راهکار جدید معمار تحریم ایران در نشست بروکینگز به سیاستگذاران آمریکا

ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران می گوید: به طور مشخص پیشنهاد ما این است در صورتی که ایران همچنان به اجرای تعهدات هسته ای خود پایبند بماند، آمریکا باید از هر رویکردی که بهانه به دست ایران برای خروج از برجام می دهد اجتناب کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته میزگرد نشست بروکینگز که چندی پیش نشستی با حضور کارشناسان  در رابطه با محدودسازی توانمندی های هسته ای و موشکی ایران در واشنگتن برگزار شد بخش اول آن با عنوان «توصیه مهم کارشناسان بروکینگز به ترامپ درباره نحوه برخورد با ایران» منتشر شد. در بخش دوم ریچارد نفیو معمار تحریم های ایران بحث را پیش می گیرد که در ادامه می خوانید:


ریچارد نفیو: با تشکر. همانطوری که باب گفت و همه شما نیز می دانید، ما یک رویکرد جدیدی را در قبال موضوع هسته ای ایران توصیه می کنیم چرا که به باور ما راهبرد کنونی، در پرداختن به هدف اصلی سیاست آمریکا که ممانعت ایران از دستیابی به سلاح هسته ای است نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین من و باب رویکرد جدیدی را یا بهتر بگویم رویکردی که در گذشته جواب داده یعنی دیپلماسی را پیشنهاد می کنیم. آن هم یک دیپلماسی جدی و عاقلانه بر پایه بده و بستان. بنابراین پیشنهاد ما یک رویکرد جدید در دیپلماسی و بر پایه ی پنج محور اصلی است.


1.    ایالات متحده این توان را دارد که از طریق گفتگو و اعمال فشار اقتصادی بر ایران به یک توافق بلندمدت تر با ایران به منظور ایجاد شفافیت و اعمال محدودیت در برنامه هسته ای این کشور دست یابد.
2.    برجام توافق خوبی بود و در رابطه با اعمال قیود و مقررات و نوع رویکرد در رابطه با برنامه هسته ای ایران موارد زیادی را در برداشت، و از این رو باید مبنای مذاکرات آینده باشد، هر چند که سوال درباره اینکه آیا ایالات متحده باید به برجام بازگردد و اینکه دقیقا چه وقت باید این کار را انجام دهد یک تصمیم تاکتیکی محسوب می شود. اما از نظر ساختاری، مقرراتی در برجام وجود دارند که در صورت اصلاح برجام باید آنها را حفظ کرد. این مقررات شامل بندهای مربوط به شفافیت فعالیت های هسته ای، مسیر کامل پلوتونیوم تولیدی و کنترل فرآیند غنی سازی هستند.


3.    الف- به رغم ویژگی های خوب برجام، این توافق در نظر ایران کم ارزش و در نظر خیلی از آمریکایی ها بی اعتبار شده است. برخی مشکلات در رابطه با اجرای برجام به خصوص در حوزه کاهش تحریمها هستند که باید مد نظر قرار گیرند. برخی دیگر از مشکلات خیلی پیش از ریاست جمهوری ترامپ، در رابطه با برجام پیش آمدند که بر نگاه ایرانی ها به برجام تاثیر منفی داشتند. با نظر به اینکه برجام یک معاهده (Treaty) محسوب نمی شود، موضوعاتی که در رابطه با اعتبار بلند مدت آن مطرح هستند باید مورد تجدید نظر قرار گیرند چرا که فکر می کنیم این ضعفها و مشکلات، خود را در زمان خروج آمریکا از برجام نشان دادند.

ب- با گذشت زمان، با مشکلات جدیدی در رابطه با موضوع بندهای غروب برجام مواجه هستیم. یه طور مشخص، اگرچه ممکن است بندهای غروب برجام در زمان انعقاد این توافق معقول بوده باشند، اما این بندها در چهارچوب رویکرد آن زمان که مبتنی بر دیپلماسی بیشتر بین ایران و آمریکا و به نوعی کنار رفتن موضوع هسته ای پس از انعقاد برجام بود، تدوین شده بودند. اما امروز کل موضوع هسته ای ریست (reset) شده و ایران و آمریکا درگیر تقابل شده اند و این بدان معنی است که  باید به دیپلماسی زمان دهیم چرا که خود دیپلماسی هم دچار محدودیت شده است. در نتیجه، هم ایران و هم آمریکا ممکن است علاقمند به تدوین توافق جدید با دستاوردهای بیشتر برای هر دو طرف باشند. ما در گزارش خود تغییراتی را در رابطه با مطالبات هسته ای آمریکا و همچنین کاهش تحریمهایی ایران پیشنهاد داده ایم. آن چیزی که در ذهن ماست این است که هر دو طرف به امتیازات اساسی تری در ذیل توافق جدید دست یابند.

ج- در موضوع هسته ای، تمرکز اصلی ما بر روی اصلاح بندهایی بوده که پیشتر معلوم شده که مناقشه برانگیز هستند. مشخصا توصیه ما توافق هسته ای جدیدی است که به جای تمرکز بر سایت های اعلام شده از سوی ایران، بر روی سایتهای مخفی که در آن فعالیت هسته ای انجام می شود و ایران از اعلام آن طفره می رود تمرکز می کنیم؛ بنابراین:

1)    اول آنکه، ما بر روی روند سریع تر دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت های مشکوک از جمله تاسیسات نظامی و تایید آژانس بر اساس بند T برجام تاکید داریم.
2)    دوم آنکه، توصیه ما تمدید تمام بندهای مربوط به غروب برجام دررابطه با موضوعات اصلی هسته ای به مدت 15 سال  از زمان انعقاد توافق جدید، و تمدید 20 ساله ی مقررات مربوط به شفاف سازی فعالیت های هسته ای است.
3)    سوم آنکه، پیشنهاد ما این است که برای دستیابی به الزامات جدیدی که ذکر شد، مفاد مربوط به محدودیت های هسته ای اصلاح شوند و در صورت لزوم، شروطی که (دربرجام) زمان فرار هسته ای را یک سال تعیین کرده به گونه ای اصلاح شوند که زمان فرار هسته ای به شش ماه تقلیل یابد. لطفا توجه کنید که آنچه ما پیشنهاد می کنیم بدان معنی نیست که زمان فرار هسته ای در توافق جدید به شکل اتوماتیک شش ماه شود، بلکه منظورمان این است که شش ماه، زمان کافی برای بررسی فرار هسته ای در یک سایت اعلام شده است و دادن این امتیاز به ایران موجب می شود در مقابل، امتیازاتی را در توافق جدید از ایران بگیریم که دغدغه های اصلی ما از جمله دسترسی به سایتهای مخفی را تامین می کنند.

د- در بخش مربوط به کاهش تحریمهای ایران، تمرکز اولیه ما بر این است که کاهش تحریمهای مندرج در برجام به گونه ای باشد که مزایای برجام برای ایران قابل استفاده تر باشد. از جمله اقدامات ما در این زمینه می توان به دسترسی محدود و البته واقعی ایران به بازار آمریکا و حتی چرخه دلاری معاملات اشاره کرد. طیف وسیعی از تحریمهای آمریکا مانند تحریم در حوزه تروریسم، حقوق بشر و غیرو باقی خواهند ماند تا ایران برای گفتگو در حوزه های دیگر تشویق به مذاکره شود. البته در اجرای این تحریمها باید اصلاحاتی اتفاق بیفتند تا برای تولید کالای مصرفی ایرانی و اصلاحات اقتصادی در ایران عامل مشوق باشند.

ه- توصیه ما به طور مشخص این است که
1)    اول آنکه به جز موارد انسان دوستانه و استفاده شخصی افراد در حوزه آی تی، در سایر موارد مانع دستیابی ایران به کالاهای مصرفی آمریکایی شویم.

2)    دوم آنکه اجازه پشتیبانی فنی آمریکا در حوزه صنایع داخلی ایران از جمله تولید کالا در داخل ایران را بدهیم. این به نوبه ی خود موجب بهبود وضعیت مشکل مزمن بیکاری در ایران می شود.

3)    سوم آنکه ممنوعیتهای مربوط به سفر ایرانیان به آمریکا و سفر به ایران را که مصوب سال 2017 است رفع کنیم.

4)    چهارم آنکه اجازه دهیم تا مبادله دانشجو و برنامه های علمی (بین ایران و آمریکا) در شکل وسیعتری صورت گیرند و کانال مالی لازم برای تسهیل این امر را فراهم کنیم.

5)    پنجم آنکه به شکل محدودی مجوز معامله دلاری را صادر کنیم. همان طوری که قبلا گفتم مورد اخیر یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعاتی است که ما پیشنهاد کرده ایم. بنابراین پیشنهادات ما در مورد معاملات دلاری چیزی محدود و بسیار دقیق هستند و مشخصا بانکهای صاحب مجوز می توانند نقل و انتقالات مالی مجوزدار و یا نقل و انتقالاتی را که تحت نظر، بررسی و با مجوز اوفک هستند را انجام دهند.

و- از دیگر پیشنهادات ما این است که توافق بعدی با ایران به تصویب کنگره برسد و اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا آن را تصویب کنند و در کنگره، قانون مرتبط با معافیت های تحریمی (ایران) تصویب گردد.

4. به باور ما رویکرد چندجانبه در مذاکرات امری ضروری است بنابراین پیشنهاد ما بازگشت به ساز و کار P5+1 است که موفقیت آن در گذشته ثابت شده است. البته این را می دانیم که شرکای آمریکا در منطقه در جریان مذاکرات قبلی این احساس را داشتند که نادیده گرفته شده اند. از این رو توصیه می کنیم که در مذاکرات بعدی با آنها نیز مشورت و گفتگوی سازنده صورت گیرد.

5. به باور ما حل سایر موضوعاتی که در روابط بین ایران و آمریکا مطرح هستند - که از آن جمله باید به موضوع حقوق بشر، موشکی و امور منطقه ای اشاره کرد -  باید مورد توجه قرار گیرند. نظر ما این است که یک توافق هسته ای جدید، ابزاری برای بستر سازی حداقلی به منظور دستیابی به راه حلی در این موضوعات است. البته فکر نمی کنیم که مذاکره ای که بخواهد تمام این موضوعات را یک جا حل کند موفقیت آمیز باشد.

بنابراین یک بار دیگر سفارش می کنیم که با موضوع هسته ای شروع کنید و پس از حل این قضیه، با بهره گیری از فضا و زمانی که ایجاد می شود به سایر قضایا بپردازید. البته این را هم می دانیم که مدیریت موضوع هسته ایران ممکن است به ابزارهای بیشتری نیاز داشته باشد، به خصوص اگر ایران محدودیت های هسته ای (تحت برجام) را رها کند و برنامه هسته ایش را به طور کامل از سر بگیرد.

به همین دلیل ما در گزارش خود پیشنهاداتی را برای چگونگی بهره گیری از تحریم ها، راهکارهای بازدارنده و استفاده از ابزار منع اشاعه هسته ای برای مدیریت موضوع هسته ای ایران ارایه کردیم.

به طور مشخص پیشنهاد ما این است که در صورتی که ایران همچنان به اجرای تعهدات هسته ای خود پایبند بماند، آمریکا باید از هر رویکردی که بهانه به دست ایران برای خروج از برجام می دهد اجتناب کند.

برای مثال پیشنهاد ما این است که اقدامات تحریمی آمریکا ملایم شوند تا حمایت بین المللی از تحریمهای ایران باردیگر حاصل شود. بنابراین آمریکا به جای فشار و تقابل برای به صفر رساندن واردات نفتی کشورها از ایران، از ابزار قانونی برای کاهش واردات نفت بهره ببرد و پیش از تحریم شرکت های خارجی، با شرکای مان مشورت کند و به جای تهدید اروپایی ها دنبال یافتن راهی برای همکاری با آنها باشد.

پیشنهاد ما این است که علاوه بر اقداماتی که آمریکا انجام داده، از عوامل بازدارنده (مانند تهدید و ایجاد رعب) به عنوان ابزاری برای ارسال سیگنال به ایران برای پایبندی به تعهداتش استفاده شود.

نظر ما این است که از ابزاری که برای منع اشاعه هسته ای در اختیار داریم، برای اجرای برجام و کنترل ایران پس از خروج (احتمالی) از برجام استفاده شود. در صورتی که ایران فعالیتهای هسته ای خود را آغاز کند، پیشنهاد مسلم ما این است که بر تحریمها و اقدامات بازدارنده بیفزایید.

با همه اینها، محور راهبرد ارایه شده توسط ما دیپلماسی است. به باور ما دیپلماسی واقعی و جدی باید در کانون سیاست آمریکا باشد. در اینجا باید تاکید کنم که به اعتقاد ما، توصیه هایی که ارایه کردیم می توانند همین الان عملیاتی شوند هر چند که فکر نمی کنیم  دولت ترامپ آمادگی این را داشته باشد که به این توصیه ها توجه کند. همچنین قبول داریم که امکان لحاظ کردن توصیه ها و پیشنهادات ما در سیاست خارجی آمریکا، حداقل تا سال 2021 وجود ندارد. با توجه به اینکه لازمه لحاظ شدن برخی از پیشنهادات ما در توافق آتی، ارزیابی کلی الزامات هسته ای ایران از جمله بازنگری در زمان فرار هسته ای و چگونگی کاهش تحریمها خواهد بود، امروز نیازمند صحبت در این رابطه هستیم. امیدواریم گزارشی را که ارایه کردیم مبنای ایده هایی باشد که ابعاد مذاکره با ایران در آینده را تبیین کند.

ادامه دارد ...

منبع – کانال بروکینگز در یوتیوب  / مترجم – حامد ضرغامی

23 / 310 310

کد خبر 1305203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    30 4
    توازن امتیازات ما و امریکاییها به نفع ما نیست و بازهم عملا در یک هزارتوی تحریم گرفتاریم.
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      3 0
      این آمریکاییها انگار همشون عادت کرده اند وقتی می خواهند منطقی هم فکر کنند زورگویی کنند!
  • آریا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    27 10
    به نظر من با توجه به ذهنیت و خواسته غرب و آمریکا که همواره می خواهند به سایتهای نظامی و مکانهای سری و حیاتی کشور دسترسی داشته باشند ایران غنی سازی صدر صد خود را انجام داده و شروع به ساخت بمب هسته ای بدون محدودیت بکند تا دشمنان از خواسته خود دست بکشند. در غیر اینصورت اینها دو فردای دیگر خواسته های بیشتر خواهند داشت.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    18 0
    زیاده خواهی طرفهای مقابل ایران در برجام حد و حصری نداره. به وضوح میگن فقط تحریمهای ذیل توافق هسته ای برداشته بشه و تحریمهای صورت گرفته به عنوان تروريسم و حقوق بشر بمونه. جابجایی عناوین که کاری نداره. همین الان بانک مرکزی ایران رو به عنوان منبع مالی تروریسم تحریم کردن. پس عملا رفع تحریمی در کار نیست. فقط محدودیتهای ایران در زمینه دستیابی به تکنولوژی قانونمند میشه.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    8 0
    زیاده خواهی طرفهای مقابل ایران در برجام حد و حصری نداره. به وضوح میگن فقط تحریمهای ذیل توافق هسته ای برداشته بشه و تحریمهای صورت گرفته به عنوان تروريسم و حقوق بشر بمونه. جابجایی عناوین که کاری نداره. همین الان بانک مرکزی ایران رو به عنوان منبع مالی تروریسم تحریم کردن. پس عملا رفع تحریمی در کار نیست. فقط محدودیتهای ایران در زمینه دستیابی به تکنولوژی قانونمند میشه.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    10 0
    تازه گرفتم. پیشنهاد بیشتر در مقابل بیشتر یعنی اینکه اگر امریکایی ها خواستار تغییراتی در باب غروب برجام و یا سایر مواد آن هستند باید تحریم های اولیه و ثانویه امریکا را لغو کنند که از طریق کنگره ممکن است. ایران دیگر تعلیق تحریم ها در برجام را برای ادامه مذاکره نمی پذیرد
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    20 1
    یعنی یک لقمه نان جلوی ایران بنداز جلو اومد با چوب بزن توسرش نخیر اقای معمار این یکی رو دیگه کج رفتی
  • مسعود IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    17 2
    آمریکایی ها باید این آرزوها را به گور ببرند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    3 1
    این بی شرم ها میگویند مملکت را بدهید به ما تا هر جایی و هر کاری خواستیم بکنیم تا دیگر ادعای یک جای مخفی به شما نزنیم ، آنها. فقط دسترسی آزاد و داشتن اطلاعات کامل نظامی را میخواهند که متناسب آن مملکت را ببرند زیر یوغ و حملات نظامی از تمام متنی که بالا خوانده ام فقط همین پیداست و در مورد اقتصاد هم بدانید همین میشود چرا که اصلا بحث چپاول است و نمی گذارند که شما قدرت اقتصادی بشوید چون با منافع آنها در تضاد است
  • بنده خدا IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    4 0
    هر جور بخوان حساب کنی اینا فکر کردن ما مستعمره اونا قراره باشیم. از ما چی بخرند یا ما نفت به کی بفروشیم ببین با این شرایط مذاکره تازه اول بدبختی های ما میشه . به قول دوستان باید از برجام هم خارج بشیم حتی بمب هم بسازیم بگیرم به هیچ کسی ربط نداره . اینا تازه میخوان شروع کنن . راه های دیگه رو پیش بریم برای رونق اقتصادی بهره
  • کسرا IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    0 2
    اول باد سیاهچاله ای که در عرض 40 سال 4000 میلیارد دلار درامد داخلش ریخته شده کشف و نابود بشه بعد تازه رشد اغاز میشه.با این پول ما باید حداقل رشد اقتصادی سالانه مون ده درصد میشد نه منفی!! فرصت بسیار کم است بجنبید.