سخنرانی ضدایرانی نماینده سعودی در نشست آژانس اتمی

فارس نوشت: نماینده عربستان سعودی در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را به نقض تعهدات بین‌المللی متهم کرد و از «جامعه بین‌الملل» خواست موضع قاطعانه‌ای در برابر ایران اتخاذ کند.

«خالد بن صالح السلطان» رئیس شهرک انرژی ملک عبدالله عربستان سعودی روز دوشنبه در یک سخنرانی ضدایرانی، از «جامعه بین‌الملل» خواست در برابر ایران موضعی قاطع بگیرد.

وی که در نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین صحبت می‌کرد، گفت: «از تحولات اخیر در برنامه هسته‌ای ایران و موارد مختلف نقض تعهدات هسته‌ای این کشور، عمیقا نگران هستیم. گذر این کشور از حداکثر مجاز ذخایر اورانیوم با غنای پایین و همچنین گذر از سطح غنی‌سازی مجاز.»

این مقام سعودی افزود: «پادشاهی سعودی معتقد است که چنین اقداماتی نقض فاحش و سرکشی مشهود از قوانین بین‌المللی و جامعه بین‌المللی است. در نتیجه، از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که در برابر چنین موارد نقضی ایستاده و اقدام قاطعانه‌تر و موضع محکم‌تری در قبال ایران اتخاذ کند.»

خالد بن صالح ادامه داد: «با توجه به سابقه طولانی ایران در نقض تعهدات بین‌المللی‌اش، پشتیبانی از گروه‌های تروریستی و شبه نظامی و تجهیز آن‌ها به تسلیحات راهبردی و ابزارهای استفاده از آن‌ها، این امر ضروری است. این اقدامات همچنان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت منطقه و جهان به شمار می‌آید.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ایران را به عدم اجرای استانداردهای ایمنی هسته‌ای متهم کرد و مدعی شد که ایران می‌تواند در منطقه یک «فاجعه هسته‌ای» رقم بزند که دامنه آن تا عربستان سعودی و فراتر از آن هم برسد.

مقام‌های سعودی پیش از این هم از کشورهای جهان خواسته بودند که با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کنند. این مقام سعودی در حالی در سخنرانی امروز خود مدعی حمایت ریاض از استفاده «صلح‌آمیز» از انرژی هسته‌ای شد که در ماه‌های گذشته در رسانه‌های آمریکایی گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ممکن است ریاض با همدستی دولت آمریکا به سوی ساخت تسلیحات اتمی حرکت کند.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300102

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
    0 2
    دنیا نباید اشتباه کند، سردمداران امریکایی با غارت پادشاهان سعودی دنیا را به سمت باتلاق یکجانبه گری سوق می دهند که خودشان بدتر از همه در آن گیر می کنند و ایران بارها اعلام کرده، مخالف هر گونه ناامنی در منطقه است و حتی خود امنیت منطقه را فراهم می کند و این چه رسم غلطی است که بن سلمان را بچاپند و یکجانبه گرایی را به سمتی سوق دهند که قانون جنگل برملتها حکمفرما شود، واقعا دنیا حقایق را ببیند که این اعمال برضد بشریت است و این خلاف قوانین الهی و انسانی است و تنها فریب افکار عمومی است و خداوند ظالم را روسیاه می کند.