دکترغلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه اسلامی در سالروز میلاد با سعادت رسول اکرم (ص) در جشنی که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به این مناسبت برگزار می‌کند، سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی، ملک سیدمجتبی حسینی در نشستی خبری که یکشنبه 24 بهمن‌ماه در این موزه برگزار شد، با اعلام این خبر و ارائه پیشینه‌ای از تاسیس و وقف کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: «در این آیین که با سخنرانی این استاد بزرگوار در نعت رسول اکرم(ص) همراه خواهد بود چهار کتاب رونمایی می‌شود.»

او توضیح داد:‌ «یکی از این کتاب‌ها قصیده از بوصیری شاعر مصری قرن هفتم هجری است که در نعت حضرت محمد(ص) سروده شده است. کتاب دوم «گنج ملک» نام دارد که شامل منتخبی از آثار هنری موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک با رویکرد آثار دوران اسلامی است. دو کتاب دیگر «کتابشناسی حضرت رسول(ص)» و «نمایه مطبوعات ملک» هستند که با تیراژ محدود منتشر شده و در اختیار کتابخانه‌‌های عمومی و نهادهای فرهنگی قرار خواهد گرفت.»

حسینی در این نشست خبری همچنین به ارائه گزارشی از عملکرد موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دو سال گذشته پرداخت. حسینی همچنین به توسعه خدمات کتابخانه و موزه ملی ملک با برگزاری 30 نمایشگاه در داخل و خارج از مؤسسه، در تهران و سایر شهرستانهای کشور در یک‌سال گذشته و همچنین گسترش منایع موزه با خرید کتاب‌های چاپ سنگی، نسخ خطی و لوح فشرده اشاره کرد.

او در ادامه از تاسیس اداره اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی برای نگهداری و سازماندهی منابع موجود در موسسه، افتتاح کتابخانه برخط ملک در وب سایت این موسسه افتتاح موزه مجازی کمال‌الملک در دوهفته آینده در وب‌سایت موسسه، افتتاح تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری و تالار هنرهای تزئینی در شش ماه آینده، ساماندهی کتابخانه دیجیتال ملک، انتشار کتاب‌شناسی آثار مرتبط با حضرت امام علی(ع)، انتشار کتاب‌شناسی هنر، انتشار کتاب‌شناسی سیاحان، ساماندهی کتابخانه تخصصی هنر اسلامی در برنامه‌ای پنج ساله و برگزاری هم‌اندیشی حفاظت پیش‌گیرانه خبر داد.

سیدمحسن هاشمی معاون حسینی نیز در این نشست خبری درباره تفاوت کتابخانه برخط و کتابخانه دیجیتال ملک توضیح داد: «فلسفه کتابخانه برخط، جستجو بدون مراجعه به برگه‌دان سنتی است؛ اما کتابخانه دیجیتال ملک که قرار است همزمان با میلاد امام رضا(ع) در مهرماه سال آینده افتتاح شود، شامل 1500 جلد از نسخه‌های خطی، 500 جلد کتاب چاپ پیش از 1320 هجری و 300 شماره از نشریات دوران مشروطیت خواهد بود که به صورت اینترنتی در دسترس اعضای کتابخانه ملک خواهد بود. البته ارائه اطلاعات در این سایت عمومی است ولی مراجعه کننده برای مشاهده خود کتاب یا نشریه نیاز به عضویت در کتابخانه خواهد داشت.»

نشست خبری موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور سیدمجتبی حسینی مدیر عامل این موسسه، سیدمحسن هاشمی معاون فرهنگی این موسسه و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

54143

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130122

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =