روایت فرمانده تکاوران دریایی ارتش از مبارزه با دزدان دریایی/جزئیات رژه و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه در جنوب کشور

فرمانده تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش با تاکید بر این که ایران موفق‌ترین کشور در مبارزه با دزدان دریایی است گفت: امروز ما به بسیاری از کشورها در بحث تامین امنیت کشتی‌هایشان کمک می کنیم و توانسته‌ایم کشتی‌های به سرقت رفته کشورمان را بدون باج دادن پس بگیریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار دوم تکاور، سید مرتضی درخوران افزود: زمانی که رژیم بعث به ایران حمله کرد نیرو دریایی اولین یگانی بود که در منطقه خرمشهر مستقر شد و روز یکم مهر یعنی یک روز پس از آغاز جنگ تحمیلی تکاوران دریایی از بوشهر به خرمشهر اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به حجم آتشی که دشمن بر روی خرمشهر می ریخت نیروهای مردمی، بسیج و تکاوران دریایی توانستند ۳۴ روز در خرمشهر مقاومت کنند به طوری که وقتی یکی از فرماندهان بعثی اسیر شد می‌گفت در اشغال خرمشهر فکر می‌کردیم یک تیپ تقویت شده تکاور در خرمشهر مستقر است که این گونه دفاع می‌کنند. 

امیر درخوران خاطرنشان کرد: ۳۴ روز بعد از سقوط خرمشهر نیروی دریایی ارتش سه عملیات "اشکان" ، "شهید صفری " و "مروارید " را انجام داد که در هر سه عملیات، تکاوران جزو نیرو های اصلی بودند و بعد از این عملیات نیروی دریایی عراق نتوانست کمر راست کند و توانستیم سکوهای نفتی البکر و الامیه را که بزرگترین ترمینال نفتی عراق بود را از کار بیندازیم.

وی با اشاره به بحث پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در جنگ تحمیلی، تصریح کرد: ۱۰ هزار کشتی در طول ۸ سال دفاع مقدس توسط تکاوران نیروی دریایی ارتش اسکورت شد.

فرمانده تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش گفت: ۲ هزار کشتی در جنگ مورد حمله هوایی و موشکی قرار گرفت و از این تعداد حدود ۳۶۰ کشتی مورد اصابت موشک قرار گرفت که در ۲۲ کشتی از کشتی های مورد اصابت، تخلیه بار انجام شد که همه این ها توسط تکاوران جان بر کف نیروی دریایی صورت پذیرفته است.

وی تاکید کرد: در بحث دفاع از جزایر، اجازه پیاده کردن نیرو به دشمن در هیچ یک از جزایر داده نشد و دفاع پدافند سطحی جزایر توسط تفنگداران دریایی دفاع انجام شد.

وی تصریح کرد: تکاوران دریایی نیروی دریایی ارتش یکصدو سی و سه شهید در خرمشهر  تقدیم ایران اسلامی کردند اما اجازه عرض اندام به دشمن ندادند.

امیر دریادار درخوران افزود: ما همچنان هم در حال دفاع هستیم، زیرا هم اکنون تعداد زیادی از نیروهای ما در دریا در حال خدمت و تامین امنیت خطوط کشتنی رانی جمهوری اسلامی ایران در آب های آزاد هستند.

وی گفت: وقتی پدیده شوم دزدی دریایی شروع شد فکر می کردند ما نمی توانیم در فاصله ۲ هزار کیلومتری امنیت کشتی هایمان را تامین کنیم ، اما هم اکنون بیش از ۸ سال است که هیچ کدام از کشتی های ما را نتوانسته اند بدزدند و هر کشتی ایرانی هم که به سرقت رفته است موفق‌ترین کشوری بوده ایم که توانستیم با عملیات نظامی و بدون باج دادن کشتی های خود را پس بگیریم.

فرمانده تکاوران نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: امروز ما به بسیاری از کشور ها در بحث تامین امنیت کشتی هایشان کمک می کنیم و تکاوران دریایی ما در اوج آمادگی هستند و در بحث تجهیزات، آمادگی و آموزش نیروی انسانی در بهترین وضع قرار دارند.

رژه و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و سپاه در منطقه جنوب برگزار می‌شود
همچنین فرمانده نیروی هوایی ارتش از برگزاری رژه و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و هوافضای سپاه در بندرعباس در ۳۱ شهریور امسال خبر داد و گفت: رژه هوایی نوعی قدرت نمایی و حاصل آموزش‌های با کیفیت و طرح‌ریزی های عملیاتی بسیار قوی است.

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ عزیز نصیرزاده، با یادآوری اینکه نیروهای مسلح در مناسبت‌های مختلف اقدام به نمایش رژه می‌کنند، گفت: نیروی هوایی نیز در چنین برنامه‌هایی به صورت پرواز جمع یا پرواز تک فروندی، مانورهای آکروباتیک اجرا می‌کنند که پروازهای گروهی جنگنده‌ها و پرواز تک فروندی هواپیمای کوثر در ۲۹ فروردین امسال از این نمونه‌ها بود.

وی در تشریح نکته‌های پروازهای نمایشی افزود: هدف پروازهای رژه‌ای، قدرت نمایی است؛ پروازهای جمع از ظرافت‌های بسیار بالایی برخوردار است و خلبان این نوع پروازهای رژه‌ای، هنرمندی است که نقش لیدری و رهبری را بر عهده دارد. این خلبان‌ها باید بسیار حساس، ظریف و هنرمندانه پرواز کنند، چراکه چند فروند هواپیمای نظامی هم در اطراف بال جنگنده‌ به پرواز در می‌آیند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه خلبان‌های جنگنده‌ها باید به تمامی نواسانات هوایی، گردش‌ها و حرکت‌های هواپیمای لیدر دقت کنند، گفت: ظرافت در چنین پروازهایی، مجموعه جنگنده‌ها را به صورت گروهی واحد و توانمند نمایش می‌دهد که حاصل تلاش، آموزش با کیفیت لجستیکی، فنی و مهندسی و طرح ریزی عملیاتی بسیار قوی سال‌های گذشته خلبان‌هاست.

امیر نصیرزاده درباره ظرافت‌های برنامه‌ریزی عملیاتی رژه افزود: در رژه تهران، جنگنده‌ها از پایگاه‌های همدان، اصفهان یا شیراز حاضر می‌شوند و همه آنها باید در منطقه‌ای با سرعتی حدود ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کنند؛ این گونه پروازها با فاصله‌های زمانی چند ثانیه‌ای انجام می‌شود که بی‌دقتی در آنها موجب برخوردهای هوایی خواهد شد.

وی افزود: خلبان پرواز جنگنده تک فروندی، بسیار متفاوت از پرواز غیر نظامی باید با جسارت، شجاعت و حالت تهاجمی اقدام به مانور آکروباتیک کند که این موضوع هم پیچیدگی ویژه‌ای دارد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش در پایان خبر داد: برنامه رژه و پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش و هوافضای سپاه امسال در منطقه جنوب کشور برگزار خواهد شد.

۲۱۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =