ترامپ: دنبال رویارویی نظامی با ایران نیستیم / ایرانی‌ها خواستار توافق هستند!

تسنیم نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تأکید کرد که کشورش خواستار رویارویی نظامی با ایران نیست.

 به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بعد از ظهر روز دوشنبه به وقت محلی در دیدار با ولیعهد بحرین در کاخ سفید برای چندمین بار طی ماههای اخیر تأکید کرد که دولت متبوعش به دنبال جنگ با ایران نیست.

دونالد ترامپ در خصوص احتمال درگیری با ایران بر سر ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان -که واشنگتن ادعا می‌کند کار ایران بوده است- اظهار داشت: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم و قطعاً می‌خواهیم از جنگ با ایران اجتناب کنیم. اما آمریکا برای جنگ از هر کشور دیگری آماده‌تر است.»

وی با اعلام اینکه به‌زودی «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا و تنی چند از دیگر مقامات این کشور عازم عربستان خواهند شد تا در خصوص حمله اخیر به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو با مقامات عربستان دیدار و گفتگو کنند، افزود: «واشنگتن می‌خواهد بداند که چه کسی پشت حمله به تأسیسات نفتی عربستان بوده است. البته به نظر می‌رسد که ایران مسئول این حملات است.»

رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال مدعی شد: «گزینه دیپلماتیک در قبال ایران هنوز برقرار است. ایرانی‌ها خواستار توافق هستند.»

ترامپ همچنین تأکید کرد که آمریکا از عربستان سعودی به‌عنوان متحد خود در منطقه حمایت خواهد کرد.

بامداد روز شنبه دست‌کم 10 پهپاد تهاجمی یمنی به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو حمله کردند و بر اثر این حمله تولید نفت عربستان به میزان 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در پی این حمله غیرمنتظره که به افزایش بیش از 10 درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شده، ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کنند و اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه دهند که ایران تهدیدی برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در پیامی توئیتری در واکنش به ادعاهای مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان اعلام کرد: «با شکست در سیاست "فشار  حداکثری"، پامپئو به سیاست "فریب حداکثری" روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می‌انجامد، امروز در یمن گیر کرده‌اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیشنهاد ایران در  فروردین 94 مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این غائله خاتمه دهد.»

پیش از این ظریف در پاسخ به ادعاهای برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه ایران عامدانه نیروهای یمنی را برای حمله به عربستان ترغیب می‌کند، خاطرنشان کرده بود که با توجه به تجاوز سعودی‌ها به خاک یمن و کشتار غیرنظامیان این کشور، یمنی‌ها به اندازه کافی برای پاسخگویی به حملات عربستان انگیزه دارند و لازم نیست کسی آنها را تحریک کند.

2323
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    3 2
    یه صبح تا شب دووم بیار رو حرفات بمون بابا الزایمر حاد داری مدام حرفات عوض میشن
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
    0 0
    تا پنچ گاو شيرده در خليج فارس است چرا جنگ