موشک کروزی که تصاویرش منتشر شد،متعلق به کیست؟

پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی گفته شد که عراق منشا حملات به عربستان نبوده، پس این موشک کروزی که تصاویرش در رسانه های مختلف پخش شده متعلق به کیست؟ آیا طرف ثالثی غیر از ایران و عراق وارد ماجرا شده است و این کروز ساقط شده هم متعلق به اوست؟ پاسخ این سوال را در گزارش بخوانید:

حامد ضرغامی: یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا  که نامش فاش نشده در مصاحبه با دیوید مارتین خبرنگار حوزه امنیت ملی در شبکه خبری سی بی اس آمریکا گفت «چند ماه است که تمرکز پدافند هوایی سعودی بر حمله از ناحیه جنوب بوده زیرا حملات حوثی های یمن از جنوب صورت می گیرد، بنابراین پدافند عربستان برای دفع حملات از ناحیه شمال فاقد کارآیی بوده است».

سرهنگ ترکی المالکی سخنگوی وزارت دفاع عربستان در مصاحبه مطبوعاتی خود می گوید «25 پهپاد و موشک کروز استفاده شده در حمله به آرامکو، بی تردید از سمت ایران حمله کرده اند و نه یمن. تردیدی نداریم که حمله از ناحیه شمال بوده و ایران در این حمله، از پهپاد رزمی موسوم به "بال مثلثی (Delta Wing)" استفاده کرده است».

شبکه خبری واکس به نقل از دولت آمریکا گزارش کرد «منشا حملات به آرامکو از ناحیه شمال و یا شمالی غربی تاسیسات نفتی است و این حکایت از آن دارد که حمله از ناحیه یمن که در جنوب عربستان واقع است نبوده، بلکه از ناحیه ایران یا عراق بوده که هر دو در شمال عربستان قرار دارند».این شبکه در ادامه گزارش هایش به نقل از مقامات عراقی افزود «مقامات دولت ترامپ تایید کردند که منشا حملات عراق نبوده است».

نیویورک تایمز نیز به نقل از مقامات دولت آمریکا می نویسد «تصاویر ماهواره ای از آرامکو نشان می دهند که حملات از ناحیه شمال یا شمال غربی پالایشگاه صورت گرفته، بنابراین منشا این حملات نمی تواند یمن باشد».

گاردین به نقل از مقامات دولت آمریکا می نویسد « بقایای یک موشک در شمال غربی آرامکو یافت شده که کاملا روشن است که این موشک از ناحیه شمال شلیک شده اما در رسیدن به مقصد ناکام مانده و در شمال غربی آرامکو ساقط شده است».

پایگاه اطلاعاتی دبکا می نویسد «ویدیوی منتشر شده توسط مقامات سعودی به وضوح نشان می دهد که موشک کروز در حال عبور از منطقه مرزی «حفرالباطن» - واقع در جنوب غربی کویت- و رفتن به سمت بقیق بوده که توسط پدافند عربستان ساقط می شود». تصویر زیر توسط دبکا منتشر شده است.

عربستان در نمایشگاهی که برپا کرد تصویر موشک کروز ساقط شده را به خبرنگاران نشان داد. تصویر زیر بقایای موشک ساقط شده را که توسط پایگاه خبری گلف نیوز منتشر شده نشان می دهد. کروز ساقط شده در تصویر زیر همان کروزی است که تصویرش را در بالا می بینید.

از تصویر بالا پیداست که مقامات سعودی مدعی هستند که این بقایای موشک ساقط شده در حوالی خریص است. تمام سایتهای خبری از همین یک موشک کروز ساقط شده صحبت کرده اند. توجه کنید که در تمام پایگاه های خبری و رسانه ای از همین یک موشک صحبت کرده اند. بنابراین، دبکای اسراییل ادعا می کند که فیلم منتشر شده توسط مقامات سعودی نشان می دهد محل سرنگونی کروز «حفرالباطن» است و این کروز در حال رفتن به سمت «بقیق» بوده و حال آنکه سعودی ها ادعا می کنند در اطراف «خریص» سرنگون شده است. حفر الباطن و خریص، حدود 500 کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند. در اینجا تناقض گویی مقامات سعودی واضح است.

مقام ارشد آمریکایی که پیشتر ذکرش به میان آمد به دیوید مارتین خبرنگار شبکه خبری سی بی اس در تاریخ 17 سپتامبر گفته که «محل دقیق شلیک موشکهای کروز ایران را یافتیم. این محل، واقع در جنوب ایران و انتهای شمالی خلیج فارس است». این مقام ارشد اضافه می کند که «موشکهای کروز از داخل خاک ایران شلیک شده اند». محل دقیق شلیک موشک یعنی ارایه  دادن مختصات جغرافیایی پرتابگر. آمریکا فناوری لازم بر رصد پرتابگر کروز، آن هم زمانی که کروز پرتاب می شود را در اختیار دارد. ایالات متحده باید بتواند مختصات جغرافیایی سکوی پرتاب را ارایه دهد. معنی محل دقیق این است نه اینکه یک منطقه وسیعی را در انتهای شمالی خلیج فارس نام ببرند که شامل بندرماهشهر، تالاب شادگان و بندر امام و... است. ادعای مقام ارشد آمریکایی در اینجا مشکوک به نظر می رسد.

همانطوری که پیشتر ذکر آن رفت مقامات آمریکایی ادعا کرده اند که موشکهای کروز همگی از داخل خاک ایران و انتهای شمالی خلیج فارس شلیک شده اند. فرض می کنیم ادعای این مقامات درست باشد. بنابراین یکی از این موشکهای شلیک شده از داخل خاک ایران، همین موشکی است که دبکای اسراییل به نقل از مقامات سعودی گفته در«حفرالباطن» ساقط شده و در حال رفتن به «بقیق» بوده است. در اینجا سوالی مطرح می شود. نظر به اینکه «بقیق» در شرق انتهای شمالی خلیج فارس قرار گرفته، چرا کروز ایرانی به سمت «حفرالباطن» که در غرب انتهای شمالی خلیج فارس قرار دارد شلیک شده است؟ درست است که کروز در طول پرواز، می تواند مسیرش را به کرات تغییر دهد و ارتفاع و فاصله اش از هدف را تصحیح کند اما اینکه هدف در شرق سکوی پرتاب باشد و کروز به سمت غرب پرتاب شود غیر معقول به نظر می رسد.

بنابراین یا تصاویر و ویدیوهای ارایه شده توسط مقامات سعودی ساختگی هستند و اصلا کروزی در آن منطقه ساقط نشده و یا موشک کروز در آن منطقه ساقط شده و مقامات سعودی هم درست می گویند. در صورت فرض اول، این مقامات باید توضیح دهند چرا تصاویر و ویدیوهای ساختگی ارایه کردند و در فرض دوم، این سوال پیش می آید که با نظر به توضیحات قبلی و با توجه به اینکه پیشتر به نقل از مقامات آمریکایی گفته شد که عراق منشا حملات به عربستان نبوده، پس این موشک کروزی که تصاویرش در رسانه های مختلف پخش شده متعلق به کیست؟ آیا طرف ثالثی غیر از ایران و عراق وارد ماجرا شده است و این کروز ساقط شده هم متعلق به اوست؟

در اینجا سوال دیگری مطرح می شود و آن هم این است که در صورتی که تصاویر موشک کروزی که توسط پدافند عربستان ساقط شده واقعی باشند، با توجه به اینکه کروزهای زمین به زمین در سایه راداری حرکت می کنند و احتمال رهگیری آنها بسیار کم است، چگونه است که پدافند عربستان از پرواز این کروز فیلم تهیه کرده است؟ آیا احتمال این نمی رود که کروز ساقط شده از نوع هوا به زمین بوده باشد؟ اگر پاسخ به این سوال مثبت است، چه کسی آن را از هوا شلیک کرده است؟ قبلا توضیح دادم که احتمال اینکه این کروز از داخل ایران و یا عراق شلیک شده باشد منتفی است اما اگر واقعا کروزی ساقط شده، پس متعلق به کیست؟

اما نکته دیگری که باید در مورد حملات آرامکو بدان اشاره کرد، تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط دولت آمریکا از محل اصابت موشکها به آرامکو است. مقامات آمریکایی ادعا می کنند که این تصاویر نشان می دهند که حمله موشکی از سمت شمالی پالایشگاه آرامکو واقع در بقیق صورت گرفته است. دلیل ایشان این است که جنوب آرامکو آسیب ندیده و موشکها فقط به شمال غربی تاسیسات نفتی اصابت کرده اند. ادعای ایشان همانطوری که قبلا ذکر شد این است که پدافند آرامکو متوجه جنوب بوده و به شمال آرامکو توجهی نداشته است و به خاطر همین خسارات متوجه جنوب آرامکو نشده است. برای اثبات ادعایشان عکسهای ماهواره ای هم ارایه کرده اند.

بر اساس این ادعای دولت آمریکا، حتی دکتر آنتونی کوردزمن(Anthony H. Cordesman) ریاست دپارتمان مطالعات راهبردی آرلی برک (Arleigh A. Burke) واقع در«مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی» وابسته به دانشگاه جورج تاون در واشنگتن تحلیلی را ارایه کرده که حکایت از این دارد که او هم ادعای مقامات آمریکایی را پذیرفته چرا که مبنای تحلیل ایشان در این رابطه بر همان تصاویر ماهواره ای مورد ادعای دولت آمریکا استوار است.

کوردزمن در این تحلیل ادعا می کند که تصاویر به عمد کوچک شده اند تا خسارات اطراف معلوم نشود. اومی افزاید دولت عربستان درباره جزییات حمله و محل دقیق اصابت موشکها چیزی نگفته و البته این به خاطر این بوده که در صورتی که اگر محل دقیق اصابت موشکها فاش شود، می تواند تبعات بلند مدت برای عربستان داشته باشد.

حال به بررسی تصاویر ماهواره ای منتشر شده توسط دولت آمریکا در رابطه با حمله به آرامکو در «بقیق» و ارزیابی صحت و سقم ادعای مقامات آمریکایی و دکتر کوردزمن می پردازیم. تصاویر از پیوندی که کوردزمن در اختیار گذاشته تهیه شده اند. این تصاویر مربوط به تاسیسات آرامکو در «بقیق» هستند.

تصویر شماره 1

مقامات آمریکایی و همچنین دکتر کوردزمن ادعا می کنند، این تصویر مربوط به شمال غربی پالایشگاه است و این نشانه این است که حمله پهپادی و موشکی از سمت شمال صورت گرفته است. ابتدا، این ادعا را مورد بررسی قرار می دهیم. تصاویر شماره دو و سه، همان مناطق به تصویر کشیده شده درعکس یک را، با جزییات بیشتر و از زوایه ای دیگر نشان می دهند.

تصویر شماره 2

تصویر شماره 3

تصویر شماره 4

این تصویر با استفاده از گوگل ارت تهیه شده است. قسمتی که داخل خط بسته ی قرمز رنگ قرار گرفته، شامل آن قسمت از تصویر شماره یک است که سمت راست تصویر، داخل سه مستطیل دیده می شوند.

تصویر شماره چهار از جنوبی ترین نقطه آرامکو تهیه شده در حالی که مقامات آمریکایی و همچنین دکتر کوردزمن ادعا می کنند قسمت جنوبی آرامکو «اصلا» آسیب ندیده و همین دلیل آن است که حمله از «شمال» اتفاق افتاده است.

حال به تصویر پنجم نگاه کنید.

تصویر شماره5

آن مستطیل قرمز رنگی که در بالای تصویر شماره یک – که توسط دولت آمریکا منتشر شده – سمت چپ قرار دارد، همین قسمت داخل خط بسته ی قرمز رنگ تصویر شماره پنج است. تصویر شماره پنج مربوط به شرقی ترین نقطه آرامکو است و باز هم برخلاف ادعای آمریکایی ها در قسمت شمال غربی قرار ندارد. تصویر شماره یک که توسط دولت آمریکا ارایه شده، تلفیق تصاویر شماره چهار و پنج – و البته با رزولوشن بالاتر- هستند که با نرم افزارهای گرافیکی در یک تصویر واحد گنجانده شده اند تا به بیننده این طورالقا شود که مکانهایی که در تصاویر چهار و پنج نشان داده شده هر دو، کنار یکدیگر و البته شمال غربی پالایشگاه هستند تا به این ترتیب بتوانند ادعای شلیک موشک از شمال آرامکو را ثابت کنند.

بگذریم که موشک می تواند از جنوب آرامکو وارد شود و به قسمت شمالی تاسیسات برخورد کند. حتی اگر موشک به شمال هم اصابت کرده بود دلیل نمی شد که از جنوب آرامکو شلیک نشده باشد.

دولت آمریکا باید توضیح دهد چگونه است که بنا به ادعای آنها پدافند جنوب آرامکو فعال بوده، اما بخشی از تخریب، مربوط به جنوبی ترین نقطه آرامکو است. به جای آنکه حفره های پدافند جنوب را پیدا کنند و به ضعف این پدافند اقرار کنند، دست به انتشار عکس فوتوشاپی می زنند تا به زعم خود ثابت کنند حمله از انتهای شمالی خلیج فارس انجام شده است.

از دولت آمریکا نمی توان توقعی بیش ازاین داشت که رییس جمهورش نویسنده کتاب «هنر معامله» است و اکران مستند «where's my Roy Cohn» - که مورد تایید خود ترامپ نیز است – بیش از پیش از سوابق و روابط سیاسی و غیر اخلاقی او با رُی کُن (Roy Cohn) – کارچاق کن سناتور مک کارتی-  پرده برداشته است. اما دکتر کوردزمن بر کرسی عالی ترین بخش «انستیتو مطالعات راهبردی واشنگتن» تکیه زده و کارش بررسی چالش های پیش روی آمریکاست. او همانطوری که قبلا ذکر شد ادعا می کند دقت محل اصابت موشکها توسط عربستان فاش نشده تا تبعات بلند مدت نداشته باشد. با استفاده ازهمین تصاویر منتشر شده توسط دولت آمریکا به راحتی می توان مختصات محل اصابت موشکها را تعیین کرد. چگونه است که او چنین ادعایی می کند؟

به تصویر شماره دو نگاه کنید. چهار مخزن که مورد اصابت موشک قرار گرفته اند نشان داده شده اند. یکی از مخزن ها به عرض جغرافیایی 25 درجه و 55 دقیقه و 37.3 ثانیه شمالی و طول جغرافیایی 49 درجه و 41 دقیقه و 0.8 ثانیه شرقی است. مختصات بقیه قسمتهایی هم که مورد اصابت قرار گرفته اند به همین آسانی تعیین می شوند. اما کارشناس مرکز مطالعات راهبردی چنان تحلیل می کند که گویی این مختصات سری هستند.

سرهنگ ترکی المالکی که ظاهرا دانشکده فرماندهی و ستاد را هم گذرانده، نیز بهتر است به جای ترتیب مصاحبه مطبوعاتی و فرافکنی ضعفهای پدافندی سعودی و مقصر جلوه دادن ایران، به فکر پوشش حفره های امنیتی پدافندش در جنوب آرامکو باشد. 

گزارش ها حکایت ازسفر قریب الوقوع افسر سابق زرهی سروان مایک پمپیو- که ظاهرا بعد از تحصیل حقوق در هاروارد شم نظامی اش را از دست داده – به عربستان دارند. به او پیشنهاد می شود که به جای آنکه بعد از حملات 14 سپتامبربه فکر تشکیل ائتلاف علیه ایران باشد، سفری به بقیق داشته باشد تا از نزیک مخازن جنوب آرامکو را که مورد اصابت قرار گرفته اند ببیند و مانند سایرین نگوید جنوب آرامکو سالم مانده، پس حمله از شمال آرامکو بوده است!

23 /310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1301671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    عمه كتي
    • AT ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      38 55
      اصولا چرا باید کار به جایی بکشه که ما شهروندان عادی هر روز تنمون بابت این حرفها بلرزه؟
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      38 24
      تنت چرا باید بلرزه؟ کلاس آناتومیه. دل نداری نیا تو کلاس داداش. خبرآنلاین برامون درس آناتومی آرامکو را ترتیب داده تا بدونیم مخزنها دقیقا کجاست. شمال و جنوب و شرق و غربش را هم یاد بگیریم تا ایشاالله اگه خدا قسمت کرد و رفتیم تو آرامکو بدونیم چی به چیه و گم و گور نشیم خخخخخخخخخخخخخخخ
  • DE ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    خودتان را گول مي زنيد؟
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      نه تو رو گول می‌زنند! انصافا چند می گیرید از سعودی ها که بالا آورده اونها رو نشخوار می کنید؟! اگر حمله مستقیم ایران بود مطمئن باش ایران جوری میزد که کل مجموعه دچار تخریب میشد نه چند نقطه خاص!ضمنا به اربابات اطلاع بده ایران پهپاد بال مثلثی عملیاتی نداره :)
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      96 79
      دارن تلاش میکنند که شما گول ترامپ را نخوری. ترامپ مرتکب گناهی شده که قلم از نوشتن اش شرم دارد. همین اندازه بگویم که بر اساس شریعت حضرت خاتم الانبیا حد او رجم است. گول این شیطان رجیم را نخورید و مهر او را به دل راه ندهید که حضرت ابوتراب ع فرمود به هر چه و هر کس عشق بورزی، با همو در قیامت محشور خواهی شد. تو را انذار میدهم از حشر با بوزینگان و خوکان در قیامت.
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      18 39
      حضرت ابوتراب کیه؟
  • شعبان IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    کار ایران نیست توطئه اسرائیل و امریکا عربها میباشد
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    توی اینترنت سرچ کنید موشک کروز قدس یمن.میبینین این باقیمانده متعلق به اون نوع موشک هست.بعد برین موشک کروز یاعلی ایران رو ببینین که عربستان ادعا کرد ایران بوسیله اون پالایشگاه رو هدف قرار داده.وقتی باله های این دو موشک رو با هم مقایسه کنیم به دروغگویی عربستان پی میبرین.کار سختی نیست با یه سرچ ساده حداقل خودتون میفهمین این باقیمونده موشک متعلق به موشکهای یمنی هست.
    • علی IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      میشه دقیقا توضیح بدهید یمن به عنوان فقیرترین کشور خاورمیانه و شاید جهان تکنولوژی موشک کروز و پهپاد و این چیزها را از کجا اورده. اگر واقعا ان طور که ادعا میکنیم هیچ کمکی نکردیم پس واقعا پهپاد و موشک هیچ دانش فنی خاصی نمیخواد که ما اینقدر بهش میبالیم و اینها را نشان دهنده پیشرفتمون قلمداد کردیم. در غیر این صورت خوب اینها را تماما از ایران.گرفتند. موشک کروز یمنی نداریم و معنا نداره. اون مال ایرانه. خیلی کاری نداره که ورژنی که به یمن دادیم را متفاوت نشون بدیم و بگیم مال ما یه شکل دیگست. الان تمام پدافند هوایی عربستان روی یمن و تا حدودی عراق متمرکز شده. محاله این همه پهپاد از یمن بیاد و سامانه های پاتریوت عربستان رهگیری نکنند. این حمله کاملا مشخصه که غافلگیرانه بوده. از جایی بوده که فکرش را نمیکردند.
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      50 8
      علی آقا، بحث صدور فناوری و تجهیزات یه چیزه و بحث حمله چیز دیگر است. آلمان و انگلیس و آمریکا هم به عربستان صادرات سلاح دارن. پس با این حساب باید بپذیرید که آلمان و انگلیس و آمریکا هم به یمن حمله کردن. اگر این را قبول کنید، من هم حمله ایران به عرسبتان را قبول میکنم. مشکل اینه که شما فقط یه طرف را میبینید. دو طرف را ببینید تا منصفانه تر قضاوت کنید
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    از کجا معلوم که کار خود اسراییل نباشد؟
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      36 43
      من هم به اسراییل مشکوکم. متاسفانه سوابق خوبی ندارند. به حضرت زکریا ع هم تهمت روابط غیراخلاقی با مریم عذرا سلام الله علیها را زدند و ایشان را به شهادت رساندند. این جماعت ید طولایی در تهمت زدن به مومنان و اولیا دارند.
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      12 2
      لطفن هر چرندی از این شمس تبریزی رو نزنید ، غیر مستقیم توهین به حضرت مریم و زکریا شده ، بعضی چیزا طرحش به هر شکل صحیح نیست ، عقل دارین شماها؟
    • شمس تبریزی IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      12 4
      تو اگر یه جو شعور داشتی میفهمیدی که در اسلام توهین به انبیا کفر است چرا که توهین یکی از مصادیق عداوت است. من کان عدوا لله و ملائکته و رسله و جبریل و میکال فان الله عدوا للکافرین. طبیعی است که اینقدر شعورم میرسه که دارم چی میگم و از معنای این آیه هم سر در میارم. بعد از این هم با پای دو تا منبر نشستن نیا به من درس اسلام و احترام به انبیا را یاد بده. برو این چرت و پرتها را به اسم اسلام برای پیرزنهای تو خونه بگو نه به من . دفعه پیش هم برای من منبر رفتی و محترمانه پاسخت را دادم. اما این بار تعلل و درنگ در پاسخ به یاوه گویی ات را جایز ندانستم.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    شما که یک تنه ثابت کردی کار ایران نبوده خوب میشه خودتو و سطح تحصیلات و دانشگاه نظامی و.......هر جایی که درس خوندی بگی و از سوابقت در کشف این گونه حملات بگی ماشاال...
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      62 48
      عزیز دلم حضرت ابوتراب صلوات الله و سلامه علیه فرمودند انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال. به گفته بنگر نه به گوینده. فرض کن تحصیلات سیکل داره. اگر حرفش منطقیه بپذیر. اگر داره بی ربط حرف میزنه، اگه دکتر هم هست ردش کن. بدان که فردای قیامت بر اساس مدرک ازت سوال نمیکنن. باید بتوانی منطقی حرف بزنی و حجت داشته باشی. بدان که حجت هم باید از قرآن، رسول و اهل بیتش داشته باشی وگرنه نمیتوانی از نیوزویک و فاکس نیوز و بی بی سی اقامه حجت کنی که اگر چنین کنی با گرز آتشین چنان تو را خواهند زد که تمام خلق به جزع و فزع بیفتند.
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
      17 0
      تو سطح تحصیلاتت چقد بی سواد وطن فروش.سایت خوبی برای یه عده هست که بتونن عقده گشایی شکست هاشون بکنن واقعو برای سایت خبرانلاین متاسفم.
  • Amir NL ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    آمریکا باید بفهمد وارد لانه شیر شدن تبعات غیرقابل جبران برایشان خواهد داشت
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      46 81
      البته همین طور است که شما برادر عزیز می فرمایید. وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد. ارتش دنیا نتواند جلودارم شود
    • قاسم IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      65 25
      دست خوش اخوی! ولی باید بدانیم این لانه شیر چندتا کفتار هم داره که از کدخدا حمایت می کنند.
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      5 2
      مگه ميشود در اين لانه شير با كفتار ها اش نذري خورد
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
      1 0
      مگر ميشود خود را انقلابي ناميد سر يك سفره با نواي كاروان با اختلاس گران اش نذري خورد همه يكي هستيد
  • شاهین مهاجر IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    61 78
    اگرهم کارایران نباشد مهم نتیجه ایه که میگرن وتاوانش حمله به ایرانه دقیقا یازده سپتامبرهم کسی باورنکرد کارخودآمریکاییها نباشه تاوانشو افغانستان وعراق دادن
  • اروید IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    اصلا کار ایران, میخوان چه غلطی کنن هواپیما بدون سرنشین رو زدیم مال گندشون رو, هیچ غلطی نکردن میخوان به خاطر پالایشگاه عربستان به ما حمله کنن, ظریف هم الکی میگه ما نبودیم که مثلا بگه ما دیپلماسی قوی داریم اصلا جنگ نمیشه جرات ندارن اما متاسفانه داره تحریم میکنه باید شروع کنیم کشورمون رو درست رو حساب کتاب بسازیم تا بتونیم رو پای خودمون از همه لحاظ به ایستیم
    • A IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      45 36
      آفرین حرف حساب اینه
    • شمس تبریزی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
      43 41
      صحیح است. البته ما اگر زده باشیم ابایی نداریم که بگیم زدیم اما ظریف اگه میگه ما نبودیم، منظورش اینه که ما اگه بخواهیم شکار کنیم، شیر شکار میکنیم نه ... دکتر ظریف داره با ابزار دیپلماسی از شان ایران و ایرانی دفاع میکنه. او میخواهد بگوید ما اینقدر بدبخت نیستیم که بخوایم دست روی ضعیف و علیل بلند کنیم. ما گنده لات ینگه دنیا را میزنیم. این توهین اشکار به ماست که بگن ضعیف کش هستیم.
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    21 5
    تحلیل خیلی خوبی بود.فقط شما هم یه اشتباه کردین که بهتره اصلاحش کنید. نقاط مورد حمله در عربستان پالایشگاه بقیق و میدان نفتی حقل خریص بوده.علت اینکه در نمایشگاه نوشته شده حمله حریص همین موضوع هست.منظورشون محل پیدا کردن کروز نیست.بلکه محلی که به زعم اونا کروز داشته به طرفش می رفته.
    • شمس تبریزی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      10 12
      اما در متن داره میگه که سعودی ها ادعا کردن به طرف بقیق میرفته. بالاخره به طرف بقیق میرفته یا خریص؟ خود سعودی ها هم طوری گیج میزنند که سمت و سوی بقیق و خریص را قات زدن خخخخخخخخخ در ثانی در حفر الباطن از کجا میشه تشخیص داد که کروز داره به سمت بقیق میره یا خریص؟ اون هم کروزی که اگر در فاصله 500 کیلومتری هدف تغییر جزیی در مسیر بده بعد 500 کیلومتر تغییر مسیرش خیلی زیاد میشه. من خودم هم از خواندن متن یه خرده گیج شدم. به نظرم باید توضیح بیشتری میدادن تا خواننده سردرگم نشه
  • هیواکوردستانی IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    44 55
    نویسنده خودش فهمیده چی نوشته؟؟؟؟ کل حمله رو فتوشاپ کردن؟؟ رد گم کنیه؟ بزرگ جلوه دادن حمله هست؟ نا دقیق جلوه دادن موشک هاست؟؟ فکر نکنم خبرگزاری ها اندازه نویسنده متن ناشی باشن!
    • شمس تبریزی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      18 15
      در بزرگ بودن حمله تردیدی نیست اما در اینکه این حمله بزرگ کار کی بوده حرف است. تمام خبرگزاری های غربی مرتب روی محل اصابت موشکها اصرار دارن و مانور میکنن تا به خیال خود ثابت کنند این حمله بزرگ کار ایران بوده و انصار الله هم اصلا نقشی نداشته. شما هم به جای اینکه به دلایلی که جای گفتنش نیست از سعودی دفاع کنید متن را دقیقتر بخوانید. بحث بر سر فوتوشاپی بودن حمله نیست. بحث بر سر فوتوشاپی بودن نقاط اصابت موشک است
    • شمس تبریزی IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      7 12
      از نویسنده ناشی تر اون بنده خداست که توی مرکز مطالعات راهبردی واشنگتن نشسته و میگه The U.S government has also released satellite imagery to U.S. and other networks showing that the Saudi facilities at Abqaiq "alone" were damaged "on the west-northwest-facing sides" — not the "southern facades", as would be expected if the attack came from Yemen. خوب پاراگراف را بخوانید و به عبارات داخل گیومه دقت کنید تا ببینید پیرمرد به اصطلاح پژوهشگر چه گافی داده. واقعا حیف نون. آبروی جورج تاون و واشنگتن را برد این پیرمرد. آخه حالا این ترامپ حواسش به ملانیا بوده و نفهمیده قضیه چیه. این دکتر چرا باید همچین اشتباهی کنه؟
  • GB ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    2 7
    تصویر شماره ۵ دقیقا میشه شمال شرقی پالایشگاه الکی میگی جنوب
    • شمس تبریزی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      6 16
      نوشته «تصویر شماره چهار از جنوبی ترین نقطه آرامکو تهیه شده نه تصویر شماره 5». متن را دقیق بخوانید عزیز دل مامان
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    50 46
    اخرش ما رو به کشتن میدین
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    14 15
    سرگردان بوده
  • دهه شصتی IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    28 1
    با عرض معذرت مال منه خیلی چموشه هی میره میخوره به تاسیسات نفتی کلا به نفت علاقه داره اگر چیزیش مونده لطفا پسش بدین قول میدم دیگه نیوفته تو پالایشگاه همسایه بازم عذر میخوام
    • شمس تبریزی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
      2 6
      بابا بحث مال من و شما و یمنی و غیره نیست که. این حرفها کدومه داداش. مال ما و مال شما نداره. اما خب نباید از حق گذشت. حق جای خودش و بذل و بخشش هم جای خودش. این آمریکایی های احمق خیال میکنن که برای ما باید حتما از سمت شمال غربی وارد شه. ما میگیم هر چند با نظر شما موافق نیستیم اما باشه. حرف شما درست اما یه نگاهی به سمت جنوبی و شرقی هم بندازید. به ما بگید از طرف جنوبی برای کی بوده که رفته وارد ارامکو شده. جنازه را فرستادن کالبدشکافی تو پزشکی قانونی واشنگتن و این دکتره هم گیج بود و فقط شمال غربی را دیده. هر چی هم میگیم بابا جنوب و شرق هم راه داره. میگه به شما ربطی نداره. من یه عکس منتشر میکنم که تمام حفره ها را در شمال غربی نشون بده. حرف من اینه که آقای دکتر شما من را یاد اون رزیدنت جراحی میندازی که روده بزرگ و پانکراس را هم به دوخته بود. خب رزیدنتی که آناتومی را خوب نخونده باشه و بخواد جراحی کنه همین وضعیت را درست میکنه
  • قاسم IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    37 13
    بقول همشهریای ما:بودی که وار. این همه هزینه برای سپر مپر پالایشگاه کردید که چه؟!!!!چند تا پرپرونک بی ارزش بیاد ترتیبت اینهمه هزینه را یجا بده.واقعا که؟!!!!! اگه عقل سلیم در بندتان بود،با یک هزارم آن مبلغ هزینه ها میتونستید دخل هرچه متجاوز به خاکتان است را یک جا در بیاورید.ولی چکنیم یه مشت وهابی از خدا بی خبر کاسه چکنم چکنم دست گرفتید و به یمشت دزد و سرگردن بگیر که از خودتان صدها برابر کافرترند دست گدایی دراز کردید. بخودتان بیایید.من اگه جاتون بودم سوار بر هواپیما میشدم و میومدم تهران و مستقیم مثل پوتین میرفتم خدمت آقا،منظور رهبر فرزانه ایران و مسلمانان جهان(بغیر از وهابیون تند رو) رهنمودهای لازم را میگرفتم و مثل بچه آدم برمیگشم ریاض و رهنموداش را اجراء میکردم و مابقی پولها و هزینه ها را خرج ملتم میکردم.
  • غضنفر IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 1
    در هر صورت کار هر کی بود من دلم خنک شد
  • سرباز IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    یمن کشور فقیری نیست بلکه کشور فقیر شده است !!! دولت قبلی یمن به تبعیت از عرعرستان خرید فله ای سلاح می کرد و ثروت مردم یمن را به باد می داد کشور های غربی از جمله همین المان فرانسه انگلیس امریکا اسرائیل چین روسیه و در دوران قبل شوروی فروش های فله ای به یمن می کردند به همین علت مردم یمن فقیر ماندند ایا مردم افریقا فقیر هستند ؟؟؟ غرب از افشای این واقعیت وحشت دارد که سید یمانی هم به این سلاح ها دست یافته هم می تواند از انها استفاده بکند این بحث ساخت هم فقط سر هم کردن و مونتاژ قطعات اماده است
  • حسین IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
    0 0
    شب های گلو بندک چه ناتمومه.... . منظوری نداشتم میخواستم دون بپاشم شمس بیکار نباشه، عقده گشایی کنه همه باید کمکش کنین،