یک- «آسمان محبوب» اصلاً محبوب نیست! اگر غیر از مهرجویی یک نفر دیگر این فیلم را ساخته بود باور کنید 80 درصد حاضران، همان یک ربع اول سالن را ترک میکردند!
ببینید! صحبت از این که «داریوش مهرجویی کارگردان خوبی است، اما...»، «مهرجویی صاحب سبک و امضاست ولی...»، «این کارگردان سینمای ایران را در دهه 40 نجات داد با این همه...» گذشته! بابا ما میخواهیم از یک فیلمساز باسابقه یک فیلم ببینیم که بیعیب باشد حالا اگر فوقالعاده هم نبود، نبود!
این انتظار زیادی است که مهرجویی باید این همه آدم را خون به جگر کند که آخرش بازسازی سهلانگارانه «گریز از شهر» اواسط دهه 60 شمسی را نشانمان بدهد و هی الاغ بیاورد در شب مهتاب تا مثلاً ما بفهمیم که یک نفر حبیباش را میخواهد نه رقیبش را!
خیلی دلم می خواهد بدانم منتقدانی که اوایل دهه 60 پوست امیر نادری را برای ساخت اثری درخشان مثل «دونده» کندند حالا در مورد این فیلم مهرجویی چه میگویند و چه مینویسند؟ با شمایم آقای خسرو دهقان [که به«گریز از شهر» دو ستاره داده بودید]!
دو- چون بنده از طبقه ندارها هستم طبیعتاً باید از فیلم«ندارها» محمد عرب خوشم بیاید مخصوصاً که رابین هود را هم کارگردان وارد تهران کرده تا ما با یک تیر چند نشان بزنیم و «ساندنس کید و بوچ کسیدی» را هم ببینیم! ای ول!
ببخشید که عرض میکنم این مطلب را که ممکن است اوقات شریفتان را کمی تلخ کند، اما دیگر خسته شدهایم از این که یک فضای سانتیمانتال را با حضور چند بازیگر خوب برای مان قابل تحمل کنید!
ما توی همین جشنواره گل و بلبل امسال هم واقعاً فیلمهایی داشتیم که به جای «زرورق پیچی» واقعیت، واقعاً نشانش دهند و هی ما و تاریخ و زمانه را دور نزنند. انتظار زیادی که نداریم ما ندارها؟! داریم؟
سه- یک فیلمی هست من خیلی دوستش دارم و توی اسمش کلمه پاریس دارد و از سراتفاق اسمش «پاریس تا پاریس» نیست «از کرخه تا پاریس» هم نیست چی بود اسمش؟ آها:«پاریس تگزاس».
باورتان میشود این فیلم از «پاریس تا پاریس» حسین لطیفی بهتر باشد؟نه!!! باور کنید من هر چه فکرکردم نفهمیدم چه طور میشود ازاین فیلم شعاریتر ساخت. بابا کاظم بلوچی! تو هم؟ آخر این چه فیلمنامهای بود که نوشتی مرد؟ تازه لطیفی هم که گفته برعکس فیلم قبلیاش اصلاً در این فیلمنامه دست نبرده! پاک ناامیدمون کردی ایرونی!
یک سئوال کنم بدت نمیآید آقا کاظم؟ اصلاً این کار فیلمنامه دارد یا یک سری شرح صحنه؟ آقای لطیفی! فکر نمیکنی آن سکانس آخر و گذاشتن سرود ملی که طبیعتاً باید به احترامش بلند شویم یک استفاده سینمایی نبود، یک سوءاستفاده سینمایی بود؟
54
نظر شما