۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
آیا واقعه عاشورا تکرارپذیر است؟

ایسنا نوشت: آیت‌الله محسن غرویان گفت: از آن جهت که در واقعه عاشورا به عقیده ما شیعیان یک امام معصوم حضور داشته‌اند، این واقعه تکرار نمی‌شود؛ چرا که زمان معصومین گذشته است.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به سوالی پیرامون تکرارپذیر بودن یا نبودن واقعه عاشورا در طول تاریخ با توجه به دیدگاه‌های موجود بر اساس دو جمله «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» و «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» اظهار کرد: از آن جهت که در واقعه عاشورا، به عقیده ما شیعیان یک امام معصوم حضور داشته‌اند، این واقعه تکرار نمی‌شود؛ چرا که زمان معصومین گذشته است. مگر این که قیام امام زمان(ع) را مصداق تکرار عاشورا بدانیم که البته بحث‌های خاص خود را می‌طلبد.

او ادامه داد: اما بدین معنا واقعه عاشورا می‌تواند تکرار شود که در تمام طول تاریخ پس از عاشورا و در آینده، نبرد بین حق و باطل وجود دارد و یک جناح، جناح حق و دیگری باطل است و یا نبرد بین عدالت و ظلم نیز همچنان موجود است. بنابراین می‌توانیم بگوییم عاشورا تکرارپذیر است؛ لذا این دو تفسیر را باید مورد توجه قرار داد. همچنین مقصود کسانی که می‌گویند «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» نیز همین است؛ به این معنا که در هر زمانی حق و باطل با یکدیگر نبرد داشته و نیز عده‌ای اهل ظلم و ستم و عده‌ای اهل اجرای عدالتند. بدین لحاظ می‌توان گفت در هر زمانی و زمینی عاشورا می‌تواند مصداق و ظهور پیدا کند.

۵۷۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1298200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
    0 10
    کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا "تجلیگاه صفات جلال خداوند در پاک‌ترین گنبد گیتی است" و در دلها زنده خواهد ماند تا انسانیت انسانی انسان را به اشرف مخلوفاتی اش برساند تا ظهور منجی عالم بشریت