رابطه میان بازاریابی و علم اعصاب چیست؟

شاید همه بدانند حوزه بازاریابی در یکی دو دهه گذشته رشد چشمگیری یافته و این حوزه با بسیاری از حوزه‌های دیگر تلفیق شده باشد ولی کمتر کسی احتمالا تصور کند که این حوزه را بتوان با علم اعصاب تلفیق کرد. در تهران همایشی برگزار شد که از قضا قصد داشت این مهم را برای علاقمندان توضیح دهد.

به گزارش خبرآنلاین، مارکتینگ یا همان بازاریابی در دو دهه اخیر به بحثی جدی در محافل دانشگاه، اقتصادی و حتی بخش‌های مختلف جامعه تبدیل شده است. گرچه این مفهوم اول بار توسط شرکت‌های هرمی و تحت عنوان بازاریابی شبکه‌ای در کشور مطرح شد؛ رشته‌هایی چون MBA نیز به شکل تخصصی‌تر وارد این بحث شدند. با این حال کمتر کسی انتظار دارد مساله بازاریابی و عدم اعصاب نیز امکان تلفیق شدن با یکدیگر را داشته باشد. در همین رابطه سید فرزاد هاشمی، مدرس دانشگاه ،در رابطه با بیومارکتینگ گفت: «وقتی بیو به ابتدای نام هر رشته‌ای اضافه می‌شود به معنای آن است که یک رده آن حوزه به علم نزدیک‌تر شده است.به این اعتبار می‌توان گفت بیومارکتینگ حرکت از ذهن به مغز افراد است. متاسفانه از دهه ۸۰ مفهوم مارکتینگ در کشور به شدت مورد سواستفاده قرار گرفته است و برای بسیاری مارکتینگ‌های جدید یادآور گروه‌های هرمی است. درنتیجه برای تغییر این نگرش در جامعه باید فعالیت‌های بیشتری را در دستور قرار داد؛ به ویژه آن‌که در حال حاضر تحریم‌ها اقتصاد کشور را هم متاثر کرده و اکنون بسیار مهم است که به حرکت سریع‌تر موتور اقتصادی کمک کرد.»

وی در رابطه با احتمال موفقیت بیومارکتینگ در بازار ایران تصریح کرد: «این مهم زمانی به شرایط مطلوب در کشور خواهد رسید که قبل از هرچیز معنای دقیق آن در میان مردم و جامعه اقتصادی و فرهنگی کشور روشن شود و بتواند میان مردم اعتمادها را جلب کند. چنانچه شرایط اقتصادی هم مطلوب‌تر باشد و مثلا بخش مهمی از تحریم‌ها بی اثر شوند، پتانسیل اینکه در این حوزه ایران جزو کشورهای مطرح باشد نیز هم اکنون وجود دارد.»

بازاریابی

در این رابطه حسین کرجی، یکی از سخنرانان این همایش به خبرآنلاین گفت:با پیشرفت‌هایی که در حوزه علم اعصاب به دست آمده، بررسی چگونگی فروش به افراد به نحوی که بتواند مغز خریدار را درگیر کند مورد بررسی قرار گرفته است. در این رابطه می‌توان گفت محلی که برای معرفی محصول انتخاب می‌شود و قهوه‌ای که مثلا برای حین بحث صرف می‌شود؛ اهمیت چشمگیری در تاثیر بر مغز مخاطب دارد. ما در این مورد مطالعاتی انجام دادیم که امیدواریم بتوانیم به بهبود وضعیت مارکتینگ در کشور یاری برسانیم.

به این ترتیب می‌توان گفت بیومارکتینگ قصد دارد با آشنا کردن بازاریاب با کارکرد مغز، چگونگی تاثیرگذاری او را بر خریداران تشخیص دهد و از این طریق فروش به سهولت بیشتری ممکن شود.

سید محمدحسین سبزپوشان،  عضو انجمن علوم اعصاب و زیست شناسی بود نیز در این مراسم گفت: علم کلید حل مشکلات را به ما می‌دهد.

او گفت: هدف ما این است که نشان دهیم مغز چه ساز و کاری دارد و چگونه نتیجه گیری مغز را می‌توان در حین معرفی یک محصول متاثر کرد. تاکنون صرفا در حوزه مارکتینگ به مساپل روانشناختی پرداخته شده، حال آن‌که آشنایی با ساز و کار مغز نیز می‌تواند بر بهبود نتایج تاثیر چشمگیری بگذارد.

این عضو انجمن علوم اعصاب تاکید کرد: در حال حاضر حوزه نوروساینس (علوم اعصاب) در ایران رشد چشمگیری داشته و پتانسیل بالقوه تولید در این حوزه در کشور موجود است اما نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر وجود دارد تا این توان را بالفعل سازیم. در حال حاضر تحریم‌ها تاثیری بر توانایی تئوریک این رشته نداشته با این همه تجهیزات و برخی مواد اولیه گران‌تر و کمیاب‌تر شده‌اند.

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1306842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =