تغذیه بر سلامت روح و جسم چه تاثیری دارد؟

ایرنا نوشت: متخصصان تغذیه معتقدند پیروی از رژیم غذایی سالم در پیشگیری از اختلالات روحی - روانی و آسیب های جسمانی تاثیر بسزایی دارد.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان سوم و همچنین جوامع توسعه یافته با معضل اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس شماری از پیش بینی ها اضافه وزن و هر یک از اشکال سوءتغذیه که از هر ۳ نفر یک نفر را مبتلا می کند، تا سال ۲۰۲۵ به یک نفر از هر ۲ نفر می رسد.

نزدیک به ۶۷۰ میلیون نفر (۱۲۰ میلیون دختر و پسر ۱۹- ۵ ساله) مبتلا به چاقی و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال نیز دارای اضافه وزن هستند؛ این مسئله در حالی است که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند.نزدیک به ۶۷۰ میلیون نفر (۱۲۰ میلیون دختر و پسر ۱۹- ۵ ساله) مبتلا به چاقی و بیش از ۴۰ میلیون کودک زیر ۵ سال نیز دارای اضافه وزن هستند؛ این مسئله در حالی است که بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند.

عادات ناسالم غذایی به همراه زندگی ماشینی در این روزها همچنین سبب بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، اختلالات کبدی و سرطان شده است. این عادات که یک پنجم مرگ های سراسر دنیا را نیز رقم می زند؛ مبلغی معادل ۲ تریلیون دلار در سال بودجه بر بخش سلامت تحمیل می کند.

سمیه نجاتی دکتری روانشناسی سلامت گفت: تغذیه سالم بر سلامت روح و جسم تاثیرگذار است و عدم رعایت اصول آن موجب آسیب های روحی و روانی متعددی می شود.

وی با بیان این که فقر برخی از مواد معدنی و ویتامین ها سبب برخی از بیماری های دوقطبی می شود، افزود: به عنوان مثال فقدان کربوهیدرات ها در برنامه های غذایی سبب افت قند و در نهایت اضطراب و افسردگی می شود.

نجاتی ادامه داد: این افسردگی گاه به اسکیزوفرنی و حتی خودکشی نیز می انجامد؛ اسکیزوفرنی (روان‌گسیختگی) که به اعتقاد بعضی از روانپزشکان و روانشناسان با عنوان سرطان خاموش نیز شناخته می شود؛ یک اختلال روانی شایع است که سبب ناتوانی در درک واقعیت، تفکر و انجام برخی از رفتارهای غیرمعقول می شود.

این روانشناس سلامت همچنین به فقدان برخی از ادویه‌جات نظیر رزماری و پونه در برنامه های غذایی اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف این مواد با گذشت زمان خطر ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون (لرزش) را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: عدم رعایت این اصول در تغذیه کودکان نیز آسیب های بسیاری برجای می گذارد؛ به عنوان مثال فقر آهن حافظه و یادگیری را دچار اختلال می کند و گاه سبب بیش فعالی و اوتیسم (درخودماندگی – اختلال رشدی) می شود.

به گفته این مشاور عدم رعایت اصول تغذیه آشفتگی و تنش را نیز افزایش می دهد و فرد نسبت به محرکات محیطی به سرعت آشفته و دچار تصمیمات ناگهانی می شود.

نجاتی خاطرنشان کرد: این آسیب های روحی و روانی در درازمدت سبب کاهش عزت نفس، اختلال در روابط بین فردی و ناکامی در مشارکت های اجتماعی می شود؛ بازدهی کاهش می یابد و بار دیگر اضطراب و افسردگی را تشدید می کند.

نقش سلامت تغذیه در پیشگیری از خشونت 

دیبا طباطبایی کارشناس ارشد تغذیه نیز در این خصوص اظهار داشت: یک برنامه غذایی سالم باید تمامی گروه های غذایی (اعم از نان و غلات، لبنیات، پروتئین، روغن دانه ها و مغزدانه ها و...) را دربرگیرد.

وی افزود: عدم رعایت این مهم در برنامه غذایی سبب بسیاری از آسیب های روحی -روانی نظیر خشونت و پرخاشگری و صدمات جسمانی نظیر شکنندگی ناخن و ریزش مو می شود.

طباطبایی ادامه داد: تغذیه سالم همچنین در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی، اختلالات کبدی و متابولیکی (لتارژی (گیجی و خواب آلودگی)، کاهش وزن، یرقان و تشنج) سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش موثر است.

رژیم های غیرکارشناسانه سبب استپ وزنی می شود

این مشاور در ادامه با اشاره به رژیم های غیراصولی جهت کاهش وزن عنوان کرد: در حال حاضر اضافه وزن یکی از چالش های اساسی جوامع محسوب می شود. به منظور رفع این معضل هر فرد به طور استاندارد می تواند در هر ماه باید ۲ کیلوگرم کاهش وزن داشته باشد.

وی با بیان این که هر سیستم بدنی نیز نیازمند یک رژیم منحصر به فرد است، افزود: رژیم های غیرکارشناسانه سبب فقر آهن، کم خونی و در درازمدت سبب استپ وزنی (توقف در کاهش وزن) می شود.

طباطبایی با اشاره به بیماری های خاموش تصریح کرد: بر اثر برخی از بیماری ها نظیر کیست تخمدان نیز وزن کاهش نمی یابد؛ بنابراین رعایت اصول غذایی زیرنظر مشاوران تغذیه به منظور جلوگیری از آسیب های روحی و جسمی و همچنین ارتقای سطح کیفی زندگی ضروری است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متخصصان تغذیه نیز باید در مشاوره های تخصصی درباره فقر مواد معدنی، ویتامین ها و همچنین بیماری های خاموش آگاهی بخشی کنند و با حمایت های روحی و روانی آسیب ها را صیانت کنند.

۲۳۵۲۳۵
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =