۰ نفر
۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۰

بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی به روزهای پایانی برگزاری نزدیک می‌شود که از ابتدای جشنواره تاکنون فقط سه بار آرای مردمی از سوی روابط عمومی جشنواره اعلام شده است.

به گزارش خبرآنلاین،‌ آرای مردمی از آنجا که منجر به اهدای سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی جشنواره می‌شود، همواره اهمیتی ویژه داشته و حساسیت‌ها در این زمینه بالا بوده است. در دو سال اخیر تغییراتی در مورد چگونگی شمارش آرای مردمی به وجود آمد و مسئولیت شمارش این آرا که سال‌ها برعهده خانه سینما بود از این نهاد صنفی گرفته شد و به دست مسئولان برگزاری جشنواره سپرده شد.

بعد از این تغییر بود که آرای مردمی برخلاف سال‌های قبل دیگر روز به روز اعلام نشد و هر از گاهی در خبرهای روابط عمومی جشنواره آمد.

این روند امسال نیز ادامه دارد و آرای مردمی را مسئولان برگزاری جشنواره شمارش می‌کنند با این تفاوت که اولا گزینه‌های آرای مردمی امسال نسبت به سال‌های گذشته متفاوت بود و دوما در اعلام نام فیلم‌هایی که در پنج مرتبه بالا قرار گرفته‌اند درصد کسب آرای آنان ذکر نشده است.

امسال در جریان برگزاری جشنواره تا روز نهم فقط سه بار آرای مردمی اعلام شده است. در اولین خبر که روز هجدهم بهمن ماه و بعد از شمارش آرای دو روز اول جشنواره اعلام شد، فیلم سینمایی «آقا یوسف» به کارگردانی علی رفیعی در مرتبه اول قرار گرفت. «آقا یوسف» ساخته علی رفیعی، «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا و «باد و مه» ساخته محمدعلی طالبی به ترتیب بیشترین آرای مردمی را تا آن زمان در سینماهای مختلف جشنواره به خود اختصاص دادند.

این آرا تا سه روز بعد یعنی روز پنجم جشنواره که برای دومین بار خبررسانی آرای مردمی صورت گرفت تغییراتی جدی داشت. «آقا یوسف» و «باد و مه» به کلی از فهرست حذف شدند و ترکیب آثار محبوب تماشاگران به این ترتیب تغییر کرد :«ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «سیزده 59» ساخته سامان سالور، «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا، «آینه‌های روبه‌رو» ساخته نگار آذربایجانی و «گلچهره» ساخته وحید موسائیان.

سومین آرای مردمی نیز به این ترتیب در روز نهم جشنواره اعلام شد: «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان، «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی، «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا و «آسمان محبوب» به کارگردانی داریوش مهرجویی.

نکته قابل توجه در مورد آرای مردمی جشنوار امسال تغییر گزینه‌های آراست. در روزهای اول برپایی جشنواره مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی با این توجیه که هیچ فیلم ضعیف و متوسطی در بخش مسابقه جشنواره وجود ندارد، آرا را به ترتیب‌ خوب، خیلی خوب و عالی قرار داده بودند، تا اینکه بعد از مدتی آرا به ضعیف،‌ خوب و عالی تغییر یافت. با این حساب مقایسه فیلم‌هایی که در روزهای ابتدایی مورد رای‌گیری قرار گرفتند با فیلم‌هایی که در روزهای بعدی مورد رای‌گیری قرار گرفتند سئوال‌برانگیز است.

از سوی دیگر تعداد متغیر سئانس‌ها و جابه‌جایی فیلم‌‌ها در برنامه نمایش و اعلام نکردن درصد کسب آرای مثبت فیلم‌ها همگی مواردی است که چندان پروسه ارزیابی فیلم منتحب مردمی را روشن نمی‌کند.

فیلم‌های برگزیده مردمی هفت دوره اخیر جشنواره فجر

سال برگزاری

دوره جشنواره

نام فیلم

نام کارگردان

1382

بیست و دوم

مارمولک

کمال تبریزی

1383

بیست و سوم

بید مجنون

مجید مجیدی

1384

بیست و چهارم

چهارشنبه سوری

اصغر فرهادی

1385

بیست و پنجم

اخراجی‌ها، سنتوری

مسعود ده‌نمکی، داریوش مهرجویی

1386

بیست و ششم

کنعان

مانی حقیقی

1387

بیست و هفتم

درباره الی

اصغر فرهادی

1388

بیست و هشتم

عصر روز دهم

مجتبی راعی

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    این آمار اشتباهه . پس نام بی پولی که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد کجاست ؟ عصر روز دهم که اصلا جایزه ی بهترین فیلم از نگاه مردمی رو نگرفت .این چه آمار اشتباهیه آخه .
  • علی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
    0 0
    کدوم آرای مردمی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟