۱ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
برزیل با چه هدفی به دنبال تروریستی خواندن حزب الله است؟

از خبرهای چند روز گذشته در رسانه های بین المللی اینگونه بر می آید که دولت برزیل می خواهد حزب ا... لبنان را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دهد.

دولت آقای بولسانارو رییس جمهور برزیل که دارای تمایلات راست افراطی است و نمی خواهد پیرو سیاستهای چند جانبه گرایانه و بی طرفانه دولت قبلی این کشور باشد، طی چند ماه گذشته و از زمان در دست گرفتن قدرت، همراهی گسترده ای با دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا داشته و در مسیر یکجانبه گرایی او گام برمی دارد. 

بطوریکه همچون ترامپ درصدد انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس را داشت که ناکام ماند؛ خوان گایدو رهبر مخالفان دولت قانونی ونزوئلا را برسمیت شناخته است؛ تمایل خود را برای معرفی پسر خود بعنوان سفیر برزیل در آمریکا، نشان داده است که در برزیل سابقه ندارد و حال می خواهد برای عقب نماندن از آرژانتین رقیب منطقه ای خود، حزب ا... لبنان را در لیست سازمانهای تروریستی قرار دهد.    
این برداشت وجود دارد که رییس جمهور برزیل با چنین اقداماتی بیشتر بدنبال جلب رضایت آمریکا برای انعقاد پیمان تجارت آزاد است و مبارزه با تروریسم بهانه و وسیله ای در این مسیر به حساب می آید. برای دولت برزیل اهداف اقتصادی بسیار مهم بوده و در این مسیر حاضر است از هر ابزاری بهره برداری کند. البته شناسایی حزب ا... لبنان بعنوان یک گروه تروریستی می تواند بیشتر از هر ابزاری، رضایت آمریکا و رژیم صهیونیستی بعنوان هدایتگر سیاست خارجی آمریکا، را جلب کند. بنظر می رسد که رئیس جمهوری برزیل علاوه بر در نظر داشتن رضایت رژیم صهیونیستی و آمریکا، گوشه چشمی هم به ریاض و ابوظبی و جلب رضایت آنها دارد. او بخوبی آگاه است که ریاض و ابوظبی چه نگرشی نسبت به حزب ا... لبنان دارند و حزب ا... را مانع از تحقق اهداف تروریستی خود در منطقه می بینند. شاید بتوان گفت که بولسانارو با اعلام حزب ا... بعنوان گروه تروریستی مقدمات سفرش را به ابوظبی و ریاض فراهم ساخته تا بیشترین بهره برداری را از آن بنماید و بهره های فراوانی از آن ببرد.  
البته باید گفت که رئیس جمهوری برزیل برای گنجاندن نام حزب ا... در لیست گروههای تروریستی مسیر سختی در پیش رو دارد. او باید بلحاظ حقوقی و سیاسی، چنین اقدامی را توجیه پذیر سازد و بر مشکلات پیش رو فایق آید. باید متذکر شد که هنوز در برزیل تعریف مشخصی از تروریسم و سازمانهای تروریستی وجود ندارد، ضمن اینکه در این زمینه کنگره باید تصمیم دولت را  تایید کند. لبنانیهای مقیم برزیل و آمریکای جنوبی از لابی قوی برخوردار بوده و برای خنثی سازی تلاش رئیس جمهوری برزیل، تلاش خواهند کرد. البته دولت برزیل باید روابط اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران را نیز در نظر داشته باشد که ممکن است با تحقق چنین اقدامی، به خطر افتد. برزیل بخوبی می داند که نظر ایران در قبال حزب ا... لبنان چیست. همچنین حزب ا... لبنان نیروی موثری در عرصه ی سیاسی لبنان بوده و اقدام ناخوشایند برزیل می تواند تاثیر منفی بر روابط آن با لبنان نیز بگذارد. 
 

*کارشناس مسائل بین الملل

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1295011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =