اسدالله عسگر اولادی اعتقاد دارد به دلیل عدم بدهی به نظام بانکی از او به عنوان ثروتمند ترین چهره اتاق بازرگانی نم برده می شود.

محمد هیراد حاتمی:

حتی حالا هم که پا به سن گذاشته است وقت شناسی خودش را با حضور به موقع در محل گفت و گو به تصویر می کشد. اسد الله عسگر اولادی، رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین که چند روز دیگر باید برای بار هفتم در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت کند تحلیل خود از عملکرد پارلمان بخش خصوصی طی سال های پس از انقلاب را اینگونه مطرح می کند که 16 سال نخست فعالیت علینقی خاموشی در راس اتاق بازرگانی بهترین عملکرد پارلمان بخش خصوصی بوده است. عسگر اولادی اگر عملکرد 16 سال نخست فعالیت خاموشی در راس اتاق بازرگانی را اوج شکوفایی فعالیت های پارلمان بخش خصوصی می داند اما اعتقاد دارد خاموشی با حضور مجدد در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی مرتکب اشتباه شده است. او همچنین در رابطه با شایعاتی که از او به عنوان ثروتمند ترین تاجر ایرانی نام برده می شود توضیح داده است که متن گفته های او در این رابطه را در ادامه خواهید خواند:  

  

به خاطر دارم حدود دو سال پیش که بحران اقتصادی در سراسر جهان به وجود آمده بود شما در یک نشست صبحانه خوری اتاق بازرگانی تهران به فعالان بخش خصوصی اندرز دادید اگر تا به امروز ساعت 8 صبح در دفتر کارمان حاضر می شدیم از این پس باید یک ساعت زود تر در دفتر کارمان باشیم و در این یک ساعت فکر کنیم که چگونه می توان از این بحران عبور کرد. این طرز فکر چه اندازه طی این سال ها بر فرآیند تجارت شما اثر گذار بوده است؟  

در عرصه تجارت باید کار کرد. این اعتقاد من بوده و هست. از سوی دیگر باید در نظر گرفت در عرصه تجارت اگر شرایطی به وجود آمد که زمینه شکست را فراهم می کرد باید برای مقابله با آن فکر کرد تا بتوان آن را حل کرد. یعنی اگر در اثر بحران اقتصادی تجارت من در مرز ورشکستگی قرار گرفت باید تدبیر های لازم را با فکر به کار بست تا این اتفاق نیافتد. البته من که هرگز شکست نمی خورم.

با یک اعتماد به نفس خاصی صحبت می کنید. چرا اعتقاد دارید هرگز شکست نمی خورید؟  

برای اینکه من برنامه ریزی دارم. هدف خودم را مشخص کرده ام و می دانم بر اساس آن به دنبال چه موضوعی هستم. وقتی برای یک نشست فوری یا حتی یک ملاقات کاری فوری با من تماس گرفته می شود در بسیاری از موارد مجبور به عدم پذیرش آن هستم چرا که من از قبل برنامه ریزی های کای خودم را کرده ام و طبق آن برنامه کار های خودم را پیش می برم. این برنامه ریزی و اینکه به دنبال چه هدفی هستم خیلی مهم است.

مثل اینکه میانه خوبی هم با تعطیلات ندارید و اعتقاد دارید دولت باید از تعطیلات کم کند تا حجم کار و فعالیت بیشتر شود؟

یکی از پیشنهادات من به دولت کم کردن تعطیلات است چرا که ما در این تعطیلات صدمه می بینیم. من بارها به دولت پیشنهاد کردم تعطیلات را کم کند. به طور مثال تعطیلات نوروزی مدارس را کم کنند تا والدین هم کار خود را تا 14 فروردین و هم پای تعطیلی مدارس فرزندانشان تعطیل نکنند.

مثال بعدی تعطیلات نزدیک به آخر هفته است. پیشنهاد من این است که روز 5 شنبه را به عنوان میان تعطیلات تعطیل نکنند و به جای این بگذارند کار انجام بگیرد و حقوق اضافی آن را  هم پرداخت کنند. از تعطیلا غیر ضروری مان باید کم کنیم. یک سری مناسبت های مذهبی مانند عید ها و ایام عزاداری وجود دارد که آنها را بگذاریم باقی بماند و کاری هم به آنها نداشته باشیم اما تعطیلات غیر ضروری باید کم شود. به طور مثال 12 فروردین روز جمهوری اسلامی است که روز بسیار با ارزشی برای ما به شمار می آید اما با همه ارزشش چرا باید آن را تعطیل کنیم؟ می توان صبح تا ظهر کار کرد و بعد از ظهر برای چنین روزی جشن گرفت.

اینکه گفته می شود شما ثروتمند ترین فرد پارلمان بخش خصوصی ایران هستید صحت دارد یا خیر؟  

اینطور نیست. من هم این را شنیده ام اما به جرات می توانم بگویم که از من 5 یا 6 نفر ثروت مند تر هم در حال حاضر وجود دارند که با احتساب آنان دیگر نمی توان گفت که من ثروتمند ترین فرد اتاق بازرگانی هستم.  

اما به هر حال باید یک موضوعی در این میان باشد که چنین شایعه ای شکل می گیرد. قبول دارید؟

همانطور که اشاره کردم 5 یا 6 نفر از من ثروتمند تر هم هستند اما از آنجاییکه من هیچ گونه بدهی به نظام بانکی ندارم و تمامی حساب هایم مشخص است چنین شایعاتی شکل می گیرد. در واقع اگر از این بعد به قضیه نگاه کنیم چنین حرف هایی مطرح شده است.

آقای عسگر اولادی در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی قرار گرفته ایم. طی سال های متمادی از شما به عنوان یک جهره پر نفوذ در پارلمان بخش خصوصی نام برده می شود. در دوره جدید فعالیت اتاق بازرگانی که از اسفند آغاز خواهد شد در صورتیکه باز هم انتخاب شدید قصد ندارید ریاست پارلمان بخش خصوصی کشور را هم تجربه کنید؟

من اصلا به ریاست اتاق بازرگانی فکر نمی کنم. برای این عدم تمایل هم دلیل خاص خودم را دارم.

بیشتر توضیح می دهید؟

طبیعی است که ریاست در راس اتاق بازرگانی ایران زمان زیادی را نیاز دارد. یعنی باید فردی رییس اتاق بازرگانی ایران باشد که بتواند برای این کار وقت تمام بگذارد. من وقت این کار و این مسئولیت سنگین را ندارم برای همین هم هیچ دلیلی نمی بینم که بخواهم به عنوان رییس اتاق بازرگانی ایران به فعالیت های تجاری خودم ادامه دهم. باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر به عنوان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم مشغول به فعالیت هستم که این فعالیت به اندازه کافی وقت مرا می گیرد.

ارزیابی شما از عملکرد دوره ششم اتاق بازرگانی چگونه است؟ عملکر این دوره از فعالیت پارلمان بخش خصوص را قابل دفاع می دانید؟

به شصخصه اعتقاد دارم 16 سال ابتدایی ریاست آقای خاموشی بر اتاق بازرگانی ایران از تمام دوران فعالیت آن بهتر بوده است. یعنی اگر از نظر زمانی بخواهیم بگوییم از سال 64 تا 76 بهترین زمان فعالیت اتاق بازرگانی ایران بود. سال 64 اولین دوره فعالیت اتاق بازرگانی پس از انقلاب بود که آقای خاموشی به عنوان رییس انتخاب شدند.

پس اینکه در برخی اخبار و گفت و گو هایی که منتشر می شود مبنی بر اینکه آقای خاموشی 27 سال ریاست اتاق بازرگانی را بر عهده داشتند با این توضیح شما باید حدود 7 سال را از این عدد کم کرد چرا که به گفته شما نخستین دوره ای که آقای خاموشی رییس اتاق بازرگانی شدند سال 64 بوده است؟   

بله نخستین دوره انتخابات اتاق بازرگانی پس از انقلاب سال 64 بود. پیش از آن به صورت شورایی اداره می شد که آقای حاج طرخانی بیشترین تاثیر را داشتند. آن زمان آقای خاموشی در وزارت بازرگانی و مدت کوتاهی هم در بنیاد فعالیت می کردند.

به نظر شما اینکه موضوع که گروهی اعتقاد دارند آقای خاموشی در این دوره از انتخابات اتاق بازرگانی شانس زیادی برای تصاحب مجدد ریاست اتاق بازرگانی دارد تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟  

به نظر من آقای خاموشی اشتباه کردند که در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی شرکت کردند. ایکاش ایشان در این دوره در انتخابات اتاق بازرگانی شرکت نمی کرد. این نظر شخصی من است.

آقای نهاوندیان به عنوان رییس اتاق بازرگانی مجدد انتخاب خواهند شد یا خیر؟

آقای نهاوندیان در این دوره از انتخابات به نظر من قطعا عضو هیات نمایندگان انتخاب خواهد شد اما اینکه به عنوان رییس مجدد انتخاب خواهند شد یا خیر مشخص نیست. در این دوره آقای نهاوندیان سفر های زیادی را به عنوان پارلمان  رییس پارلمان بخش خصوصی کشور رفتند که این موضوع بسیار خود و پسندیده است اما سوال من این است که چرا آقای نهاوندیان در این سفر ها اعضای هیات نمایندگان را با خود نبردند. در این سفر های ایشان باید تعدادی از تجاری که با آن کشور مقصد فعالیت تجاری دارند را با خود می بردند.

تحلیل شما از انتخابات این دوره اتاق بازرگانی چیست؟

در رابطه با انتخابات اتاق بازرگانی باید به دو نکته نقد وارد کنم و آنهم اینکه تصمیم اخیر هیأت عالی نظارت بر انتخابات مبنی بر «حذف رای وکالتی برای اشخاص حقیقی» اشتباه بزرگی است. از سوی دیگر روز برگزاری انتخابات در حالی چهارم اسفندماه تعیین شده است که روز دوم وششم این ماه ، یعنی روزهای قبل و بعد روز برگزاری انتخابات تعطیل است و بسیاری از صاحبان کارت بازرگانی نیز در مسافرت خواهند بود. این موضوع هم قطعا باعث ریزش رای خواهد شد.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    3 0
    ایکاش جسارت این رو هم داشت که اسمه اون 6-5 نفر رو هم می گفت
  • محمد اکبری IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    2 0
    پیشنهادات ایشان در رابطه با کار بیشتر حقوق بیشتر در مقابل تعطیلی کمترخوب و قابل قبول می باشد. تعطیلات رسمی و مناسبتی و بین التعطیلاتی و دانش اموزی در کشور ما زیاد است.در مورد ثروت افسانه ای ایشان هم انشاءالله بتوانند همه ان را در این دنیا مصرف بفرمایند.مقداری از ان را هم برای جوانان کشورمان که نیاز دارن هزینه کنند
  • بدون نام GB ۱۳:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    1 1
    ایکاش مقداری از ثروتش رو به افراد مستضعف اختصاص بده.
  • ناشناس A1 ۱۴:۰۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    1 0
    این اعتماد به نفس ناشی از برنامه ریزی نیست. بلکه علتش نظام انحصاری و رانتی است. چرا که نه؟ .
  • بدون نام US ۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    1 0
    نمی دونم چرا یاد ابوذر افتادم . یاد علی ابن ابی طالب .
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    2 0
    خوش به حال اش اما حضرت علی علیه السلام ثروتمندترین فرد در عین حال فقیرترین اش بود. اگر عایدی ایی داشت خرج مردم می کرد و ...
  • الله بنده سی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    3 1
    این اقا هر چند وقت یک بار پولش رو به رخ مردم میکشه.اگ تو مسلمون هستی چرا این همه فقیر توی همین تهران داریم .این همه پول را می خواهی چکار؟
  • amirkhan UZ ۲۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    0 0
    khoda pedar in chiniha ro biamorzad va dare darvazehaye mamlekate ma hamish baz va gostarde bemanad.doa befarmaeid
  • امین زنده به عشق احمدی دلاور IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    1 0
    5-6 نفر که سردسته اونا که مشخص است کیه....احمدی دلاور هرچی دم ها رو قیچی میکنه..تمومی نداره
  • Cc IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    اون جمله " من هرگز شکست نمی خورم" ش رو باید قاب گرفت LIKE
  • مازيار IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    باينكه مي دونين كي برين دنباله كسي گفت و گو كنين خوبه اما شر به پا نكنين نمي ش؟؟؟خيلي زيركانه ازش جواب كشيدين دست مريزاد
  • بیطرف IR ۰۶:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    0 0
    آقا چرا شما سعی دارید بگید این آقا باید همه پولش را خرج مردم کنه. اگر بحث ثواب هست که از کجا می دانید که کمک مستضعف نمی کنه این آقا یک عمر صبح تا شب تو فکر و تلاش تجارت و کار بوده ، بیاد همش رو بده به من و شمایی که در 24 ساعت 1 ساعت هم کار مفید و با برنامه ریزی انجام نمی دیم. هر کسی مزد زحماتش را می گیره
  • بدون نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    2 0
    بفرمایید قبل از انقلاب چقدر ثروت داشتید،...
  • مهرداد IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    2 0
    من ضدسرمایدارنیستم ولی ضد استفاده ازرانت هستم ایکاش درمورد استفاده ازرانت هم میپرسیدن