همزمان با رزمایش پاکستان، هند ناو جنگی به دریای عرب فرستاد

ایرنا نوشت: منابع ارشد دفاعی هند روز پنجشنبه اعلام کردند که این کشور کشتی های جنگی، چند فروند زیردریایی و جنگنده های خود را برای کنترل رزمایش دریایی پاکستان به دریای عرب اعزام کرده است.

نشریه "تایمز او ایندیا" روز پنجشنبه نوشت: مقامات هندی اعلام کردند که نیروهای مسلح این کشور در حالت آماده باش قرار دارند تا از هرگونه "شیطنت" پاکستان جلوگیری کنند.

یک مقام ارشد نظامی هند که نخواست نامش فاش شود به این نشریه گفت: پس از آنکه هند امتیازات خاص جامو و کشمیر را لغو کرد، احتمال وقوع یک حمله به هند  از سوی عوامل وابسته به دولت پاکستان و همچنین سایر گروه های شبه نظامی در این کشور افزایش یافته است. حتی اگر این رزمایش دریایی پاکستان یک مانور معمولی باشد، اهداف می توانند به سرعت تغییر کنند.

رزمایش دریایی پاکستان در روزهای 25 تا 29 سپتامبر (3 تا 7 مهرماه) به مدت چهار روز در دریای عرب در حال برگزاری است. این رزمایش شامل شلیک موشک و تیراندازی است و به همین دلیل دولت پاکستان پیش از آغاز این رزمایش به کشتی های تجاری حاضر در منطقه در خصوص این رزمایش اخطار داده ست.

علاوه بر کشتی ها و زیردریایی ها، نیروی دریایی هند از هواپیمای تجسسی "پوسایدن پی ۸" برای نظارت بر رزمایش پاکستان استفاده می کند.

یک مقام نظامی هند گفت: اگرچه احتمال  وقوع یک درگیری سنتی با پاکستان ضعیف است، اما هند ریسک نمی کند. پس از لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر اطلاعات زیادی در خصوص احتمال وقوع یک حمله تروریستی منتشر شده است.

این درحالی است که مقامات هندی روز گذشته اعلام کردند که شبه نظامیان از خاک پاکستان با استفاده از پهپاد به خاک هند اسلحه، مهمات و مواد منفجره ارسال کرده اند.

مقامات هندی روز گذشته تایید کردند که یک پهپاد حامل ۸۰ کیلوگرم مواد منفجره  وارد ایالت پنجاب هند شده است. این پهپاد پس از شناسایی توسط نیروهای هندی سرنگون شده است.

به گفته سازمان های اطلاعاتی هند، شبه نظامیان جدایی طلب "خالستانی" با این روش به شبه نظامیان حاضر در خاک هند، سلاح و مهمات می رسانند.

تنش ها میان هند و پاکستان پس از تصمیم دولت هند برای لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی این کشور و تقسیم ایالت جامو و کشمیر به دو بخش جامو و کشمیر و لاداخ افزایش یافته است.

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفند سال گذشته، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی چندماه پیش در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی و تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر، از جمله تنش های سیاسی- نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می رود.

بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1303911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =