلیلش محیط زیست هست. اگه با این رویه پیش بریم، در اینده چیزی از زمین نمی‌مونه که بخوایم زنده بمونیم. افق نگاه‌تون رو خیلی بزرگتر کنید. بچه‌هامون قراره در اینده زندگی کنند! با این بلایی که داریم سر زمین میاریم، زندگی رو برای بچه‌هامون بسیار سخت می‌کنیم!
  • AU ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    18 4
    ظاهرا این دوستمون که تمام کامنتهارو داره با آی پی آمریکا پاسخ میده خیلی تحت فشاره که بگه گیاه خواری خوبه و میخواد تبلیغش کنه! عزیز دلم، چه بهتر که شما گیاه خوارید، جا برای امثال من باز تر میشه. کسی کاری به گیاه خواری شما نداره، شما هم کاری به بقیه نداشته باش.
    • US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      3 25
      دقیقا درسته بنده تحت فشار هستم به این خاطر که همه‌مون تو یه قایق نشستیم و یه عده‌ای به خاطر اینکه فکر می‌کنند هر انتخابی می‌تونن داشته باشند، سعی در سوراخ کردن قایق دارن می‌کنند! متاسفم که شما هم همچین توهمی دارید! شما از همونایی هستید که اشغال بیرون میریزید و می‌گید که طبیعت ماله همه هست و مال منم هست، دوست دارم کثیفش کنم و هر کسی آزاده که چطوری از طبیعت استفاده کنه! اگه غیر از این باشه، تو استدلال‌تون به پارادوکس می‌خورید چون گوشت‌خواری دقیقا امروزه پیامد‌هاش مثل همون زباله ریختن تو طبیعت هست اما به طور غیر مستقیم! شما فکر می‌کنید که مثلا یه کیلو گوشت می خورید خب مگه چی میشه به کجای طبیعت برمیخوره! اما روزانه چند صد میلیون دام و طيور در کل جهان کشته میشه! اگه یه کم مطالعه کنید چقدر طبیعت داره به واسطه حمایت انسان ها از گوشت خواری، ضربه به محیط زیست میزنه اون موقع این حرفارو نمی‌زدید! اصلا انتظار ندارم که کسی حرفامو باور کنه! خودتون برید مطالعه کنید! ولی اگه متوجه شدید که اشتباه کردید، بگید که اشتباه کردید و به بقیه هم بگید که برن مطالعه کنند
    • AU ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      11 1
      در جواب آمریکا: خیر، شما داری اشتباه میکنی. مقایسه کاملا بی ربطی بود. نظم طبیعت و ساختار بدن انسان رو نمیشه تغییر داد. وقتی میفرمایید" مکمل مصرف میکنم " خودش گویای افراطی گری شماس. بازم سر حرفم هستم، بهتر که شما گیاه خوارید!
    • US ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
      2 10
      نظم طبیعت؟؟؟ یه جوری صحبت می‌کنید که انگار الان طبیعت به طور منظم داره کار خودشو میکنه! مشکل اینه که هنوزم فکر می‌کنید گوشت خواری هیچ مشکلی با طبیعت نداره و اتفاقا به این زنجیره غذایی و تعادل رسوندن کمک میکنه! بارها گفتم در جواب دوستان که انتظار دارم ندارم حرفای منو باور کنید. خودتون مطالعه کنید و تا متوجه مشکلات جدی گوشت خواری بشید برای طبیعت. در مورد طبیعت بدن انسان هم بازم میگم که برید مطالعه کنید. دلایل مختلفی وجود داره که انسان فیزیک بدنش به جانداران گیاه‌خوار شباهت داره تا گوشت‌خوار! از نوع دندان‌ها، حرکت فک، قدرت اسید معده، طول روده، سیستم گوارشی و ... . در مورد مکمل‌ها هم بهتون بگم که همین امروزه هم کلی انسان‌ها در حال مصرفش هستن! چون گوشت‌خواری یا همه چیز‌خواری انسان‌ها همین الانشم منجر به مشکلاتی شده که یه عده ای مجبور به استفاده از مکمل‌ها هستند. اصلا چیز غیرعادی‌ای نیست در دنیا مصرف مکمل‌های غذایی. نمی‌دونم خوردن مکمل‌های غذایی قراره مشکلات جدی‌ای ایجاد کنه یا حمایت از گوشت‌خواری و صنایع مخرب وابسته به اون که هوا و خاک و آب هارو داره در مقیاس بسیار بزرگ آلوده میکنه!
    • محمد علی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      8 1
      شمایی که از نظم طبیعت میگی این همه گاو گوسفند مرغ که از دامداری ها مرغ داری ها ازاد میشن نظم طبیعت هم نمیریزه اینا گناه ندارن که تو طبیعت که بهش عادت ندارن بمیرن از سرما از گرما از گرسنگی فقط بلدی احساسات مرد تحریک کنید و از مافیای دارو بگید از اول خلقت انسان گوشت خوار هم بود چون یکی از فرزندان حضرت آدم قابیل گوسفند پرورش میداد اون یکی هابیل کشاورز بوده اون موقع کی مافیای دارو و بیمارستان بوده این چرت نظم طبیعت هم از اول بهم نمیخورده این همه سال؟ تو غلط بودن و افراطی گیاه خواری همین بس که مجبورن مکمل بخورن چند وقت دیگه هم میگید این گل های زیبا حیفن می خورید هوا رو پاک میکنن کشاورزی زمین از بین میبره باعث نشست میشه و.... باید هوا بخوریم مصرف کم و متعادل گوشت و حفظ تعادل درست ترین کاره که مطابق سیره ی اهل بیت علیه السلام هست
  • زادوریان IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    6 3
    بهتراز زمین خواری....مال مردم خوری....مال بیت المال خوری...و...و....و.....دیگس....حالا گیر دادید به گیاهخواری....مردم هم هر روز سرشون گرم میشه.............................!!!!
    • US ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 6
      مال مردم خواری، زمین خواری همه و همه این‌ها به خاطر طمع و زیاده‌خواهی انسان‌هاست! این طمع و زیاده‌خواهی هم خودشو تو تغذیه ما در غالب گوشت‌خواری نشون داره نشون میده! اگه عواقب زمین خواری و مال مردم خواری قراره به بخشی از مردم صدمه بزنه، خیالتون راحت باشه که در بلند مدت، گوشت‌خواری به کل انسان‌ها ضربه میزنه! اما چون بلند مدت هست و هنوز پیامدهاش براتون ملموس نیست، به چشم‌تون نمیاد. نمی‌گم که زمین‌خواری و مال مردم خواری مشکلی نداره و اوکی هست اصلا این طور نیست! وقتی که خودمون رو مسئول ندونیم و یه گوشه بشینیم و کاری نکنیم، یه عده‌ به اموال‌تون دست درازی میکنند!
  • میم IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    4 1
    گیاهخواری یک انتخابه که خیلیها برای حفظ محیط زیست و نکشتن حیوانات بهش رو آورده اند. اما با بدن هرکسی سازگار نیست. مثلا هندیها که هزاران ساله گیاهخوارن بدنشون جهشهای ژنتیکی کرده که باعث شده بتونن مواد گیاهی رو راحت جذب کنن. ولی کسانی که این ژنها رو ندارن، با گیاهخواری معمولا دچار کمبودهای شدید ویتامین و مواد معدنی و پروتئین میشن و کم خونی های شدید و کشنده می گیرن. در ضمن بعضی اسید آمینه ها فقط در پروتئینهای حیوانی یافت میشن. برای همین گیاهخواری برای بعضیها جواب میده و برای بعضیها نه.
    • US ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      0 11
      درسته! مشکلی که با صحبت‌تون دارم اینه که شما دارید الان رو می‌بینید! در مورد اینکه پیامدهای زیست محیطی که به واسطه گوشت خواری داره ایجاد میشه که بعدا گریبان‌گیر همه انسان‌ها میشه هم بگید! و به لحاظ آماری افرادی کمی هستند که دچار مشکل با گیاه خواری میشند. با یه جستجوی ساده آمار دقیق رو بدست می‌تونید بیارید. و اینکه همون‌طور که به قول خودتون هندی‌ها بدنشون عادت کرده به گیاه‌خواری، بقیه انسان‌ها هم می‌تونن پس عادت کنند و به خاطر اینکه یه درصدی آمادگی این گذار رو ندارن نمیشه گفت که نباید تو این مسیر وارد شد. از طرفی بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها قلبی عروقی به خاطر مصرف محصولات حیوانی هست. جایگاه اول مرگ و میر در جهان به خاطر بیماری‌های قلبی عروقی هست! کسایی که گیاه‌خوار هستند ۴۰درصد کمتر در خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند. اضافه وزن هم از دلایل دیگه هست که خودش منشا بسیاری از بیماری‌هاست. کمتری شاخص وزن bmi برای vegan هاست! همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو و کاهش خطر بیماری‌های پوستی!
    • US ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      0 13
      ب۱۲ و ویتامین دی و آهن و روی یا هر چیزی که امروزه به عنوان کمبود محسوب میشه تو گیاه‌خواری، به این معنی نیست که قادر به تامین از منابع گیاهی نیست. باید مقدار بیشتری مصرف کرد که نیاز روزانه رو تامین کنه! از طرفی اگه مشکل اینا باشه با مکمل‌های غذایی که شامل این موارد هست قابل برطرف شدنه! از طرف دیگه هم در مورد امینواسیدها که گفتید، چیزی که من تا الان خوندم این بوده که تموم آمینواسیدهای ضروری روزانه بدن قابل دریافت از منابع گیاهی هست. در مورد آمینواسیدهای غیرضروری هم مکملهای منشا گیاهی وجود داره!
  • A IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۲
    17 2
    با این وضعیت که داریم پیش میریم درآینده یه مشت افرادی پیدا میشن تحت عنوان مدافعان حقوق گیاهان! و استدلالشونم این میشه که شماها چطور دلتون میاد گیاهان به این سرسبزی و قشنگی رو بخورین!!! اونوقته که بجا گیاهخواری باید بریم دنبال هواخوری تا روحیه لطیف این افراد ضربه نخوره
    • US ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 10
      اتفاقا همچین گروه‌هایی وجود داره همچین باوری دارند. بحثی که وجود داره اینه که جانوران بسیار بسیار شباهت به انسان‌ها دارند. درد رو احساس می‌کنند برعکس گیاهان که تا الان هیچ مطالعه‌ای نشون نداده که گیاهان درد رو حس می‌کنند. منابع غذایی انسان‌ها یا گیاهی هستند یا جانوری! هر کدوم هم مصرفشون منجر به مشکلاتی میشه ولی در انتها باید ببینیم کفه ترازو به کدوم سمت سنگینی میکنه! انتخاب بین بد و بدتر هست! در واقع درمورد گیاه خواری و گوشت‌خواری انتخاب بین بد و خیلی بدتر هست! برید معضلات ممکن گیاه‌خواری و گوشت‌خواری رو بخونید. در کنار اینها هم حداقل به مورد اخلاق و وجدان هم فکر کنید. کسایی که با حیوانات از نزدیک زندگی کردن باشن حالا تو روستا یا حتی پرنده‌ای که لونه میکنه گوشه پنجره، از نزدیک متوجه این میشید که زندگی اونها بسیار شبیه به زندگی ماست. همون اندازه که پدر و مادرتون بهتون محبت داره، اون پرنده هم داره! وقتی که این موضوع رو درک کنید، خواه‌ناخواه متوجه میشید که کشتن حیوانات وقتی که منابع جایگزین وجود داره کاملا اشتباه هست حتی جدا از موضوع زیست محیطی!
    • US ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      1 29
      در مورد جمله اخرتون که گفتید که یه موقع به روحیه لطیفشون بر نخوره بگم که اره! دقیقا گیاهان خوارها به لحاظ روحی ادم‌های آروم و محترمی هستند. کسایی که با حیوانات خوب هستن، اکثرا با انسان‌ها هم خوب هستند و رفتار به جایی دارند. اگه این موضوع رو بد می‌دونید خب باید به اطلاع‌تون برسونم که دنیایی که الان داریم توش زندگی می‌کنیم اگه بی عدالتی می بینیم، اگه حق خوری میبینیم دقیقا به خاطر افرادی مثل شما هست که از اونها به واسطه این نگاه دفاع می‌کنید. اتفاقا خودم خیلی خیلی خوشحال می‌شدم که دنیارو کسایی می‌چرخوندن که حیوان دوست بودن، گیاه‌خوار بودن! خیلی از مشکلات کمتر میشد.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      10 1
      یادش به خیر از دوستی که گیاهخوار بود پرسیدم چرا گوشت نمی خورید گفت حیوانات گناه دارن حیفه کشته بشن. گفتم خوب گیاهان چی اونها حیف نیست کشته بشن؟ عصبانی شد و گفت پس چی بخورم آجر؟ قطعا و قطعا مصرف گوشت به خصوص گوش قرمز باید خیلی کم بشه ولی حذف اصلا درست نیست. در ضمن تخم مرغ آبپز هم خیلی مغذی اون هم نباید حذف بشه.
    • US ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 4
      اون دوستتون اطلاعات کافی نداشته که این طوری جواب شمارو داده و چون این طوری جواب داده به این معنی نیست که حرف شما درسته و پیروز بحث بودید! چیزی که هست گیاهان سیستم عصبی به کل ندارند. دردی رو احساس نمی‌کنند. از طرفی گیاهان منابع جایگزین بهینه تری نسبت به جانوران هست. خیلی توضیح دادم تو کامنت‌هام و بخونید متوجه فوایدش میشید. حالا این چیزهایی که گفتم بخش کمی از مشکلات گوشتخواری بود. مشکلات خیلی بیشتر هست. بازم میگم که خودتون بخونید. حتما هم انگلیسی سرچ کنید چون منابع به روز و دست اول و دقیقی وجود داره!
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    16 0
    تعادل
    • US ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
      0 7
      تعادلی که شما تو ذهنتون با تعادلی که امروزه تعریف میشه بسیار متفاوت هست! با همین تعادلی که مدنظرتون هست برید بخونید که طی چند ده سال اینده به کجا می‌رسیم بعد در مورد تعادل صحبت می‌کنیم.
    • محمد امین IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      3 0
      این دوستمون که خیلی تبلیغ گیاه خواری میکنه اگه تعادل شما درست بود که مکمل نمیخوردی منکه نمیتونم از کباب دل بکنم تو گوشت خواری فقط کباب کتلت میخورم اونم سرجمع میشه ماهی دوبار فکر کنم تعادل این باشه
  • US ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    0 12
    به تمام دوستان شدیدا توصیه می‌کنم مستند دوساعته Dominion رو از یوتیوب تماشا کنید. مجانی قرار گرفته و زیرنویس انگلیسی هم موجود هست. ببینید که در کشتارگاه‌های دنیا چه خبره! داخل کشورمون هم فرقی با دنیا نداره تا وقتی پول وسط باشه فساد فراگیر هست.اگه تونستید این فیلم رو بدون اشک ریختن یا اندوه تموم کنید بهم بگید.
    • محمدصدرا IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
      4 0
      منکه دیدم گریم نگرفت ناراحتم نشدم چون پرورششون دادن که بخورن برای خودشون
    • بنیامین IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      4 0
      این اصلا درست نیست که بخواید با احساسات مردم بازی کنید چونکه ی راهی رفتید بقیه رو به این راه بکشانید این چ تبلیغ بی خودی که چند ساله بیخود بی جهت معلوم نیست منشاء ش از کجا ست راه افتاده
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      0 4
      خطاب به محمدصدرا واقعا شما برید خودتون رو به دکتر روان‌پزشک یا روان‌شناس نشون بدید و بگید که از دیدن دو ساعت همچین مستندی هیچ حس بد یا اتفاق خاصی برام نیوفتاد. حتما بهتون میگه که چه مشکلی دارید. چون این مستند رو خیلی‌ها دیدن، خیلی‌هاشون اشک ریختن، خیلی‌هاشون تصمیم گرفتن دیگه گوشت نخورن! اگه شما استثنا هستید پس حتما مشکلی دارید! چون یه انسان نرمال نسبت به دوساعت کشت و کشتار حیوانات واکنش ناراحت‌کننده و مایوس کننده‌ای نشون میده! ولی ظاهرا شما انسان نرمالی نیستید! مثل همون افرادی هستید که تو این کشتارگاه‌ها کار می‌کنند و با لگد حیوانات رو میزنن یا حیوانات رو پرتاب می‌کنند و به شکل های مختلفی ازار و اذیت می‌کنند.
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      0 4
      خطاب به بنیامین عزیز واقعا فکر می‌کنید دارم تبلیغات گیاه‌خواری رو می‌کنم؟! گیاه‌خواری بهینه ترین و به قول بعضی از دانشمندان تنها راه ممکن برای نجات سیاره زمین هست حداقل برای یه مدت طولانی! شما ایران رو نبینید که فضای بسته‌ای داره! تو دنیا سخنرانی‌ها در لول دانشگاهی، راه‌پیمایی ها و تظاهرات و کمپین‌ها و ... در حال انجام هست و دقیقا در کشورهای که سرانه گوشت زیادی دارن،‌رشد چند درصدی رو داشتند. اینکه تو ایران خبری از این چیزا به اون شکلی که باید باشه نیست، به این معنی نیست که این افراد اقلیت هستن و این اقلیت در حال گام‌های خودجوش هیجانی هستند. نخیر اصلا این طور نیست. جزو اهداف بلند مدت برنامه‌های غذایی جهانی هست که مصرف میوه و سبزیجات رو بالا بیارن،حتی دربدترین حالت برنامه توسعه حشره‌خواری رو دارند که اتفاقا در این مورد به انگلیسی سرچ کنید و متوجه میشید که چقدر در حال رشد هست. چه بخواید چه نخواید، چه باور کنید چه نکنید، جهان به سمت و سویی میره که به اصطلاح sustainable باشه! هر چه زودتر این موضوع رو درک کنید و خودتون رو اماده کنید، زودتر با شرایط سازگار میشید وگرنه بعدا بسیار سخت خواهد بود
    • علی IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      9 0
      منکه گوشت مصرف میکنم نه زیاد کم در حد ماهی دوبار این چیزا نمیتونه عواطف منو قلقلک بده من حرف حضرت علی علیه السلام گوش میدم که میگن نشه چهل روز از عمرت بگذره گوشت نخورده باشی اینکه شما تحت فشاری نمی تونی تو جامعه زندگی کنی اشکال از شماس با این تبلیغات هم راه به جایی نمی بری از شکم سیریه این حرفا این جامعه کله پاچه خوار با این حرفا گیاه خوار نمیشه خیالت راحت راحت بلکه بتونی یمشت بچه پول دارای بالا شهری قانع کنی
    • امیرعلی IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      6 2
      منکه خودم گوسفند و مرغ میخرم می کشم پاک میکنم میخورم نیازی به دیدن این فیلما ندارم روم اثری نداره و واقعا هم کار زشتی معرفی این مستند ها اگه دوتا بچه بین ببینن چی؟
  • محمدامین AE ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    6 0
    اینایی که حرف از مافیای دارو میزنن ی سوال بشر از مدت ها پیش تقریبا از اوایل آفرینش همه چیز خوار بوده اون موقع چ مافیای دارو بوده ؟؟؟ اتفاقا به نظر من چون الان کشور تو تامین گوشت یکم دچار مشکل شده مونده میخواد با تبلیغ گیاهخواری تحریک عواطف مردم از مشکلاتش کم کنه وگرنه هرچی گرون میشه کم یاب مضر میشه سیب زمینی رو هم چند وقت پیش مضرش کرده بودن
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      0 4
      تو همین خبرآنلاین چند روز پیش در مورد مافیای دست فروش ها و فروش جدول‌های خیابون خبر زدند و گزارش تهیه کردند، در این حد ما مافیا داریم! بعد فکر میکنید مافیای دارو که اونم بازارش هزاران برابر بازار دست فروشی هست مافیا نباشه!؟! اگه میخواید خودتون رو گول بزنید بزنید ولی حداقل ساده نباشید! درسته بشر همه چیز خوار بوده اما دلیلی برای اون کار داشته! اجباری تو کار بوده تا اینکه با کشاورزی اشنا میشن و سهم مصرف گوشت کاهش پیدا میکنه! و حالا بعد از هر چندسالی که شما بگید، به جایی رسیدیم که نیازی به گوشت نباشه به دلایل بسیار بسیار متعددی که خودتون برید مطالعه کنید. حرفتون درسته در مورد اینکه تو ایران به خاطر مشکلات و کمبودها مخصوصا تو حوزه غذایی میشه مراجع و اخبار و این چیزا میگن که مضر هست کاملا باهاشون موافقم. اما نباید این موضوع رو با موضوع بی کفایتی مسولان و راه و روش‌های مضحکشون قاطی کنید. گیاه‌خواری در دنیا رشد چندصد درصدی داشته و ربطی به موضوع کمبود گوشت تو ایران نداره!
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      0 5
      جالبه که بدونید تو ایران کسایی که به دنبال معرفی این لایف استایل و برنامه غذایی هستن، توسط کسبه‌ای که تو کار گوشت هستند، تهدید میشن حتی تهدید به مرگ! نمیگم گوشت نخورید، ولی حداقل آگاه باشید از پیامدهای گوشت‌خواری‌تون، حداقل برید در مورد فواید و پیامدهای بسیار کمتر گیاه‌خواری مطالعه کنید، در مورد مضرات و تهدیدهای گوشت یا همه چیز خواری هم بخونید. حداقل بدونید که در اینده چه در انتظارتونه که فردا روزی نگید که نمیدونستید!
  • محمد امین IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
    10 0
    شماها هر چقدر هم تلاش کنید نمی تونید گیاه خواری در ایران جا بیندازید چون تو فرهنگ ایران نیست وخیلی از مردم پس میزنن حرکت و اینکه میبینید تو بعضی نقاط مثل هند زیاد هستن گیاه خوارها چون ریشه تو اعتقادها و فرهنگشان داره
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
      0 8
      تا حدی موافقم باهاتون ولی چیزی که تو ایران هست اینه که نسل ها در حال تغییر هست! نسل‌های جدید و امروزی تر که کمتر اعتقادات مذهبی دارن، مطالعه بیشتری دارن،‌دسترسی به اطلاعات دارن، آمادگی و پتانسیل تغییر مسیر و عادت رو دارن، این افراد آینده ایران محسوب میشن! همون طور که اگه تو گردهمایی هایی گیاه‌خوار ها برید، متوجه میشید که اکثرا نسل جوون هستند و این افراد در نسل‌های بعد خودشون دیگه مثل نسل پدر و مادرامون رفتار نخواهند کرد! مادر و پدر خود من نمی تونن تصور کنن که گوشت از وعده غذایی شون حذف بشه چه برسه بخوان عمل کنن! به همین خاطر اینکه میگید هیچ وقت تغییری صورت نمیگیره اشتباهه! نسل‌های اینده حتما میپذیرن این موضوع رو و استقبال هم می‌کنند.
  • محمدعلی IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    7 0
    بازی با احساسات مردم اصلن کار خوبی نیست قبلا مردم خودشون حیونای که پرورش داده بودن میکشتن میخوردن دام داری نبود دارو هم از طبیعت میگرفتن طبیب بدبخت هم ی نفر بود دارو پیدا میکرد درست میکرد مافیاش کجاش بود نمیدونم منکه خودم حیون زنده‌ میخرم می کشم میخورم نه مستندی روم جواب میده که گریم بگیره نه نظم طبیعت بهم بخوره چون آزادی این حیوان ها هم گناه بیشتری داره که تو طبیعت بلد نیستن چجوری زندگی کنن هم نظم طبیعت بهم می ریزه میدونی چقدر حیوان وارد طبیعت میشه؟ بعدش کارگرای بدبخت بیکار بیشتر گناه دارن
  • حسین IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    8 0
    اگه خوردن گوشت بد بود حضرت موسی علیه السلام چوپان نمیبود ، وبرای حضرت ابراهیم علیه السلام قوچ قربانی نمی امد که جای اسماعیل علیه السلام قربانی کند، ودر سوره ی کوثر دستور به قربانی به پیغمبر نمی رسید ، یکی از فرزندان آدم دام پرور نمی بود ، امیرالمومنین علیه السلام نمی گفتن نشه چهل روز از عمرت بگذره گوشت نخورده باشی ، امام موسی کاظم علیه السلام به شخصی که مریض بود پیششون اومد نمی گفتن گوشت بخور و امام باقر علیه السلام نمی گفتن خداوند قربانی کردن دوست داره و هزاران دلیل دیگه درصورت رعایت تعادل مصرف بسیار مفید وعالی هست و این حرفای چرت که چند وقت بلیغ میشه معلوم نیست از کجاست روی قشر عادی جامعه هیچ تاثیر نخواهد داشت غیر از روغنفکرا مون
  • محمدعلی IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    6 1
    خداوند هم بی خودی به انسان دندون نیش داد و بدنش سازگار با گوشت خواری کرد خیلی از گیاهان و اجزای گیاهان تو معده انسان حضم و جذب نمیشه بعد بدن انسان ساخته شده برا گیاه خواریه میخوان نسل بعدیمون خراب کنن با این تبلیغ شماها هیچ کدوم نه بستنی نه فستفود نه کباب جوجه نمیخورید؟ این خودش افراط باید در حد مطلوب مصرف بشه و اگه افراط نبود مجبور به خوردن مکمل نبودید خود خدا میگه کی زینت و حلال خدا رو بر شما حرام کرده و از طیبات لذت ببرید و استفاده کنید
  • بی نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    9 0
    شماها عذاب وجدان نمی گیرید ته چین، کیک، فستفود ، کباب نیمرو املت ، سس مایونز و فرانسوی خردل کنجد و... میخورید ی چرتی میگید مرغ پخته تو دیس خندش میگیره هرچند بهره هوشی ندارید اینو میگید
  • محمدعلی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    7 0
    ی سوال از خبر آنلاین چرا فقط اینجا میشه نظر داد بخش های دیگه برای نظر دادن بستی و اصلن نمیشه نظر داد؟؟؟؟؟؟؟؟