هآرتص: ایران کوچکترین اعتباری برای هیبت آمریکا قائل نیست

فارس نوشت: یک روزنامه صهیونیستی با اذعان به بی اثر بودن فشارها و تحریم‌های آمریکا، گفت که ایران هیچ ارزشی برای هیبت آمریکا قائل نیست.

 پس از حمله بی سابقه یمنی‌ها به تأسیسات نفتی آرامکو در شنبه هفته گذشته، دولت سعودی و آمریکا، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده و وزیر خارجه آمریکا مدعی شده است که در حال تلاش برای ایجاد ائتلاف ضد ایرانی است.

در این راستا، روزنامه صهیونیستی هآرتص در گزارشی اذعان کرد که ائتلاف مد نظر آمریکا علیه ایران به دلیل سیاست‌های «دونالد ترامپ» و ترس سعودی‌ها از عواقب مواجهه با ایران به بن بست خواهد خورد.

«عاموس هارئیل» کارشناس مسائل نظامی در گفت وگو با این روزنامه مدعی شد: «اکتفای ترامپ به اعمال تحریم‌های اقتصادی بر ایران و رویگردانی آگاهانه از اقدام نظامی، تهران را به اقدامات تهدیدآمیز بیشتر ترغیب می‌کند تا بتواند گام‌های تهاجمی بیشتری برای مقابله با تحریم‌ها بردارد.»

او گفت که رویگردانی ترامپ از اقدام نظامی علیه ایران، رهبران عرب را برای ائتلاف با آمریکا، دلسرد می‌کند؛ رهبرانی که امید داشتند ترامپ همچون اوباما عمل نکند و سیاست تهاجی در قبال ایران در پیش بگیرد و رفتار این روزهای آمریکا به شدت رهبران عرب را نا امید کرده است.

هآرتص در ادامه به اعتراضات این روزهای مصر اشاره کرد و گفت که رفتار این روزهای ترامپ با رهبران عرب، این ترس را در میان آنها ایجاد کرده که او به هنگام بحرانی شدن اوضاع در مصر، حمایت لازم را از السیسی به عمل نیاورد، همانگونه که اوباما دست از حمایت «حسنی مبارک» برداشت.

«عاموس هارئیل» تحریم‌های ترامپ علیه ایران را نیز بی اثر دانست و گفت: «این تحریم‌ها با فشار و ترغیب «بنیامین نتانیاهو» و «محمد بن سلمان» به بالاترین حد خود رسیده، اما موجب نشده است که ایران به خواسته‌ آمریکا در ایجاد تغییرات در توافق هسته‌ای گردن بنهد؛ بلکه ایران به طور بی سابقه‌ای منافع عربستان سعودی و امارات را هدف قرار داده، بدون اینکه کوچکترین اعتباری برای هیبت آمریکا قائل باشد.»

این کارشناس نظامی اسرائیلی، با اشاره به حملات پهپادی به آرامکو ضمن متهم کردن ایران به دست داشتن در این حملات، گفت که ایران با این ضربه‌های سنگین به تأسیسات نفتی سعودی نشان داد که می‌تواند خسارت سنگینی در عمق خاک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به جای بگذارد؛ هرچند که این کشورها سرمایه‌گذاری عظیمی در بخش پدافند هوایی خود انجام داده‌اند.

او در ادامه گفت که پیش‌بینی‌ها در غرب می‌گویند که ایران حاضر به گفت‌وگو برای توافق هسته‌ای جدید است اما طبق شروطی که بر اساس امنیت ملی خود وضع می‌کند.

«عاموس هارئیل» در پایان با انتقاد از خروج ترامپ از برجام، گفت: بن بستی که اکنون استراتژی ضد ایرانی آمریکا بدان رسیده است، نشان از این دارد که اعتراضات مسئولان نظامی اسرائیلی و آمریکایی به اقدام ترامپ در خروج از برجام که حمایت قاطع نتانیاهو را نیز با خود داشت تا چه حد درست بود.

«رابین رایت» خبرنگار نشریه «نیویورکر» نیز که به صورت تخصصی مسائل غرب آسیا و شمال آفریقا را دنبال می‌کند، این هفته در گزارشی به بررسی وضعیت موازنه قدرت در منطقه و نقش گروه‌های همسو با ایران پرداخته و نوشته است که ایران توانسته با ایجاد شبکه‌ای از نیروهای همفکر، موازنه قدرت در منطقه را متحول کرده و در برابر دشمنان خود بازدارندگی ایجاد کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1302819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
    0 6
    هیبت کیلو چند؟ همین تفکرات دنیا را به اینجا رسانده.ما فقط احترام متقابل می شناسیم