امیرحسین علم‌الهدی

بعد از برگزاری 28 دوره جشنواره فیلم فجر متاسفم که نتوانسته‌ایم در این بیش از ربع قرن، فضا را طوری مدیریت کنیم که فعالان صاحب‌نام سینمای ایران از فضای امسال جشنواره با دلخوری یاد نکنند؛ فضایی که می‌توانست با حضور نسل‌های مختلف سینمایی یکی از دوران‌های خوب جشنواره را خلق کند.

اظهارنظر فیلمسازان جریان‌ساز به اتفاقات این دوره جشنواره نشان از ضرورت تغییر در نحوه برگزاری جشنواره و تشکیلات سازمان جشنواره در سال آینده دارد. سازمانی که توان مدیریت فضای خاص جشنواره را داشته باشد و مدیران و کارشناسان آن بتوانند خود را با مقتضیات برگزاری خوب جشنواره همسو کنند.

شایسته‌سالاری در حوزه مدیریت سازمانی که بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند همان حلقه گمشده‌ای است که اتفاقات به وجود آمده این حلقه را بیش از پیش پررنگ‌تر کرده است. با وجود کارشناسان خبره که سالیان سال است در حال برگزاری جشنواره‌اند متوجه انتصاب‌های محفلی در حوزه‌های مهم جشنواره بدون کوچکترین ارتباط افراد منصوب شده با حوزه‌های کاریشان می‌شویم و تعجب نمی‌کنیم این افراد سیاسی پس از جشنواره دبیر نیز شوند!

از همان ابتدای کلید خوردن جشنواره 29 معلوم بود این سازمان با تمام احترامی که به مدیران و کارشناسان دلسوز و توانای ستاد جشنواره دارم که در این وانفسا کنج عزلت گزیده‌اند، توان تدبیر ناخدایی این کشتی را در این دریای پرتلاطم نخواهد داشت.

اصرار بر حذف تهیه‌کنندگان مطرح در حوزه سیاست‌گذاری سینما در ماه‌های گذشته (جشنواره جزئی از سینمای ایران است)، اصرار بر تعیین هیئت انتخابی که سلایق محدود را نمایندگی می‌کنند، اصرار بر حذف خانه سینما از تصمیم‌گیری‌های سینمایی و جسنواره‌ای، اصرار بر تعیین هیئت داوری که می‌توانست فراگیرتر باشد و تمام سلایق را نمایندگی کند، مشارکت نکردن تولیدکنندگان فیلم‌های مطرح در برگزاری جشنواره و حذف سینمای این تولیدکنندگان برای نمایش آثار جشنواره و اختصاص سینما به تشکل‌های همسو برخلاف 28 دوره گذشته، افزایش 50 درصدی فیلم‌های بخش مسابقه و اختراع بخش نوعی نگاه برای دلجویی از فیلمسازان مطرح راه نیافته به بخش مسابقه، اظهارات تحریک‌کننده کارگردانان نورسیده جشنواره که مورد حمایت سیاستگذاران سینمایی هستند و انتصاب فیلمسازان مطرح به پدرخوانده‌های سینما توسط این نورسیده‌ها، حضور یک کارگردان دارای حاشیه‌های اخلاقی و حرفه‌ای در جمع هیئت داوران، نحوه عجیب اخذ رای تماشاگران (خوب، عالی، خیلی عالی) و تغییرحیرت‌آور نحوه اخذ رای در میانه جشنواره (ضعیف، خوب، عالی)، حضور 33 فیلم در بخش مسابقه بعد از اعلام دو ستون 11 فیلمی این بخش (11 فیلم تکلیفشان در زمان نمایش جشنواره مشخص نیست!) تغییر مداوم برنامه‌های جشنواره  (در یک روز در سینمایی دارای پنج سانس، هر پنج فیلم تغییر کرده است!)، برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره با فیلم‌های غیرمطرح، رونمایی از سیمرغ طلایی و نوید حذف سیمرغ بلورین بعد از 29 دوره (سیمرغ بلورین اعطا می شود به ... جمله‌ای آشنا در 29 دوره برگزاری جشنواره و سال آینده این جمله به: سیمرغ طلایی اعطا می شود به ... تغییر می‌یابد!) ، چاپ فیلمشناخت جشنواره در میانه برگزاری، انتخاب اشتباه محل پیش‌فروش بلیت و نارضایتی دانشجویان از این وضعیت و... تنها نمونه‌ای از نواقص جشنواره امسال  است.

فضای به وجود آمده در این جشنواره نشان از ناپختگی جشنواره‌ای در سن 29 سالگی دارد و ای‌کاش حسب فرمایش مقام معظم رهبری با رعایت شایسته‌سالاری اصل بر جذب حداکثری بود نه دفع حداکثری!

54143

کد خبر 130273

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین