۰ نفر
۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹

برخی خبرهای غیر رسمی حکایت از آن دارد که مشایی طی روزهای آینده حذف و یا خود شخصاً استعفا می‌دهد.

پس از انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان معاون اول، درآخرین جلسه هیأت دولت نهم در مشهد، شاهد اعتراضات گسترده‌‌ای از سوی طیف‌های مختلف روحانیون، شخصیت‌ها و نمایندگان اصولگرای مجلس بودیم. ادامه این اعتراض منجر به انتشار شایعه استعفای وی شد. شایعه‌ای که جایگزینی ثمره‌هاشمی به جای مشایی در پست معاون اولی را نیز در پی داشت. اگرچه مشایی در سایت رسمی خود این خبر را تکذیب کرده و آورده است «این خبر شایعه و دروغی بیش نیست و این شایعات از طرف دشمنان ولایت و دولت کریمه ساخته و پرداخته شده است»؛ اما برخی خبرهای غیر رسمی حکایت از آن دارد که مشایی طی روزهای آینده حذف و یا خود شخصاً استعفا می‌دهد.

حتی گفته شده است که احتمالاً او در یک پست مشاوره به حضورش در دولت آینده ادامه خواهد داد. به این ترتیب انتظار می‌رود که احکام مشایی و ثمره‌‌هاشمی با یکدیگر جابه‌جا شده و این دو نفر عنوان‌هایشان را با یکدیگر جابه‌جا کنند.

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس نیز تلویحاً این خبر را تأیید کرده و به ایسنا گفت: احتمال تجدیدنظر رئیس‌جمهور در تصمیمش وجود دارد چون توصیه‌ها و صحبت‌هایی در این زمینه شده که بر اساس آن شاید رئیس‌جمهور تجدیدنظرهایی داشته باشند. او با قطعیت در این زمینه سخن نگفت و افزود: منتظر هستیم تا ببینیم چه پیش خواهد آمد. این سخنان باهنر بی‌ارتباط با رایزنی‌هایی که در روزهای گذشته از سوی گروه‌های مختلف با احمدی‌نژاد شده است، نیست. رایزنی‌هایی که حتماً یک پای آن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده است. کما اینکه آیت‌الله محمد یزدی از تذکراتی در خصوص انتصاب مشایی به عنوان معاون اول به رئیس‌جمهور خبر داده و گفته بود: باز هم باید به ایشان تذکر داده شود، منتهی ایشان امر و نهی را تنها در خصوص مقام معظم رهبری می‌دانند و در غیر مقام رهبری امر و نهی را قبول ندارند.

با این حال بنده به همراه جمعی از دوستان نیز مستقیماً با آقای رئیس‌جمهور در این خصوص صحبت کردیم و گفتیم افرادی که روی آنان حساسیت وجود دارد و یا ممکن است در افکار عمومی مقبولیت نداشته باشند را کنار بگذارید. سیداحمد خاتمی دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز اظهار کرد که این انتصاب را با توجه به حساسیت به جایی که مراجع تقلید، مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تعداد کثیری از فرهیختگان داشته‌اند، نوعی دهن‌کجی به مراجع عظام تقلید و نخبگان دیگر می‌داند. او با اشاره به اینکه انتخاب معاونان برعهده رئیس‌جمهور است یادآور شده بود که رئیس‌جمهور که با آرای بیش از 24 میلیون انتخاب شده و تعداد فراوانی از روحانیون معظم در انتخابات از ایشان حمایت کرده‌اند، باید حساسیت‌های موجود را نیز در نظر بگیرند. وی گفته بود که در گذشته شایعاتی می‌شنیدم که جناب رئیس‌جمهور بنا دارند آقای مشایی را به عنوان معاون اول خود انتخاب کنند، ولی باور نمی‌کردم. خاتمی در همین راستا به رئیس‌جمهور دو توصیه کرد که اولاً این که افراد باید صدای نظام باشند نه این که نظام خرج افراد شود و دوم آنکه این دوره از نظر قانونی آخرین دوره پیاپی آقای احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری است؛ ولی قطعاً آخرین دوره اصولگرایی نیست و نباید به گونه‌ای باشد که اصولگرایی را دچار چالش کند.

همزمان با اعلام نارضایتی روحانیون و علما، نمایندگان مجلس نیز پالس‌های منفی نسبت به سمت جدید مشایی از خود نشان داده و تقریباً هیچ نماینده‌ای ولو اصولگرا و حامی دولت، این انتخاب را تأیید نکرد. اهالی خانه ملت ابراز امیدواری کردند که احمدی‌نژاد این انتصاب را اصلاح کند. البته آنها خط و نشان‌هایی هم برای دولت کشیدند که اگر چنین نکند باید منتظر واکنش مجلس باشد. کما اینکه نادر قاضی‌پور عضو فراکسیون اصولگرایان گفته بود که در غیر این صورت نمایندگان در عدم رأی به کابینه این بدسلیقگی دولت را جبران می‌کنند. مطهری نیز از طرح دوباره سؤال از رئیس‌جمهور خبر داده بود. محمدتقی رهبر، رئیس فراکسیون روحانیون مجلس نیز با واکنش به این انتصاب تأکید کرد که اگر احمدی‌نژاد آن را اصلاح نکند، با مقام معظم رهبری به دلیل انتصاب مشایی دیدار و خواستار رفع مسئله خواهند شد.

موسی قربانی عضو هیأت‌رئیسه مجلس نیز که امیدوار بود خبر استعفای مشایی به حقیقت بپیوندد، گفت: آقای مشایی شاید آدم خوبی باشد اما با توجه به اینکه در جامعه ذهنیت منفی علیه او وجود دارد، نباید او را در این سمت منصوب می‌کرد. او به «خبر» گفت: برای رئیس‌جمهوری که 24 میلیون رأی دارد خوب نیست که به افکار عمومی برخی از جامعه، که عمدتاً به آقای احمدی‌نژاد رأی داده‌اند و از متدینین جامعه هستند، توجه نکرده و به راحتی از کنارش بگذرند. او افزود: یا رئیس‌جمهور باید افکار عمومی جامعه را توجیه کند و بگوید این فرد آنطورکه گفته شده نیست و آدم کارا و خوبی است، که احتمالاً هم همین گونه شود و یا اینکه به افکار عمومی احترام بگذارد.
از دیگر اصولگرایانی که حامی جدی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دهم بودند اما هم‌اکنون در صف منتقدان به انتصاب مشایی قرار دارند، می‌توان به پرویز سروری، حمید رسایی، طیبه صفایی، علی بنایی و محمود احمدی‌بیغش اشاره کرد که این انتصاب را برای نمایندگان غیر قابل قبول دانسته و می‌گویند بهتراست که رئیس‌جمهور به نظرات اصولگرایان بیشتر توجه کند. لذا ابراز امیدواری کردند که رئیس‌جمهور در این تصمیم تجدیدنظر کرده و در تصمیمات بعدی جهت معرفی کابینه با دیگر احزاب و گروههای اصولگرا همفکری کند ضمن آنکه این انتصاب در رأی اعتماد به وزرا تأثیر منفی نگذارد.  با توجه به این انتقادات و همچنین با وجود برخی اخبار غیر رسمی که حاکی از مخالفت مقامات ارشد نظام با انتصاب مشایی در این سمت هستند، احتمال حذف مشایی از این سمت طی روزهای آتی بعید نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 13003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آراد IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
    1 0
    اين مردم كه حرفي نزدند شماها داريد افكار عمومي را تحريك ميكنيد هرچيزي كه با افكار شخصيتان مخالف باشه ميخواهيد از نسبت دادن آن به مردم به هدف خود برسيد . اگر آقاي احمدي نژاد بخواهد از نظر خود برگردد سوالات وشبهات بسيار زيادي را درافكار عمومي به جا خواهد گذاشت (اميدراوم در انتخاب خود مصمم بوده ونگذارد هر افكاري در امور دولت دخالت كند )
  • مريم - ه IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
    1 0
    انشاء الله اين اتفاق بيافتد شايد يكي از فاميلها كم شود
  • حمید IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۴/۳۰
    1 0
    امیدوارم این اتفاق نیافتد . چون مشایی خود احمدی نژاد است با هم هیچ فرقی ندارند .