رمزگشایی از خنده روحانی؛ شما هیچ وقت به نتیجه نمی رسید

روحانی و هیئت همراه او به تهران رسیده اند. اما هنوز واکنش های بغض آلود درباره خنده های او به قوت خود باقی است که نشان دهنده این است که این سفر از نظر دستاوردهای مطلوب نظام نقض نداشته است که مخالفان همچنان به حواشی چسبیده اند. آنهم حواشی که پاسخ ساعت ها مذاکرات دیپلماتیک است اما با شیوه ای تحقیر کننده!

زهره نوروزپور: نامش را گذاشتند قهقه زدن های خفت بار! چرا مخالفان دولت اعم از داخلی و خارجی خنده های روحانی را خفت بار خواندند و بنگاه خبرپراکنی انگلیسی، نامش را بی سوادی در فهم کلمات انگلیسی گذاشت؟ اما کسی نگاه حیران جانسون و مکرون را ندید!

این جملات گوشه کوچکی از داد همیشگی مخالفان است که از ماست گاهی کره تولید می کنند یا زمانی که قافیه به تنگ می آید دست به دامان تحریف و واکنش های بغض آلود می شوند!

حضور حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل امسال قدری متفاوت بود. از نطق او در مجمع عمومی تا ملاقات های فشرده که نسبت به سالهای گذشته از وزن بیشتری برخوردار بود.

یکی از اتفاقات جالبی که طی شش سال عمر دولت دهم و یازدهم افتاد این بود که نطق روحانی در مجمع عمومی حتی تحسین مخالفان را به همراه داشت ،اتفاقی نادر که مخالف و موافقان دولت همگی دراینباره یکصدا و یک دل شدند. مساله مهمی که این روزها برای خروج از بحران تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا کشور به آن نیازمند است.

بر همین اساس سفر روحانی تنها حواشی آن صدای مخالفان را در آورده است. اما اگر به این حواشی با عینک دیگری نگاه کنیم حاوی نکاتی بود که به جای استفاده از جملاتی مانند خنده های خفت آور باید گفت دست مریزاد!

مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل حضور رهبران کشورهای جهان هرساله شاهد حواشی بسیار است. اما اینباره حواشی برای رئیس جمهور کشورمان متفاوت بود. چرا که بحث ها بر سر ایران بسیار بود!

این تفاوت سبب شد که نگاه ها عمیق تر شود و عکاسان برای روحانی از لنز تِله استفاده کنند! نگاه ها روی حسن روحانی بود. نگاه رهبران روی حسن روحانی بود. نگاه مردم و نگاه سیاستمدان داخلی و جهان نیز روی حسن روحانی بود! شاید لنز قوی تر از تله نیازمند بود!

متاسفانه مخالفان داخلی نیز از همان لنز نگاه کردند! بهتر است لنز را واید کنیم! شاید نکات بهتری از این تصاویر به ظاهر خفت بار دستگیرمان شود!

اولین حرف و حدیث ها قبل از دیدار بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان زمزمه شد. آنجایی که مکرون با روحانی سخن می گوید و روحانی تنها به خنده ای جانانانه بسنده می کند. بعد از آن جانسون به این جمع می پیوندد و دو نفر از رهبران کشورهای جی 7(قدرت صنعتی) عاجزانه و حیران به خنده های روحانی می نگرند. آنجایی که هردو در تلاش هستند با زبان بدن و زبان کلامی، حتی گفتن جک!  رئیس جمهور کشورمان را برای دیدار با رئیس جمهور ابرقدرت ترین کشور دنیا راضی کنند! مکرون به روحانی می گوید: اگر این کشور را ترک کنی و ترامپ را نبینی، از دست دادن یک فرصت است....چون شما که تا مدتی برنمی‌گردی و ترامپ هم به تهران نمی‌آید. بوریس جانسون هم به روحانی گفته: موافقم، شما باید در لبه استخر بایستید و همزمان در آن بپرید که در این هنگام روحانی در پاسخ فقط می خندد! حتی پاسخ در خور شانی به آنها نمی دهد!

زبان بدنی که معاندان جمهوری اسلامی آن را بی سوادی تعبیر کردند و در گزارش های خود نوشتند روحانی انگلیسی نمی داند! او به چه می خندد؟ چه حرف خنده داری میان رهبران بود؟ سراسر گزارش های منفی علیه رئیس جمهور کشورمان که او را دوره کرده اند!

این رسانه های خبری معاند در حالی اینگونه اخبار ایران را پوشش دادند که ایران خبرنگاری با خود نداشت! هیئت ایرانی از دو جهت؛ سیاست رسانه و سیاست رهبران جهان در فشار بود و فشار مضاعف از داخل ایران نیز به قوت خود باقی بود!

چرا روحانی می خندید؟

پیام خنده روحانی بسیار بود. در بدو ورود رئیس جمهور به نیویورک، تروئیکای اروپا در یک بیانیه سراسر ضدایرانی ، کشورمان را متهم به حملات آرامکو کردند. اروپا با این بیانیه رسما اعلام کرد که زیر بار برجام کم آورده ایم! تروئیکای اروپا آرامکو را بهانه تازه ای کرد تا از فشار بدعهدی خود و اجرا نشدن اینستکس و پیشنهاداتی که یکی پس از دیگری از جانب آمریکا مطرود اعلام شد، خارج شود. شاید ارامکو التیامی برای آنها باشد که بتوانند زهر خود را درباره اقدام گام به گام برجامی ایران خالی کنند! یا شاید تعبیرشان این باشد که یک قدم به سمت ترامپ برویم تا او کمی با ما راه بیاید! گواه این امر ذوق زدگی پمپئو بود!

آنها بیانیه صادر کردند و به دیدار روحانی آمدند! حتی مرکل نیز به دیدار رئیس جمهور امد.  تمام صحبت های انها درخواست برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن بود و اینکه ایران در برجام بماند و گام چهارمی در کار نباشد.

بوریس جانسون در دیدار با رئیس جمهور کشورمان، از نازنین زاغری آغاز کرد تا اهم مسائل مربوط به برجام، ترامپ و خلیج فارس! او نشست و در اول صحبت گفت من چهره های شما را می شناسم زمانی که به ایران امدم، او اشاره داشت به وضعیت نازنین زاغری، زمانی که وزیر خارجه دولت ترزامی بود و برای آزادی این عامل نفوذی انگلیس به کشورمان آمده بود.  جانسون در حالی که اشاره کرد ما به هیچ نتیجه ای نرسیده ایم روحانی خنده بلندی سر داد.

خنده او تحقیر اروپا بود. شما هیچ وقت به نتیجه نمی رسید! شما در مساله نفتکش ها عاجز ماندید. در مساله جاسوسی نازنین زاغری عاجز مانده اید. در مساله برجام عاجز مانده اید. در مساله اینستکس همچنان عاجز هستید! حتی در مساله میان تهران و واشنگتن هم عاجز مانده اید!

خنده روحانی خفت بار نبود بلکه خفت اروپائیان را نشان داد! خفتی که آنها از سوی آمریکا متحمل شده اند. دونالد ترامپ در توئیتر خود جیغ می زند ، داد می زند ، هر روز توئیت می کند و می گوید به میانجیگری فرانسه و اروپا نیازی ندارم! اما آنها همچنان مانند موشی در ماز گیر کرده اند. عاجزانه به روحانی می گویند این فرصت اخر است! اما روحانی می خندد! آیا این خنده خفت بار است؟ یا روحانی سواد ندارد؟ خفت برای کدام طرف ماجرا بود؟

گاهی «خنده» دردناکترین و سوزشناک ترین پاسخ هاست.

کانال تلگرامی اخبار سوریه که خبرهای محور مقاومت را پوشش می دهد نیز به خنده روحانی پرداخته است و می نویسد:

بله، ما هر بلایی که بخواهیم سر دشمنان ایران می آوریم و بعد هم به ریششان می خندیم. باشد که یاد بگیرند و راه انسانیت را در پیش بگیرند.

شاید نگاه حیران جانسون می گوید:
این رییس جمهور همان کشوری است که نفتکش آنها را توقیف کردیم، تلافی کردند و نفتکش را که آزاد کردیم نفت را به سوریه رساندند و نفتکش ما را بعد از مدتی آزاد کردند!

 این رئیس جمهور همان کشوری می آید که پس از ۴۰ سال تحریم نشسته و دارد به ریش نداشته همه ما می‌خندد...

این عکس را باید اینگونه تفسیر کرد نه مانند خیلی های دیگر با نگاه خفت بار.

 23/ 310 310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    والا. بیسوادها اونقدر بیسوادند که معنی رییس جمهور را نمی فهمند. احمدی نژاد از سال 88 به بعد رییس جمهور نبود که ما بهش می خندیدیم اما از 84 تا 88 ما هیچوقت بهش حمله نکردیم
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      این نظر مضحک شما دقیقا به موضوع این خبر چه ربطی داشت؟
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    واقعا من که شرم کردم از این خنده ها
    • حقیقت IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      36 75
      خنده برهردردبی درمان دواست، حتماازمرفهین بی دردهستی که ازخنده شرم میکنی، اگرهم باخنده بیگانه ای اینقدرگریه کن تاشرم دانت تخلیه شود.
    • فاضل IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      65 69
      یادم باشد بهش بگم بعد ازاین در مذاکرات گریه کنه تا تو شرم نکنی
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      81 5
      شما وتمام مردمي که زيربار تحريم کمرخم کرده اند هم از ديدن اين خنده ها وهم خواندن جملات نگارنده اين متن که" خنده را تحقير اروپا قلمداد کرده" شرمگين ومتاسف وعصباني هستند.. ماراهم درشرم خود شريک بدانيد البته اگر خبرانلاين چاپ کنه!
  • شمس تبریزی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    به نظر من خنده روحانی نه خفت بار بود و نه از روی بی سوادی. اجازه بدید خنده اش را برای شما رمز گشایی کنم. جانسون به روحانی گفت « شما باید لب استخر برید و توی استخر بپرید». روحانی زیرکه و فهمید جانسون داره از چی حرف میزنه. جانسون از شعار « ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت» خبر داشت و به خاطر همین به روحانی گفت بپر تو استخر. اما روحانی به فراست دریافت که استخر رفتن در تهران هم شگون نداره چه رسد به استخر رفتن توی نیویورک. دلیل خنده روحانی این بود
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      خدا تو یکی رو خارج از نوبت شفا بده
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      25 18
      شما دیگر دست حسام الدین آشنا را در دروغگویی از پشت بسته اید جانسون داشت روحانی را به گلاسکو دعوت می کرد و روحانی از ذوق و شوق خندید
    • رضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      26 4
      یه مدتی نبودی شمسی جون باز ظاهر شدی
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      33 0
      چی شده شمسی جون؟؟ یهو روحانی در نظرتون تبدیل شد به انسان زیرک؟؟ پارسال بی بصیرت و منحرف و فتنه گر بوداااا
    • شمس تبریزی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      8 0
      آقا اصلا منو سننه. به من چه که روحانی برای چی خندیده. من فقط میدانم با دعوت به گلاسگو فقط یه تبسم روی لبانم نقش میبنده . به آقا رضا هم میگم که اگه از بودن من ناراحته میرم. دعوا نداریم که
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    84 20
    بوریس جانسون هم به روحانی گفته: موافقم، شما باید در لبه استخر بایستید و همزمان در آن بپرید که در این هنگام روحانی در پاسخ فقط می خندد! حتی پاسخ در خور شانی به آنها نمی دهد! مطمئنا الان هم اگر کتاب مکالمات روزمره زبان که سهل است دیکشنری آکسفورد هم به ایشان بدهید بعید است باز هم پاسخ در خور شانی به آنها بدهد!
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      0 0
      احسنت
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    73 6
    رمزش این بوده که ایشان فکر کرده اند جانسون و مکرون مکار! دارند جوک تعریف می کنند خدمتشون
  • بی نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    47 10
    این خنده ها کلا نشون میده قدرتهای اصلی هیچکدام ار این اشخاص نیستند و مسوولیت هیچ کنش سیاسی با این اشخاص نیست.تمام اینها مجری دستورات فدرتهای پشت پرده هستند برای همین در اوج بحران خوش هستند چون مسوول هیچ چیز نیستند و بی گناهند
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      13 1
      بي گناهند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • سعید ترک IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      29 2
      رییس جمهور ما دقیقا در گفتار و رفتار دچار تناقض شده ..... معلوم نیست سیاست خارجی کشور در پاشنه کدام جناح سیاسی چرخانده میشود .... عزت و حکمت و مصلحت در سیاست خارجی قربانی انتخابات پیش رو شده و الان میتوانیم اذعان کنیم که ایشان معنی اعتدال را به افتادگی در میان اصلاح طلبی و اصولگرایی معنا کرده اند .
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      32 2
      بی گناه را تعمدا گفتم چون ما مردم هم مدام انتخاب میکنیم و همیشه خودمون رو ناچار و بی گناه می دونیم روحانی و ... هم مول ما.اگر ما مسوولیم اونا هم مسوولن اگر ما ناچاریم اونا هم ناچارن اگر تو‌درسطح خودت بی گناهی یا مردم، روحانی هم در سطح خودش.
    • بی نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      2 18
      آقای سعید ترک سیاست خارجی ما با پنبه سر بریدنه مثل مال امریکا سیاست خارجی زمان احمدی نژاد و بوش با شمشیر سربریدن بود
  • رضا DE ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    ما از صبح تا شب داريم كار ميكنيم ولي هشت مون گور نه مونه اونوقت رييس جمهور ميره اونجا ميخنده كه شما هيچ غلطي نميتوند بكنيد؟ پس ايشون چرا يه هفته قبل گفت كه براي آبادي كشورش با هر كسي و در هر جايي مذاكره ميكنه؟
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    62 47
    فکر کن روز قبلش علیهت کلی مواضع خصمانه بگیرن و فرداش باهاشون بگی و بخندی!! بعدشم سعی در ماله کشی این کار مطلقا اشتباه رئیس جمهور داره!!
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    90 17
    مثل اینکه مکرون پرسیدهHow are you?البته ایشان نگفتندYesفقط خندیدند
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      53 23
      اون مموتی بود عمو
  • NL ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
    درود بر دولتمردان که باعث افتخار ایران عزیز شدند.
    • miaad IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      30 7
      :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      35 4
      کدوم افتخار
    • م IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      11 1
      چه افتخاری؟ افتخار خندیدن
  • مهدی DE ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    19 61
    دم شما گرم انصافا هرجوری هم حساب کنیم خنده های رییس جمهور نمیتونه خفت بارباشه مکرون وجانسون بالحنی سراغ آقای روحانی رفتندکه بیشترتهدیدآمیز بود اما دیدندکه رییس جمهور ککش هم نگزید و برعکس خیلی ریلکسه خجالت آوره که سوری ها تحلیل وتعبیربسیارمثبتی کردند ولی ما فقط درپی تخریب و تحقیر رییس جمهورمان هستیم بازم دم خبرآنلاین خیلی گرم خسته نباشید عزیزان خبرآنلاین
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    79 13
    اين توجيهات نويسنده از اصل ماجرا هم بدتر بود.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      37 13
      اگرميتوانستم 1000 تا مثبت ميدادم دمت گرم.
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    85 12
    يعني نويسنده مخاطبان را چي فرض كرده كه اين آسمان و ريسمان را به هم بافته !
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    52 15
    واقعا بايد اسكار رمزگشايي را به اين نويسنده بدهند! رمزگشايي هاي ايشان را حتي خود روحاني و جانسون و مكرون هم نفهميده اند!!
  • ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    17 34
    ارزوی سربلندی برای ایران و در داخل ایران برای دولتمردان خوب دارم. من از کاره خودم، شغل خودم، اگاهی کامل ندارم، کیم که بخام نظر جزعی بدم واسه عکس العمل کسی. در اون موقعیت نیستم. رعیس جمهورم نیستم.
    • رانین IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      46 17
      دوست عزیز شما واسه سربلندی خودت یکم مطالعه کن
  • سعید IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    15 39
    آخه مگه میشه جانسون با اون موهای ژولیدش بشینه جلوی آدم بعد خنده ات نگیره؟ آقای روحانی هم به موهای جانسون خندیده شک نکنید.چون سیاسیون همیشه منفی بافن و شک کردن به خنده روحانی.لطفا شک نکنید این بنده خدا فقط به موهای حانسون خندیده.
  • مهدی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    37 11
    روحانی اصلا زبان بلد نیست چه جوابی بده؟ فقط میخنده
  • محسن نوروزی IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    22 23
    خنده تلخ من از گریه غم انگیز تر است کارم از گریه گذشتست بدان می خندم ...
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    13 22
    قیافه جانسون خنده داره روحانی به اون میخده اون دلقکه موهاشو ببینید
    • اشکان IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
      7 29
      قایفه جانسون از سادگی و تواضع انگلیسی ها نشات میگیره نه مث مردان و زنان ایرانی که فقط بلدند به خودشون برسن و اهل پز دادن و تنجمل هستن. یه کم اگه این ساده زیستی انگلیسی ها رو لااقل الگوی خودمون قرار می دادیم اوضاعمون این نبود
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    10 0
    شباهت خنده های روحانی بعد از مذاکرات سعدآباد با خنده های امروزش رو چی میگی؟ بازم از زیرکی بود؟
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    1 1
    برلب اونه تبسّم جان است نیم خندیست که جاویدان است
  • رضا IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    3 2
    شما هم دارید همون راهی را میرید که مخالفان خنده های روحانی دارن میرن و اونم تفسیر به رای ماجراست. هیچ کس شک نداره که سخنرانی روحانی در مجمع امسال، یکی از بهترین سخنرانی های ریاست جمهوری های ایران بعد از انقلاب است. اما زور نزنید تا خنده های تو ذوق زن روحانی را تفسیر به قدرت کنید. کسی که در حال صحبت با دشمنان درجه یک ملت ایران است و گواه این دشمنی این فشار حداکثری به مردم است، اگر هم قصد تحقیر طرف مقابل را داشت که بسیار بعیددد است، نباید از این روش استفاده میکرد.
  • تبریز..آذربایجانلی IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    2 1
    خنده از روی ناتوانی در امور کشور....خنده خنده نیست بلکه جوشش تلخی درونش هست که اجازه هیچ کاری را ندارد.
  • امیر IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
    1 0
    آقای شمس منظور جانسون شکستن تابوی دیدار روحانی و ترامپ بود که به پریدن ناگهانی توی استخر تشبیه شد نه داستان استخر فرح
  • الکس IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    2 1
    چرا همه کامنت ها رو نمیزارید؟؟؟آخه هر هر خندیدن واسه شنیدن کلمه گلاسکو رمزگشائی داره؟؟؟
  • عباس IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    2 11
    هر چند با سیاست های این دولت مخالفم چون در بحث اقتصادی بلایی سرمون آورد که صد رحمت به دولت قبل و احمدی نژاد ..ولی گیر دادن به خنده های آقای روحانی از کوته فکری هست. به نظر منتقدان ایشان باید عصبانی می شد یا گریه می کرد ؟این خنده ها و قحقه ها هر چند تو خالی هم باشد ولی اقتدار و اعتماد به نفس ایران رو می رسونه و برعکس باعث تضعیف روحیه طرف مقابل میشه، اونها با خود می گن: بابا این رئیس جمهور کشوریه که ما هر چه از دستمان برآمد و هر تحریمی که می شد انجام داده ایم و این کشور هر کاری دلش می خواد انجام میده ولی ما در مقابلش هیچ کاری نمی توانیم بکنیم. ببین چقدر با اعتماد به نفس هستند ..اینگاری آب از آب تکان نخورده....
    • رضا IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      0 0
      آهان ! چون نظر خودت اینه پس نظران دیگران کوته بینانه است؟
  • PL ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    5 1
    والا مگه میشه آدم این بوریس جانشون رو ببینه و خنده اش نگیره ....