دیپلمات سعودی: درباره آرامکو نمی‌خواهیم عجله کنیم

فارس نوشت: سفیر عربستان سعودی در لندن هرچند اتهام‌زنی به ایران در خصوص حمایت ایران از عملیات حمله به «آرامکو» را تکرار کرد، اما گفت ریاض به دنبال درگیری نظامی نیست.

 «خالد بن بندر آل سعود» سفیر جدید عربستان سعودی در لندن در مصاحبه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت ریاض قصد ندارد در پاسخ به عملیات حمله به تأسیسات نفتی شرکت «آرامکو» عجله کند.

وی که با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سؤال که آیا غرب آسیا در آستانه جنگی جدید قرار دارد، گفت: «قطعا امیدوارم که اینطور نباشد. ما هرگز در خاورمیانه دنبال درگیری نبوده‌ایم.»

در واکنش به این جمله بن بندر، مجری بی‌بی‌سی به او یادآور شد که عربستان سعودی بیش از چهار سال است که در حال بمباران یمن است. سفیر عربستان گفت: «آن درگیری را ما شروع نکردیم. ما برای آرام کردن اوضاع وارد یمن شدیم. می‌دانم که برعکس [واقعیت] به نظر می‌رسد. هیچ درگیری‌ای وجود ندارد که درگیری خوبی باشد. مداخله ما در یمن با هدف احیای یک دولت منتخب دموکراتیک و با تأیید سازمان ملل متحد انجام شد. این احتمال وجود داشت که آنچه در یمن در جریان بود، بیش از پیش گسترش یابد.»

مجری بی‌بی‌سی در ادامه با اشاره به آمار بالای کشته‌های غیرنظامی در حملات عربستان سعودی به یمن، این حمله را یک «اشتباه فاجعه‌بار» توصیف کرد. بن بندر گفت: «هرکس که بگوید از درگیری یا جنگ متأسف نیست، یا دارد به شما دروغ می‌گوید یا دیوانه است. ما احساس کردیم که باید مداخله کنیم، چون این کار را به نفع یمن می‌دانستیم.»

او که کشورش در حمله به یمن صدها هزار یمنی را کشته و مجروح کرده و به گفته سازمان ملل «بزرگترین بحران انسانی معاصر» را در این کشور رقم زده، مدعی شد که ریاض مردم یمن را «برادر» و «فامیل» خود می‌داند و به همین دلیل هم در این کشور مداخله کرده و نمی‌تواند این کشور را به حال خود رها کند.

در ادامه مصاحبه، از بن بندر در مورد حادثه حمله به پالایشگاه «بقیق» و مجتمع نفتی «خریص» شرکت «آرامکو» سؤال شد. مسئولیت این حمله را ارتش و انصارالله یمن بر عهده گرفته و اعلام کرده‌اند که این اقدام پاسخی مشروع به حملات بی‌وقفه عربستان سعودی به مناطق غیرنظامی یمن است.

با این وجود، سفیر عربستان سعودی در این مورد گفت: «قطعا این [حمله] با پشتیبانی ایران انجام گرفته است. داریم تلاش می‌کنیم که بیش از حد سریع واکنش نشان ندهیم، چراکه آخرین چیزی که به آن نیاز داریم، درگیری بیشتر در منطقه است.»

او در مورد میزان خسارات وارده به صنعت نفت و پتروشیمی عربستان سعودی در نتیجه حمله اخیر، گفت: «بقیق بیش از نیمی از نفتی را که ما در عربستان سعودی تولید می‌کنیم، پالایش می‌کند. میزان پالایش نفت این مجتمع شاید از کل نفتی که در دیگر نقاط منطقه تولید می‌شود، بیشتر باشد. این ضربه‌ای به جهان و اقتصاد جهان است، نه فقط عربستان سعودی.»

در روزهای گذشته مقام‌های آمریکایی و سعودی تلاش کرده‌اند تا از حادثه حمله به آرامکو به عنوان اهرمی برای افزایش فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. در همین چارچوب، واشنگتن و ریاض ایران را به نقش‌آفرینی مستقیم یا غیرمستقیم در این عملیات متهم کرده و مدعی شده‌اند که در حال تصمیم‌گیری در مورد نحوه پاسخ به این حادثه هستند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1300834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =