جهان عرب مقابل زیاده خواهی رژیم صهیونیستی ایستاد

در آستانه انتخابات پارلمانی بنیامین نتانیاهو وعده الحاق کرانه باختری به اسرائیل را داده است که این موضوع با مخالفت های گسترده ای روبرو شده است.

ابوالفضل خدائی: سال گذشته سفارت آمریکا در قدس به طور رسمی افتتاح شد؛ یکی از وعده های جنجالی ترامپ که با مخالفت های بسیاری روبرو شد و اکثریت کشورها حاضر به انتقال سفارت خود نشدند. در پی این شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کردند که طرح معامله قرن را اجرایی کنند که این موضوع نیز با مخالفت عمده کشورهای دنیا و خشم اردن مواجه شد و با استعفای گرینبلات (نماینده ویژه ترامپ در امور طرح معامله قرن)ناکامی آن به خوبی آشکار شد. در روزهای اخیر نیز نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با توجه به شکست دو پروژه قبلی اعلام کرده است که دونالد ترامپ برای الحاق کرانه باختری به او چراغ سبز نشان داده است. وی که در نشست خبری در قدس اشغالی صحبت می‌کرد، با نمایش یک نقشه مجعول، در تشریح طرح خود برای گسترش اشغالگری رژیم صهیونیستی و غصب بخش دیگری از اراضی فلسطینی‌ها، گفت در صورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله «دره اردن» و شمال «بحر المیت» (دریای مرده) را تحت حاکمیت فلسطین اشغالی اعلام می‌کند که این موضوع با واکنش های بین المللی روبرو شده که در ادامه برخی از آنها را می خوانید:

به گزارش خبرآنلاین، در همان لحظات اولیه انتشار این بیانیه سخیف از سوی نتانیاهو ، اردن مراتب اعتراض شدید خود را خود را اعلام کرد. پس از آن نیز صائب عریقات» دبیر کل سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مذاکره‌کننده ارشد تشکیلات خودگردان، در واکنش به گزارش‌هایی که پیش از اعلامیه نتانیاهو در مورد تصمیم وی برای الحاق کرانه باختری منتشر شد بود، نوشته بود: «امیدوارم که [این خبر] اشتباه باشد... ما باید از حجم تنش بکاهیم. آخرین چیزی که فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به آن نیاز دارند، ریختن نفت بر این آتش است. باید آتش را خاموش کنیم. به صلح نیاز داریم.» (اینجا)  

مسؤولان فلسطینی و برخی کشورهای عربی نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو درباره الحاق بخشی از کرانه باختری را نقض قوانین بین‌المللی و خطری علیه روند صلح دانستند. در همین راستا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: در صورتی که نتانیاهو تهدیداتش را عملی کند توافق‌های امضا شده با اسرائیل را لغو خواهیم کرد. ما حق داریم از حقوق خود با تمامی ابزارهای ممکن دفاع کنیم. تصمیمات نتانیاهو نقض قطعنامه‌های بین‌المللی است.  (اینجا)

اتحادیه اروپا نیز هشدار داد که اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی، فرایند سازش را تضعیف می‌کند. یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا تأکید کرد که ادعای اخیر نتانیاهو، چشم‌انداز سازش را تضعیف می‌کند و گفت: طبق قوانین بین‌المللی، سیاست ساخت و توسعه شهرک‌...غیرقانونی است و تداوم آن و اقداماتی که در این زمینه صورت گیرد، حیات راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند. (اینجا)

در همین راستا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز از تصمیم نتانیاهو برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت این اقدام  به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی و از بین برنده هر گونه فرصتی برای از سرگیری مذاکرات و برقراری صلح منطقه‌ای است. (اینجا)

عبدالله بن زاید آل نهیان حاکم امارات نیز گفت: این اظهارات نتانیاهو اقدامی خطرناک و نقض تمامی معاهدات و قوانین بین‌المللی و نیز سوء استفاده انتخاباتی به فجیع‌ترین شکل آن است بدون آنکه کم‌ترین اعتباری برای قوانین بین‌المللی قائل باشد و حتی تلاش‌های جامعه جهانی برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز مسئله فلسطین را نادیده می‌گیرد پیش از این نیز عربستان هم وعده نتانیاهو را محکوم کرد و خواستار نشست فوری سازمان همکاری اسلامی شد  (اینجا)

بیانیه ریاض

عربستان در بیانیه مهمی تعیین طرح فوری برای اقدام و بازنگری در موضعگیری‌ها نسبت به اسرائیل را با هدف مقابله با این بیانیه و اتخاذ اقدامات لازم در برابر آن خواستار شد.

ریاض ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با اظهارات نتانیاهو  این اقدام را کاملا باطل دانست.

عربستان در ادامه تاکید کرد: این بیانیه به منزله تنشی بسیار خطرناک در حق فلسطینی‌ها و نقض آشکار منشور سازمان ملل و اصول قوانین بین‌المللی و عرف جهانی است، این بیانیه بر خلاف هرگونه اقدام در راستای برقراری صلحی پایدار و عادلانه بوده و موجب تضعیف آن است.

در ادامه این بیانیه آمده است، هیچ گونه صلحی بدون بازگشت اراضی اشغالی به فلسطینی‌ها و بهره‌مندی آنها از حقوق کاملشان وجود ندارد و تلاش‌های اسرائیل برای تحمیل سیاست کار انجام شده هرگز حقوق تثبیت شده و حفاظت شده فلسطینی‌ها را از بین نخواهد برد.

عربستان از تمامی کشورها، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی خواست این بیانیه را محکوم کرده و مخالفت خود را با آن اعلام کنند و هرگونه اقدامی که به ناحقی منتهی شده و هیچ‌گونه پیامد حقوقی نداشته باشد را آسیب زننده به حقوق تاریخی و ثابت فلسطینی‌ها بدانند.

ریاض تاکید کرد، بیانیه نتانیاهو در سایه وجود بحران‌های داخلی و منطقه‌ای متعدد در جهان اسلام و جهان عرب هرگز تاثیری بر جایگاه مساله فلسطین در میان دولت‌ها و ملت‌های کشورهای عربی و اسلامی نخواهد داشت و به هیچ شکلی جهان عرب را از مقابله با اقدامات یک‌جانبه اسرائیل و تلاش‌های مستمر آن برای تغییر واقعیات تاریخی و جغرافیایی و نقض حقوق مشروع فلسطینی‌ها باز نخواهد داشت.

در ادامه فرانسه نیز موضع گیری کرد و وزارت خارجه این کشور به طور ضمنی وعده انتخاباتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره الحاق بخش‌های از کرانه باختری و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی را رد کرد. این وزارتخانه تاکید کرد که این کشور همچنان به ایجاد دولت فلسطینی پایبند است. (اینجا)

 وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: تصمیم نخست وزیر اسرائیل درباره اینکه در صورت پیروزی در انتخابات سراسری هفدهم سپتامبر اسرائیل، غور الاردن و شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری را به اسرائیل ضمیمه می‌کند نمونه تازه‌ای از سال‌ها اشغالگری و اقدامات غیرقانونی اسرائیل است. (اینجا)

سخنگوی دولت پاکستان هم در واکنش به وعده انتخاباتی نتانیاهو مبنی بر الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی، آن را قاطعانه رد کرد و گفت: اینگونه اقدامات باعث تشدید خطرناک اوضاع در منطقه می شود. (اینجا)

حزب الله لبنان نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین را محکوم کرد. حزب الله در بیانیه ای تاکید کرد: مواضع برخی کشورهای عربی خلیج فارس به مثابه فرصتی برای رژیم صهیونیستی به منظور بلعیدن سرزمین‌های عربی بیشتر است. حزب الله تصمیم نتانیاهو را تجاوز در حق ملت  فلسطین دانست و اعلام کرد فلسطینی‌ها حق دارند در برابر هراقدامی برای اشغال سرزمین‌ خود، به مقابله و مبارزه برخیزند. (اینجا)

اتحادیه اروپا نیز ضمن محکوم کردن اعلام کرد: «طبق قوانین بین‌المللی، سیاست ساخت و توسعه شهرک‌...غیرقانونی است و تداوم آن و اقداماتی که در این زمینه صورت گیرد، حیات راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند». (اینجا)

پاکستان نیز اعلام کرد: اسلام آباد به حمایت های خود از ملت مظلوم فلسطین ادامه می دهد و هرگونه اقدامی که منجر به تشدید اوضاع در منطقه می شود را رد می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ضمن ابراز همبستگی با ملت فلسطین، اظهار داشت: اسلام آباد حامی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف است.(اینجا)

ایران نیز اعلان نیت خبیث نتانیاهو درباره الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: سرگرم شدن برخی کشورهای عربی که داعیه رهبری جهان عرب را دارند به امور حاشیه ای و مشغول شدن به جنگ و برادر کشی در یمن با حمایت حامیان رژیم اشغالگر قدس و دوستی با رژیم صهیونیستی و همپیمانی با نتانیاهو را فرصتی برای رژیم اشغالگر قدس برای علنی سازی نیات پلید این رژیم کودک کش دانست و گفت: نتانیاهو یک روز با اتهام پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران و روز دیگر با اعلان نیت خبیث خود در انضمام بخش های دیگری از فلسطین به دنبال کسب رای برای باقی ماندن در قدرت و استمرار توسعه طلبی و تجاوز است.   (اینجا) 

وضعیت بحرانی نتانیاهو در داخل و سفر به روسیه

با توجه به مشکلات عدیده ای که نتانیاهو را در داخل گرفتار کرده است برخی کارشناسان معتقدند به غیر طرح کرانه باختری، حملات اخیر رزیم صهیونیستی به لبنان، سوریه و عراق نیز جنبه انتخاباتی داشته است. در همین حال نخست وزیر این رژیم نیز تنها به فاصله یک هفته تا برگزاری انتخابات پارلمانی تصمیم گرفته تا به روسیه سفر کند. این در حالی است که سفر به سوچی در ماه سپتامبر جزیی از برنامه های از پیش تعیین شده نتانیاهو نبوده است ولی شرایط داخلی اسراییل وی را به سفر روسیه سوق داد، چرا که نتانیاهو معتقد است مذاکرات با پوتین می تواند بر رأی حزب حاکم لیکود که وی آن را رهبری می کند، تأثیر بگذارد.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1298828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =