در 50 سال گذشته آمار تمامی شهدایی که برای دفاع از کشور جان خود را از دست داده اند 230 هزار نفر اعلام شده در حالی که از بعد از انقلاب تاکنون بیش از 800 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده اند.

الناز محمدی: با اینکه هنوز چند وقتی از استیضاح و برکناری وزیر راه دولت دهم نگذشته است و راه‌های کشور هنوز وزیر ندارند، خبرهای خوبی از جاده‌های کشور نمی‌رسد؛ هرچند با وجود حجم بالای تصادفات در راه‌های کشور، دیگر کمتر کسی است که منتظر شنیدن خبرهای خوش از راه‌های کشور باشد.

آخرین آماری که در مورد تعداد تلفات در اثر تصادفات در کشور وجود دارد، از سوی رئیس ستاد دیه کشور اعلام شده است. او گفته است: « وقتی یک هواپیما سقوط می‌کند سه روز عزای عمومی اعلام می‌شود در حالی که هر دو روز 150 نفر و در سال 30 هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند که با این وضعیت باید در ایران هر روز عزای عمومی اعلام شود.»

جولایی با ابراز تاسف از حوادث رانندگی گفته که « در 50 سال گذشته آمار تمامی شهدایی که برای دفاع از کشور جان خود را از دست داده اند 230 هزار نفر اعلام شده در حالی که از بعد از انقلاب تاکنون بیش از 800 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی در کشور جان خود را از دست داده اند.»

این آمار بعد از آن منتشر شده است که بهبهانی، وزیر تازه عزل شده راه، در طول مسئولیتش در صدر وزارت راه گفته بود که  جاده‌های کشور ایمنند و در طول مسئولیت دولت‌های نهم و دهم، تلفات جاده‌ای 50 درصدی کاهش داشته است. اما همانطور که همان موقع منتشر شدن این اظهارنظر از سوی وزیر راه، کمتر کسی این گفته را باور کرد، آمار جدید اعلام شده از سوی رئیس ستاد دیه کشور هم تاییدی بر این موضوع است که وضع جاده‌های کشور همچنان خراب است؛ این در حالی است که بر اساس آخرین آمارها و پس از گذشت 27 ماه از تصویب و اجرای قانون بیمه اجباری شخص ثالث، تعداد رانندگانی که به خاطر تصادفات وارد زندان می‌شوند از 57 نفر در روز به یک هزار و 27 زندانی در کل 27 ماه گذشته رسیده است؛ اما در کل و براساس آمار، سالانه بیش از 800 هزار تصادف در ایران روی می‌دهد و ایران در ردیف‌های نخست حوادث مرگبار جاده‌ای جهان قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان شهری تصادفات در جاده‌ها و راه‌های کشور به دلایل مختلف از جمله خطای انسانی، نقص در وسیله نقلیه، اشکال در ساختار جاده و ... اتفاق می‌افتد. این کارشناسان علت افزایش آمار تلفات جاده ای در حوزه برون شهری راافرایش تعداد خودروها، سفر و طول جاده های کشور می‌دانند.

‌‌در کنار عوامل انسانی که منشا حدود 52درصد از تصادفات در ایران به شمار می‌رود، کسانی مانند سردار محسن بیگی، فرمانده پلیس راه کشور معتقدند که «وجود خودروهای ناایمن تولید داخل در کنار وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و استاندارد نبودن جاده‌های کشور در بروز تصادفات رانندگی و افزایش آن نقش مهمی دارند.» او اعلام کرده است که «12درصد مجروحان در مسیر انتقال به بیمارستان می‌میرند و 38درصد از‌این مجروحان نیز در مراکز درمانی فوت می‌کنند و سیستم امداد و نجات جاده‌ای تکاپوی لازم را برای نجات مجروحان ندارد.» 

در سال 88  تعداد 22 هزار و 974 نفر در تصادفات رانندگی کشته شدند و این تعداد در ۹ ماهه امسال به ۱۹ هزار و ۱۷۶ نفر رسیده است.

در جدول‌ زیر آمارهای مربوط به تصادفات را می‌خوانید.  

کشته‌های تصادفات جاده‌های برون‌شهری

۶۱.۳درصد

کشته‌های تصادفات جاده‌های درون شهری

۲۸ درصد

کشته‌های تصادفات جاده‌های روستایی

۹.۹ درصد

 

درصد جنسیت کشته‌شدگان

۷۸.۹ درصد مرد، ۲۱.۱  درصد زن

 

درصد کشته‌شدگان

از لحاظ سنی

۷.۸ درصد

۱۰ سال و کمتر

۵.۵ درصد

۱۷-۱۱ سال

۲۹.۸ درصد

۲۹-۱۸ سال

۲۹.۵درصد

۴۹-۳۰ سال

۲۷.۴درصد

۵۰ سال به بالا

 

عوامل کشته شدن افراد

درصد آن‌ها

برخورد دو وسیله نقلیه

۴۹.۳ درصد

برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی

۲۲.۱ درصد

واژگونی وسیله نقلیه

۲۰.۶ درصد

 

وضعیت افراد کشته‌شده

درصد آن‌ها

راننده وسیله نقلیه

۴۲.۶ درصد

عابر پیاده

۲۲.۱

سرنشین یا ترک وسیله نقلیه

۳۳.۹

44/ 131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    8 24
    سلام . لطفاً به آقای جولایی بفرمایید انسان تا چه حد ...که کشته شدگان صانحه رانندگی را با شهدای عزیز مقایسه میکند . لطفاًبه ایشان بفرمایید در خصوص حرفهایی که به زبان می آورند کمی دقت کنند .
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۷
    7 2
    خودروی بی کیفیت + جاده های غیر استاندارد+ بنزین داغون +بودجه نداشتن(خدا عالم است این همه پول چی می شه؟) و.....
  • سیاه غلام IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۸
    3 0
    اگر وزارت راه و ترابری را مکف نماییم، ماهانه مبلغی را از شرکت های خودروسازی و سازمان مسوول سوانح به حساب خانواده های کشته شدگان اختصاص دهند، بی تردید شاهد کاهش قابل ملاحظه کشته شدگان جاده های کشور خواهیم بود.
  • بدون نام NO ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    3 4
    خب مثل آدم رانندگی کنند تا تصادف نکنند. همه فکر میکنند میدون مسابقس از بس تند میرن و از هم سبقت میگیرن واسه رسیدن به عزرائیل
  • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    2 3
    ببينيد خيلي سادست ٩٩درصد تصادفات مربوط ميشه به خود راننده و با سرعت بالا رانندكي كردن راننده مصلا با برايد بيشتر از سرعت ٨٠ تا رانندكي كردن مساوي با مرك وبا هر ماشين ديكه اي بيشتر از ١٠٠ تا با كمي بي دقتي رانندكي كني كارت تمومه
  • کارشناس A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    6 0
    بنظرم با قاطر و الاغ مسافرت کنند قطعا تصادفات به حداقل خواهد رسید.
  • شاهرخ A1 ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۴
    3 0
    آیا مشکلات اقتصادی بعد از این تصادفات که منجر به فوت می شوند خودش به وضعیت اقتصادی مردم و کشور لطمه نمیزند ؟ آیا مسئولان ما رو تحریم کرده اند یا آمریکا؟