انسان هایی که جهانشان بی صداست/مشکلاتی که بی سرو صدا حل نمی شوند

ناشنوایان قشری از جامعه که زندگی پر دردسری دارند اما رفع مشکلاتشان بی سر و صدا ممکن نیست و نیازمند بسیج مردم و مسئولان است.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز / سیده فاطمه مرتضوی: هشتم مهر ماه،سی ام سپتامبر، به عنوان روز جهانی ناشنوایان نام گذاری شده است. هدف از این نام گذاری، ارتقای فرهنگ ارتباط با ناشنوایان، دانسته هایی از زبان اشاره و آگاهی سیاستمداران و همچنین عموم مردم از مشکلاتی است که این قشر در زندگی روزمره با آن رو به رو هستند.
شاید ناشنوایی هم مانند سایر معلولیت ها در ذهن افراد سالم باشد اما واقهیت این است که انسان تا زمانی که نعمتی را در دست دارد به اهمیت آن پی نمی برد.
در اهمیت حس شنوایی، این گفته هِلِن کِلِر، گویاتر از هر سخنی است. او که با وجود نابینایی و ناشنوایی، یکی از موفق ترین افراد استثنایی است، می گوید: اگر این فرصت به من داده می شد که یکی از دو حس خود را بازیابم، ترجیح می دادم نابینا بمانم، ولی بشنوم.
آموزش بدون شنوایی سخت اما ممکن
اگرچه درصورت نبود حس شنوایی امکان آموزش وجود دارد که این امکان به همت جبار باغچه‌بان که آموزگاری در دبستان احمدیه مرند بود، ممکن شده است.
باغچه‌بان را باید اولین کسی دانست که در ایران، آموزش سمعی بصری را به دستگاه آموزشی کشور وارد کرد. او برای اولین‌بار به فکر تعلیم و تربیت کودکان ناشنوا افتاد. در ابتدای کار همه او را مورد تمسخر قرار می‌دادند، اما وی طی یک سال موفق شد به سه کودک ناشنوا خواندن و نوشتن بیاموزد.
جبار باغچه بان نخستین دبستان ناشنوایان را در چهارراه حسن‌آباد در خانه‌ای محقر تأسیس و روش آموزش الفبای دستی را اختراع کرد.
زبان اشاره حق همه ناشنوایان
در کشور ما نیز به منظور حمایت و رفع مشکلات قشر ناشنوایان، کانون ناشنوایان، با وجود تمامی کمبودها و نبود مناسب سازی ها فعالیت دارد.
واقعیت این است که رفع مشکلات ناشنوایان نیازمند عزم جمعی دستگاه های استان مثل شهرداری است، این را علی رمضانی سخنگوی کانون ناشنوایان استان می گوید.
او همچنین با بیان شعار امسال روز جهانی ناشنوایان ادامه می دهد: امسال با شعار «زبان اشاره حق همه ناشنوایان است» در تلاشیم تا صدای سکوت ناشنوایان طنین انداز شود.
در دنیای کنونی استفاده از امکانات سطح شهر باعث شده است تا زندگی برای اقشار دارای معلولیت و ناتوان نیز مطلوب شود اما این امکانات در تبریز به حد مطلوبی وجود ندارد.
معلولیت در جهان امروز معنی ندارد
ایرج شهین باهر، شهردارتبریز، با اشاره به اینکه اقدامات کمی هم که مخصوص معلولان در سطح شهر انجام می شود به دلیل عدم فرهنگسازی و استفاده نامناسب سایر شهروندان تخریب می شود، می گوید: ۷۰درصد رفع مشکلات معلولان برای زندگی مطلوب در سطح شهر مربوط به آموزش و رفتار مردم و۳۰ درصد مربوط به سازمان هاست.
در دنیای کنونی دیگر معلولیت معنا ندارد، این حرف را مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، می گوید و معتقد است: می توان از طریق تکنولوژی و راه های جدید، زندگی اکثریت انسان های معلول را تسهیل بخشید.
او ادامه می دهد: اگر هنوز در جامعه ما نمی توان روند زندگی آنان را تغییر داد بخاطر نبود روش نیست بلکه بخاطر نابلدی ما و نبود امکانات در جامعه ماست.
ناشنوایانی افرادی که به دلیل نشنیدن شاید در تکلم نیز دچار مشکل می شوند، اما تماشای زبان اشاره شان و قرارگرفتن در جمع آنها احساس عجیبی به آدم منتقل می کند انگار که جهان بی صدا باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1305558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =