این احتمال قوت گرفته که سازمان حج از سازمان گردشگری پس گرفته شود و به وزارت ارشاد بازگردد

در حالی که پیش‌تر یک‌بار خبر لغو مصوبه شورای عالی اداری درباره الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده بود، بار دیگر با دخالت یکی از مقام‌های عالی‌رتبه کشور، این احتمال قوت گرفته که سازمان حج از سازمان گردشگری پس گرفته شود و به وزارت ارشاد بازگردد.

روز پنجشنبه گذشته رئیس‌جمهوری مصوبه شورای عالی اداری را با وجود شنیده‌هایی مبنی بر مخالفت رهبری با این مصوبه ابلاغ کرد اما با حوادث تروریستی اخیر در عراق که جان شماری از هموطنان را گرفت، موضع سازمان گردشگری در تصدی سازمان حج ضعیف‌تر شده است؛ چرا که زائران قربانی به شکل انفرادی و از مرز خسروی به عراق رفته بودند و این قبیل زائران، با مسئولیت سازمان گردشگری به عراق می‌روند. از این رو ظن سهل‌انگاری سازمان گردشگری در حفظ جان این عده از هموطنان مطرح شده است.

روز شنبه نیز آیت‌الله ری‌شهری، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، در واکنش به حکم انتصاب سرپرست سازمان حج و زیارت از سوی مشایی گفت: حکم انتصاب سرپرست جدید بدون هماهنگی با این‌جانب صادر شده و این اقدام مبنای قانونی ندارد. به‌این‌ترتیب، دفتر حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت که نظر آیت‌الله ری‌شهری را به رئیس سازمان حج و زیارت ابلاغ کرده از مصطفی قهرودی خواست بر اساس نظر نماینده ولی فقیه با جدیت به کار خود ادامه دهد.

ری‌شهری در واکنش به حکم انتصاب سرپرست سازمان حج و زیارت از سوی مشایی گفت: از آن‌جا که موضوع حج و زیارت از شئون ولی‌فقیه است و بر اساس اطلاع واصله الحاق سازمان حج به میراث فرهنگی بدون اخذ نظر از مقام معظم رهبری انجام شده و حکم انتصاب سرپرست جدید نیز بدون هماهنگی با اینجانب صادر شده این اقدام مبنای قانونی ندارد. دیروز نیز علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، با غیر قانونی‌خواندن الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: اطلاع دارم که تصویب این پیشنهاد در شورای عالی اداری با فشار و تحمیل صورت گرفته است.

او تأکید کرد: سازمان حج و زیارت جنبه معنوی دارد در حالی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بیشتر از حیث سیاحتی مورد توجه است و مناسب‌تر بود سازمان حج و زیارت همچنان زیر نظر وزارت ارشاد باقی می‌ماند.

در همین حال عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی علل حقوقی و قانونی انتزاع سازمان حج و زیارت از وزارت ارشاد در این کمیسیون خبر داد.

بیژن نوباوه دیروز گفت که صبح امروز دوشنبه قرار است کمیسیون فرهنگی در جلسه‌ای به این موضوع بپردازد. این نماینده مجلس تصریح کرده است: ما از این تصمیم اطلاعی نداشتیم و قرار است در این جلسه از مسئولان مربوطه در خصوص جایگاه قانونی این تصمیم سئوال کنیم.

به گفته نوباوه، قرار بوده در جلسه امروز صبح مسئولان سازمان گردشگری، وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت حضور داشته باشند. باید دید رایزنی چهره‌هایی مانند ری‌شهری و ارزیابی مجلس شورای اسلامی درباره این مصوبه شورای عالی اداری از سویی و ضعف سازمان گردشگری در مدیریت کاروان‌های تحت‌پوشش‌اش در عراق از سوی دیگر، چه عاقبتی برای این مصوبه بحث‌برانگیز رقم خواهد زد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =