سخنگوی وزارت خارجه: روی صحبت من بیشتر با جریاناتی است که دانسته و یا ندانسته در زمین دشمن بازی می کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در کافه خبر با گلایه از برخی نارضایتی در کشور گفت که نیازی نیست با دعواهای جناحی دست به سرمایه سوزی بزنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در کافه خبر خبرآنلاین درباره برخی از نقدهای مخالفان به وزارت خارجه گفت:
 در این روزهای حساس حمله به دستگاه دیپلماسی و فرمانده آن و همچنین حمله به دیپلمات های ما افزایش یافته است. همه مسائل و کوچکترین ضعف ها به شکل هدایت شده ای به سمت وزارت خارجه می آید. تلکیف ما با افرادی که در خارج هستند و از سر عناد و برای ایجاد دو قطبی در داخل تلاش می کنند مشخص است و حرفی با آنان نداریم. روی صحبت من بیشتر با جریاناتی است که دانسته و یا ندانسته در زمین دشمن بازی می کنند و سرمایه های ملی ایران را هدف قرار می دهند. باید توجه داشت که دشمن بیکار ننشسته و سرویس های امنیتی و اطلاعاتی آنان نیز سعی دارند تا سرمایه های کشور را هدف قرار دهند و توانمندی های آن را زیر سوال ببرند. حتی شاهد بودیم که رئیس جمهور آمریکا یعنی ترامپ نیز اذعان داشت که ایرانی ها هیچ گاه در مذاکرات شکست نخورده اند اما صحبت های دیگری هم مطرح کرد که واقعیت نداشت چرا که ایران از توانمندی های دفاعی و نظامی عالی برخوردار است و کشور ما نیز به خوبی نشان داده که شکست ناپذیراست. بنابراین ما ملت رویین تنی هستیم چه در بعد دیپلماسی و چه در بعد نظامی. همه گونه آمادگی هم داریم. باید توجه داشته باشیم که سرمایه های دیپلماتیک ما که آسان هم بدست نیامده آماج حمله های بیهوده قرار نگیرد. اختلافات سیاسی گذراست و آنچه که باقی می ماند ملت ایران، تمامیت ارضی ایران و همچنین هویتی به نام جمهوری اسلامی ایران است که باید قدر دانست. حال که به زمان انتخابات مجلس نزدیک می شویم نیازی نیست با دعواهای جناحی دست به سرمایه سوزی بزنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین درباره دو قطبی سازی در داخل کشورمان در خصوص راهبرد دیپلماسی بیان کرد:

متاسفانه فکر نمی کنم در هیچ جای دنیا مسائل خارجی که به نوعی به منافع ملی و امنیت ملی گره خورده تا این حد به سطح پایینی رسیده باشد و همه هم نسبت به آن اظهار نظر کنند. من مخالف نظرات کارشناسی و دیدگاه های عمیق نیستم اما سوق دادن بحث ها به سطوح بسیار پایین به نفع کشور نیست. انتقاداتی هم که می شود شباهتی به نقد ندارد و بیشتر به یک عقده گشایی سیاسی می ماند. این در حالی است که ساحت سیاست خارجی از جنس منافع و امنیت ملی است. بنابراین تصمیمی که اتخاذ و اجرایی می شود تصمیم نظام است که به یک جمع بندی رسیده است. باید توجه داشت که کشور به همه ظرفیت های خود نیازمند است و در این راستا همه ظرفیت ها مکمل یکدیگر هستند. طبیعی است که عناصر قدرت ملی دارای مولفه های زیادی است که دیپلماسی، قدرت اقتصادی، قدرت نظامی، سرمایه انسانی، قدرت تبلیغاتی و رسانه ای و غیره باشد که همه این موارد با هم می تواند قدرت ملی کشوری را در دنیا به نمایش بگذارد. برجسته کردن یکی از مولفه ها به نفع و یا ضرر دیگری با منافع کشور در تضاد است. اگر مقاومت می کنیم و توان نظامی داریم باید آن را زبانی نقد کنیم، دیپلماسی زبان نقد کردن پیروزهای میدانی و نظامی است. با وجود سرمایه ها و هزینه هایی که داریم باید آن را با زبان دیگری نقد کنیم . توانمندی های یک کشور مانند چکی معتبر بوده که فقط روی کاغذ است و اعتبار هم دارد؛ ولی باید یک پشتوانه ای وجود داشته باشد تا بتوان اعتبار آن را نقد کرد. باید توجه داشت که دیپلماسی بدون قدرت نظامی معنایی ندارد و همینطور بالعکس، قدرت نظامی بدون داشتن قدرت چانه زنی اعتباری ندارد. این دو همانند بالی هستند که کشور می تواند با آن پرواز کند.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با سخنگوی دستگاه دیپلماسی را اینجا بخوانید.

310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    7 0
    اتفاقا همشون دانسته هست و بدون شک بعدا معلوم خواهد شد اینها از عوامل دشمن بودند در ظاهر تدین و اسلام
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    8 1
    حالا بيا مقايسه كن ؛ خدا ميدونه طائب و رسائى و شريعتمدارى و امثالهم يكصدم اين جوان عقل ندارند ! ببينيد چه زيبا و مستدل منافع ملى رو تبيين ميكنه ؟! اصلاً طائب ميفهمه منافع ملى چيه ؟!
  • شمس تبریزی IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    2 10
    جناب سخنگو فرمودن «دیپلماسی زبان نقد کردن پیروزهای میدانی و نظامی است». جمله دو پهلوست. کدام نقد کردن را میفرمایید؟ نقد کردن چک یا انتقاد کردن؟ البته با اولی موافقم اما خدا کنه منظورتان انتقاد کردن از پیروز های میدانی به اسم دیپلماسی نباشه خخخخخخخخخخخخ
  • DE ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    13 2
    همه شماها یک جور حرف می زنید ، کلیشه ای و خسته کننده .. کدام دشمن ؟ از شما و تندروها دشمن تر نسبت به مردم چه کسی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • شمس تبریزی IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
    0 3
    خبرآنلاین، من مشروح مصاجبه را خواندم و یه نقدی دارم. جناب سخنگو خیلی رسمی و به قول یکی از دوستان کلیشه ای صحبت کردن. خب صحبتهای رسمی ایشان را که از تریبون وزارت خارجه هم میشنویم و نیازی به مصاحبه نیست. میخواهیم بدونیم صحبتهای غیر رسمی ایشان چیه. فرضا از برنامه دیدار پرزیدنت روحانی از نیویورک برامون بگن. یا مثلا بگن اگه در راهروی سازمان ملل اتفاقی با ترامپ برخورد کنن بهش چی میگن. یا مثلا با توجه به اینکه الان در شرایط تحریم بانکی هستیم، هزینه پارکینگ هواپیمای حامل پرزیدنت در فرودگاه جان اف کندی و همچنین هزینه اقامت هیات ایرانی چگونه پرداخت میشه. البته در زمان احمدی نژاد که تحریم بودیم، برای اینکه هزینه پارکینگ کم بشه هواپیما را بعد از پیاده کردن احمدی نژاد میبردن پایگاه اندروز. الان هم قراره همین کار را کنن؟
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    مردم نگران بازی کردن وزارت خارجه در زمین دشمن هستند به خصوص جناب ظریف