حکایت بی‌پایان تندروهای عصبانی/ پناهیان‌ها کجا می روند؟

اینکه می گویند "انرژی از بین نمی رود بلکه فقط از حالتی به حالت دیگر در می آید"، حکایت جریان های تندرو است، گویی تندروی قرار نیست هیچ گاه از بین برود بلکه از گروهی به گروه دیگر منتقل یا از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود.

به گزارش خبرآنلاین؛ سال‌های سال است که نان عده ای در روغن تندروی است، زمانی با نام گروه فرقان و در قالب گروه‌های شبه اسلامی سر بر آوردند و با تندروی مذهبی ترور شهید مطهری و شهید مفتح را در دستور کار قرار دادند و دیگر روز با تندروی سیاسی دست به حذف فیزیکی آیت الله بهشتی زدند.

رگه های این تندروی قبل از انقلاب هم در قالب باند سیدمهدی هاشمی برادر داماد آیت الله منتظری دیده می شد که باند مزبور را تا سرحد ترور یکی از روحانیون استان اصفهان پیش برد و او را به قتل رساند.

گروههای مارکسیستی مانند چریکهای فدایی خلق و نیز گروهک منافقین ،از تشکلهای تندرویی بودند که گاه از طریق رسانه و به روش دروغ و شایعه و تهمت و گاه از طریق لوله تفنگ با مخالفین خود سخن می گفتند.

تندروی‌ جریان‌های منحرف که از دهه ۶۰ و در پی ترور شخصیت های انقلابی نماد بیرونی واضح‌تری پیدا کرد، در دهه های بعد هم البته با ظاهری متفاوت بروز و ظهور داشت به طوریکه این گروه‌ها از هیچ گونه تلاشی در هزینه سازی برای کشور کم نگذاشتند.

شاید بتوان مصداق بیشترین تندروی در دهه هفتاد را در اقدامات "حشمت الله طبرزدی" یافت، او که در ابتدا از مدعیان دفاع سرسخت انقلاب اسلامی بود، در رفتارهای تندروانه تا جایی پیش رفت که در سال‌های پایانی دهه هفتاد  از او چهره ای مخالف نظام ساخت.

طبرزدی در کمتر از یک دهه تغییر ۱۸۰ درجه ای را تجربه و از منتقدان ولایت فقیه شد و طرح دوره ای بودن مقام رهبری و تجدیدنظر در قانون اساسی را مطرح کرد.او همچنین اگرچه روزگاری مدافع سرسخت مرحوم  هاشمی رفسنجانی و دولت بود اما روزگاری هم رسید که افشاگری هایی را در مورد دولت وی مطرح کرد.

 تندروی‌های خیابانی

اما واژه تندروی در دهه هفتاد با گروههای به اصطلاح خودجوش گره خورد. این تشکلها اگرچه با هدف فرهنگی "امر به معروف و نهی از منکر" فعال شدند اما در ادامه اقداماتی رادیکال را در دستور کار قرار داد که جز هزینه سازی سیاسی ثمری برای کشور نداشت.

این گروهها در واقع نقش گروه فشار را بازی می کردند و عملا بازیچه احزاب و تشکلهایی بودند که خودشان نمی خواستند علنا وارد میدان مبارزه با رقیبان خود شوند.آنها با وجود اینکه مدعی دغدغه های فرهنگی بودند اما شیوه برخوردشان با مسائل چندان فرهنگی نبود و با هر موضوع مخالف نظرشان با شدیدترین شکل ممکن برخورد می کردند به طوریکه از شیوه رفتاری آنها در افکار عمومی به عنوان روش های غیرفرهنگی و خشن یاد می‌شد.

کفن پوشی، پایین کشیدن فیلم ها از پرده سینماها، برهم زدن کنسرت ها و حتی بر هم زدن سخنرانیها را نمونه های بارزی از تندروی‌های این گروههادر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود.

تندروی های این گروه اگرچه در دولت های نهم و دهم فروکش کرد اما در دولت یازدهم و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی دوباره جان تازه ای گرفت به طوریکه در همان گام اول حمله به ماشین رئیس جمهور در اعتراض به گفت وگوی تلفنی او با اوباما رئیس جمهور آمریکا را در دستور کار قرار داد.

مجلس ششم و آغاز تندروی‌ها در دهه هشتاد

اما دهه هشتاد هم از اقدامات تندروها بی بهره نبود، نقطه آغاز تندروی ها را شاید بتوان به مجلس ششم نسبت داد، مجلسی که از آن با صفاتی همچون پرحاشیه و ساختار شکن یاد می‌شود.تندروی های اصلاح طلبان در مجلس ششم در مواردی تا جایی پیش رفت که تعدادی از نمایندگان ژست اپوزیسیون نظام را به خود گرفته و خارج نشین شدند.

پیگری اصلاح قانون انتخابات و ماجرای تحصن نمایندگان در پی ردصلاحیت نامزدهای اصلاح طلب از مهم ترین حاشیه هایی است که در کارنامه مجلس ششم ثبت شده است. علاوه برآن،تندروهای اصلاح طلب با روی کارامدن دولت سدمحمدخاتمی از طریق روزنامه ها و هفته نامه های متعددی که در اختیار داشتند ، هتاکی،توهین،اشاعه اکاذیب و ... را به حد اعلی رساندند.

دهه نود و ظهور تندروهای پایداری

پایداری‌ها سردمدار تندروی ها در دهه نود شدند. این گروه که در سال ۹۰ اعلام موجودیت کرد از هیچ اقدامی در انجام رفتارهای تندروانه دریغ نکردند و افراطی گری، تعصب و رفتارهای خارج از ادب سیاسی و طرح انتقادهای بی پایه از جمله ویژگی های منتسبان به این طیف شد.

نمایندگان این جبهه رابطه خوبی با احمدی نژاد داشتند اما به شدت مخالف روی کار آمدن حسن روحانی بودند، به همین خاطر پس از پیروزی او در ریاست جمهوری یازدهم نه تنها تصمیمات دولت خصوصا در حوزه سیاست خارجی و به طور مشخص قرارداد برجام را آماج شدیدترین نقدها کردند، بلکه در بخش سیاست داخلی هم کارشکنی های بسیاری در مسیر حرکتی دولت کردند.

اما رفتارهای تندروانه این جبهه محدود به بیرون مجلس نیست و آنها نیروهای خود در مجلس را هم برای برهم زدن هر ایده ای که خلاف نظرشان باشد فعال کرده اند، در پی همین سازماندهی نیروهای جبهه پایداری در مجلس است که نمایندگان این جریان یک روز آتش زدن برجام در صحن مجلس و دیگر روز جمع آوری امضا برای استیضاح وزرا و حتی  رئیس جمهور را پیگیری می کنند.

پایداری ها هم البته همانند اسلاف شان راه به جایی نبرده اند، این گروه اگرچه سعی دارند همچنان خود را خالص ترین جریان انقلابی معرفی و انقلاب را به نفع خود مصادره کند اما نگاهی به آرا نامزدهای مورد تایید شان در انتخابات مختلف ریاست جمهوری و مجلس نشان از آن دارد که مردم اقبالی به تندروی و تندروها  ندارند.

چهره های نوظهور تندرو

این داستان انگار تمامی ندارد. تندروی های پیشینیان، امروز در جلد صدر الساداتی ها و پناهیان ها رفته و آنها با بی تدبیری تیشه به ریشه کشور زده و برای مردم و نظام هزینه سازی می کنند.

هفته گذشته بود که خبر ناپدید و ربوده شدن برادران صدرالساداتی در صدر اخبار قرار گرفت و برخی تلاش داشتند آن را امنیتی و قضایی جلوه دهند اما کم کم زوایایی از ماجرا رو شد و مشخص شد که یک اختفای خودساخته و برنامه ریزی شده رخداده است. چنین رفتارهایی آن هم در شرایطی که کشور از هر جهت نیازمند فضای امن و آرام است جامعه را درگیر تشنج کرده و آسیب هایی را متوجه افکار عمومی و اعتماد مردمی می کند. موضوعی که انگار خواست اصلی تندروها است.

هنوز ماجرای صدرالساداتی ها در هاله ای از ابهام بود که اظهارات علیرضا پناهیان روحانی تندرو درباره نمایندگان مجلس به حاشیه جنجالی این روزها تبدیل شد. او که کمی پیش تر اظهارات تندی را ضد زنان و حتی برخی مذهبی ها مطرح کرده بود در آخرین اظهار نظر خود با ادبیاتی توهین آمیز نمایندگان مجلس را خطاب قرار داده و گفته است: "آی مجلس آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رای ندید؟!..."، وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرده است که "مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند."... این جملات کافی بود تا صدای نمایندگان اصولگرا و اصلاح طلب مجلس را درآورده و فضا را تنش آلود کند، تنشی که گویا خواست تندروهاست.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1297598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =